Se hit, någon som kan översätta denna term?

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
saknas och saknad
Mailade och kollade hur lång tid det skulle ta å få fram ett par fälgar till till bettan. vill ha 5"... inte pga tt det ser fetare ut utan av en annan anledning, dvs lättare med däck!!!

Detta svar fick jag!
A 5 inch rear wheel is too large for a CRF,
unless YOU offset the sprockets and cut the tyre - hence only suitable for
serious racers. Our CRF runs a 4.25 rear and fill the swingarm, but
fits in.

Vad då offset?
 
Flyttar ut dreven både fram och bak, så kedjan går fri från däcket.
 
devetdu skrev:
Mailade och kollade hur lång tid det skulle ta å få fram ett par fälgar till till bettan. vill ha 5"... inte pga tt det ser fetare ut utan av en annan anledning, dvs lättare med däck!!!

Detta svar fick jag!
A 5 inch rear wheel is too large for a CRF,
unless YOU offset the sprockets and cut the tyre - hence only suitable for
serious racers. Our CRF runs a 4.25 rear and fill the swingarm, but
fits in.

Vad då offset?

Offset är ett mått på fälgen. Dvs, t.ex måttet från centrum till fälgkant.
Eller nåt :)
 
En översättning av hela skiten då:

En femtumsfälg är för bred för en CRF, såvida du inte flyttar ut dreven och skär ner däcket - således bara för seriösa räseråkare. Vår CRF har en 4,25-bakfälg som fyller svingen, men passar [utan att behöva flytta ut dreven och skära av kanten på däcket].
 
Mattias skrev:
En översättning av hela skiten då:

En femtumsfälg är för bred för en CRF, såvida du inte flyttar ut dreven och skär ner däcket - således bara för seriösa räseråkare. Vår CRF har en 4,25-bakfälg som fyller svingen, men passar [utan att behöva flytta ut dreven och skära av kanten på däcket].

tackar, grejen är den att på denna sida säger de att de har 5" på sin. och det skulle underlätta som satan för mig om det skulle gå!!!

http://www.redbullcopilot.com/

enjoy!
 
Sluta svamla nu, pojkar! "offset" är en term man använder för att beskriva en detaljs förflyttning/läge i jämförelse med ursprungsläget/original... I det här fallet har ju Mattias rätt (Gud förbjude :tungan)!



Edit: OT - vilken grymt snygg site!
 
Last edited:
Yasha skrev:
Sluta svamla nu, pojkar! "offset" är en term man använder för att beskriva en detaljs förflyttning/läge i jämförelse med ursprungsläget/original... I det här fallet har ju Mattias rätt (Gud förbjude :tungan)!



Edit: OT - vilken grymt snygg site!

Puss på sig, Yashagull.
 
Mailade och fråga hur de löste problemet:

så här svarade han!

The work to get a 5 to fit is mainly decided by the size and profile of
the tyre. The run of the chain is decided by where the sprockets are in
relation to the wheel. You'd need to put the wheel in with its tyre and
look along the standard alignment of the sprockets to see how much tyre
you'd need to cut to get it to fit (stop the chain cutting into the
tyre). If its marginal then you could just trim the edge off the tyre as
many racers do - though cutting tyres is not really advised for obvious
reasons. If you'd cut/loose too much tyre then you need to "move" the
sprockets away from the wheel/tyre by offsetting. This will vary by tyre
make/profile/pressure etc. Offsetting the rear sprocket is not too
tricky - just packing/spacing the sprocket away from the hub and using
longer bolts. Offsetting the front is not as easy as the sprocket is on a
splined shaft and you'd need to have a sprocket modified to leave its
centre on the correct part of the spline, but move the teeth of
the sproket outward. You'd need a milling cutter and a good/accurate
welder - but if you have access to these its not too tricky as most
racers do it. Sorry of this is too simplistic an explanation, but many of
our customers have a low mechanical knowledge and hence the simplistic
description.
 
Solklart alltså.

Men vad är en "milling cutter" ????

En lite fundering bara. Om man behöver så mkt extra plats att det inte räcker att såga lite i däcket kan det då finnas tillräckligt mkt kvar av utgående axel att fästa drevet i? På husan kanske det finns 2-3mm kvar redan som det är.
 
"Arbetet med att få en femtummare att passa bestäms huvudsakligen av storleken och profilen på däcket. Var kedjan löper bestäms av var dreven sitter i förhållande till fälgen. Du skulle behöva montera på fälgen med däcket och kolla längs drevens enslinje för att se hur mycket däck du skulle behöva skära av för att få det att passa (för att undvika att kedjan tuggar på däcket). OM det är marginellt så går det att bara skära bort yttersta kanten som många tävlingsåkare gör - dock ska man passa sig för att skära i däck av uppenbara skäl. OM det inte räcker med att skära i däcket så skulle du behöva flytta ut dreven från fälgen genom "offsetting". Hur mycket beror på däckfabrikat/profil/däcktryck, etc. Att "offsetta" bakdrevet är inte så svårt - bara att lägga brickor/distanser bakom drevet och använda längre skruvar. Att "offsetta" framdrevet är inte lika lätt, eftersom drevet sitter på splines. Du skulle behöva modifiera drevet så att centrum sitter kvar på sin gamla plats, medans kuggarna flyttas utåt. Du skulle behöva ha tillgång till en fräs och en bra/noggrann svetsare. Har du det så är det inte så svårt, det är så tävlingsåkare gör det. Jag är ledsen om det låter som en nedlåtande förklaring, men många av våra kunder har lågt mekaniskt kunnande."

Ungefär
 
:D
S*P*A*M

Nä jag gillir inte sånna som dig, eller du verkar schysst å så men jag gillar :tuttar Så du kan va cool!

Nähe, nu ska man packa väskan. ska :fyllisar ikväll.
Hela jävla Nackademins högskola ska på vikinglinekryssning OCH JAG SKA MED! WOHOOOO
:banana :fyllisar :banana :fyllisar :banana
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top