scsi hårddisk

boyye

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
1000RR
Jag köpte precis en scsi hårddisk med konverter 68pin. Jag undrar nu hur jag ska koppla in den i min dator, vad behöver jag för sladdar? Behöver jag ett scsikort?
Ge gärna länk till vad jag behöver på komplett eller datorbutiken eller liknande

vh Miika

En SCSI-disk kräver en SCSI-kontroller. Du skriver att du har med en 68-pin converter, frågan är vad den konverterar ifrån. 80-pins möjligtvis.

Du behöver ett kontrollerkort som har ultra-wide port, dvs 68-pins, eller ett kort med motsvarande som sitter på hårddisken (50 pins finns, men det är mycket gammalt)

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=106638
Där har du ett billigt kort som har 68-pins utgång. Sedan behöver du en kabel också.

Men frågan är, varför har du skaffat en SCSI-disk från första början?

Hej! Beställde ett sådant kort. Jag behöver en snabb hdisk, hade det funnits nåt bättre alternativ?

scsi disk är bara snabbare under vissa omständigheter, typ att det är en dator med en ständigt belastad CPU, scsi använder väldigt lite cpu kraft i sina I/O operationer. Men i vanliga fall (speciellt med en dual-core CPU) så är en SATA disk minst lika snabb och betyyydligt billigare

AndreasNo skrev:
2393170 e inte scsi lite 90-tal? :confused:

Inte direkt. En scsi disk är fysiskt mycket snabbare än ide/sata. Dock har detta i praktiken ingen jättestror betydelse, men när det gäller att slussa stora datamängder där läshuvudena måste flytta sig ofta gör det märkbar skillnad, exempelvis i servrar i hyfsat belastade nätverk. De snabbaste ide/sata har ca 8ms söktid, medan de snabbaste scsi-diskarna ligger på 4-5ms. Har själv en seagate 15K.3 som snurrar i 15krpm (den blir varm så man kan steka bacon på den :) ) och har 5.2ms söktid. Köpte den för 4-5 år sen för 3000:- för 20GB och använder den som windows-disk. Lite snabbare blev det allt, men inte för 3 lax :p

John skrev:
2393964 o_O

Skaffa fläktar!

Äsch, fläktar är för mesar (jag pippar utan kådis också)! Dessutom är lådan redan proppad med hårddiskar, cd-spelare och diverse annat, finns inte plats för en hårddiskfläkt. Den har gått felfritt i 4-5 år, antagligen redan mer än genomsnittet för en 15krpm-disk. Om den brinner upp - big deal ^^

Hade uteslutande scsii i min burk tidigare ( 2*35 + 1*70 ) och kan tala om att den fart du vinner har du snabbt förlorat i att datorn kommer låta fördjävligt!! kommer den inte sitta i ett serverrum eller dylikt kommer du bli galen på ljudet! kasta ut mina efter nån månad när jag tröttna ( satt i när jag köpte den beg..)

Största skillnaden är att SCSI är full duplex och det är inte IDE. Vilket innebär att med full duplex så kan den både läsa och skriva samtidigt, vilket den inte kan med IDE.

Som om du har mycket data som ska läsas och/eller skrivas till disk så är SCSI ett måste. Alltså servrar och speciellt filservrar/ftp-servrar osv.

För hemmabruk så funkar SATA riktigt bra om du inte tänker köra många parallella diskar, vilket kan bli långsamt om du kopierar mycket mellan diskarna (bara läsa eller skriva 1 åt gången) vilket innebär att datorn får läsa upp, mellanlagra i ram, skriva ner, dumpa, läsa upp, mellanlagra, skriva ner osv.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back