Seat Ibiza 1.2 2002- Stopp vid 3000varv

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Fått för mig att det finns de som e duktiga på VAG här så jag prövar:

Polaren tjöpte en Ibiza 1.2 modellår 2002 med oklart motorras för en femma och en fimp, nu är motorn ihop men den vill inte varva mer än 3000. Föregående ägare hade lämnat in den för byte av kamkedja om jag förstod det rätt och sen blev det inge bra. Karln hade då rivit det igen i tron om att det stod lite fel men fick aldrig ihop det och sålde då bilen.

Tumme mitt i handen nr 2, min polare, fick ihop allt men han fick inte loss vevaxelgivaren efter tappra försök. Detta resultera i att han inte kunde sätta i nollningsverktyget utan han chansa på övre dödläge för ettans cylinder =0) Nåväl den går jämt och fint men slår ifrån vid 3000 varv som sagt, ungefär som ett varvstopp och pendlar mellan 2800-3000 varv trots pedalen i golvet.

Felkoden den sätter är: 16725 Kamaxelpositionsgivarkrets, orimlig signal, inget symptom - Permanent.

Testade att byta givaren idag, samma fel och felkod.

Kablaget, 4 sladdar, till tryckgivaren på insugsröret har någon klippt sedan tidigare och skarvat. Detta är ju lite misstänkt men sätter ingen felkod, kom över att titta på Fabia 1.2 och kablarna satt inte likadant på den men när vi testade den placeringen gick den som en stenkross och satt felkod - Insugsrör tryckgivare.

Något känt fel eller har han troligen satt kammarna fel? Den går i sådant fall förvånansvärt bra tills den slår ifrån =0)
 
Låter som kamkedjan år "sträckt" dvs för lång. Och bli inte förvånad om den aldrig blev bytt även om tidigare ägare sagt att den är bytt. Folk ljuger.

Ta bort ettans tändstift. I med en svetstråd i hålet (ner på kolvtoppen) dra sakta runt motorn tills pinnen är i absoluta toppläget.
OBS! Kommer du lite för långt, backa inte! Då kan kedjan hoppa över en eller två kugg!! Dra istället runt den två varv till!

Kontrollera nollningen mot kammarna/kammen så ser du om kedjan är sträckt eller inte.

Men me tanke på bilens historia och felkoden så sätter jag mina pengar på att kedjan är sträckt.
 
Last edited:
Vad händer om du med andra foten "petar upp" bromspedalen?

På min audi har givaren till bromslysena två utgångar som aktiveras med olika nertryck av pedalen. Först aktiveras givaren till motorelektronik osv, så att t.ex. automatlådan vet att jag trycker på bromsen. Sedan aktiveras bromslysena lite längre ner s.a.s.

Om jag bromsar och gasar samtidigt så begränsas varvtalet för att skydda bilen från att sönderbusas eller nåt.

Inte troligt att det är ditt problem eftersom man brukar få implausible signal på bromssignalsgrejen, men kan ju vara bra att veta om det är något som påverkar.
 
Vad händer om du med andra foten "petar upp" bromspedalen?

Den kära bromsljuskontakten. Ja varför inte, elektroniskt gasspjäll verkar den ju ha om jag inte minns fel så det är väl ingen omöjlighet att det kan vara något sådant. En annan polare hade en, då, förhållandevis ny Lupo 3L som vägrade att starta en vacker dag, tog verkstaden oanat antal timmar/dagar innan de kom på att det var just bromsljuskontakten som spökade vilket resultera i att skorven inte starta =0)

Felkoden på kamaxelgivaren känns dock inte riktigt kompatibel med en spökande bromsljuskontakt men det skadar ju inte att se över i.a.f..
 
Last edited:
Kamkedja och spännare hade polaren bytt själv för att vara på den säkra sidan, så den bööör inte vara sträckt ;0) Seatverkstans samlade styrka hade aldrig varit med om problemet så det blir väl till att riva igen och använda nollningsverktyget =0)
 
Nu är den fixad...

cykelkedja.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=ImyTiui1I1Q

...en av de skarvade sladdarna hade hoppat loss, nu spinner den så fint så! (inte som på filmen) :tummenupp Men den där cykelkedjan de har valt lär ha begränsad livslängd, visst det är en trecylindrig gräsklipparmotor men både kedja o drev ser ut att höra hemma på en trampcykel :va
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top