Schysst omkörningsteknik Go-kart?

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Tjena.

Hade en drabbning i Go-kart med jobbet och en incident blev livligt debatterad.

Med bilden har jag försökt visa hur det gick till.

Situation var som så att det smällde i en 180-gradersböj.

Bil A var först in i kurvan, han tar ut kurvan ordentligt och gör en lång kurva och styr sen ut åt vänster eftersom nästa går åt höger.

Bil B ligger tätt bakom och tar ett genare spår genom kurvan och träffar A som styr mot honom. Han träffar A lite snett bakom så att båda snurrar.

Vem är egentligen skyldig till krocken.
Argument är att B är nr.2 in och därför måste väja.
A styr utåt vänster och skär B.s spår.
B väljer ett spår som skär A.s spår.

Vad har ni för synpunkter?

Bifogat

• skiss.jpg
    skiss.jpg
    55.5 KB · Visningar: 136
Den som är först väljer ju spår.
Om B framhjul träffar A sida är det väl solklart att det är B som gjort fel.

Last edited:
den som ligger först är den som bestämmer, de bakom får anpassa sig och det är det som är hela grejen med omkörning, det ska inte vara lätt.

kolla på lite supercross klipp så ser man hur endel mer eller mindre prejjar ut dom andra å kör rakt in framför dom och blokerar, är kanske helt andra regler osv i go-kart men är ialla fall så ja ser det, "b" gjorde fel i det läget.

Inom alla sporter som jag känner till så är det den som är först in i kurvan som ska ha "företräde"

Annars kan man ju inom tex gokart praktisera den tekniken hela tiden att ligga bakom någon och när han ska göra en sväng trycker man honom i sidan.

Det man kan göra som bil B där är att gå in och låsa kurvan för A, men det är lite svårare och förklara samt genomföra. A kan ju även stänga kurvan för bil B, men det är lite overkill när man kör på skoj..

Slutsats: A gjorde rätt, B gjorde fel.

B's fel, inget snack om saken.

Nå, var du B-föraren eller?

Snabbt kikat så är det B som gör fel. Men om nu A kunde hållit ut åt höger efter kurvan utan att skära mot vänster för att komma rätt för nästa sväng.. Hm ja då hade nog inte B träffat A i sidan. Men det beror ju alldeles på hur hårt bil B körde och om han skulle ha lyckats pressat bilen till vänster å inte kommit in i bil A's högra "väg".

Svårt att bedöma efter bild och beskrivning men om det är så att A tagit ett för brett spår och B tog ett snävare spår, kommer om och sedan blir träffad av A tycker jag det är A som gör fel. Om B:s snävare spår gör att han inte kan räta ut utan driftar ut och träffar A:s sida tycker jag det är B:s fel.

A kör ju inte direkt i idealspåret utan lämnar en lucka och verkar sen styra in i innerspåret igen. Törnar dom ihop sida sida tycker jag A gör fel.
Använder dock B A som bromskloss och kör in i A pga att A troligen tappat fart pga felaktigt spår blir nog B skyldig.

Den där spårändringen A gör är ju inte direkt normal...

Om B hade kontroll nog att hålla sig på sin sida av banan ( inte oundvikligt drämt rakt ut i A:s position ) så är det A som gör fel. Kommer man upp parallellt får man inte trycka ut den som kommer ifatt hur som helst. Det är ok att ligga framför och stänga ( med ett visst antal spårbyten ) men om den bakom kommer upp på sidan ska man hålla sig borta

Jag skulle nog säga att A är skyldig pga spårbyte..

Men PÅ RIKTIGT!!!!! :mad:

Racing-accident! Shit happens, vem var snabbast därifrån?

Tycker nog a är skyldig. Han väljer ett spår men sen byter han.

Var det inte Rossi som gjorde sådär för några år sedan?

A gör fel då han gör en dålig kurva och försöker lägga sig i rätt spår till nasta kurva men då ligger B redan i det spåret, dvs A borde gå jämsides med B efterssom nästa kurva är en höger så kommer han ju iaf ta förstaplatsen då han ju har innern istället för att försöka skrämma B att släppa av (vilket ingen gör i den situationen).

Både A och B gör fel, och felet ligger i att orka gnabba om smällen flera dar efter det hände. Skit händer liksom, skratta åt det och ta en öl vettja.

Haha ni är ju för sköna.
Jag var B och tog på mig ansvaret, Roligt att höra synpunkterna, är ju lite tvetydigt och jag är inte själv säker på vad jag tycker.
A var först därifrån hursom så han var nöjd över det.

När jag valde innerspåret där räknade jag nog med lite kontakt sida vid sida men inte att A skulle komma farande såpass emot mig så det blev krock och vi snurrade.

Jag skulle nog säga att det är delat ansvar men lite mer för B.

Inom alla sporter som jag känner till så är det den som är först in i kurvan som ska ha "företräde"

Ja detta är den allmänna regeln, men ärligt talat, skulle inte racingen bli mer intressant om man ruckade lite på denna regel?
Jag tycker mig se alltför många tillfällen där någon är halvvägs förbi ledaren, och sedan blir trängd i nästa kurva då ledaren tydligen kan fläska på i idealspåret för att han är en halv billängd före. Den som försöker köra om måste släppa eller bli avträngd.

Om ledaren istället hade varit tvungen att lämna tillräckligt mycket plats åt sidan, om motståndaren har fått in nosen innan kurvan, skulle vi få se många fler omkörningar istället för denna parad som racingen har blivit idag.

Vad tror ni? :va

Under tiden kan ni njuta av lite intensiv karting (för att hålla mig lite till topic)

[YOUTUBE-ID]D0Sg8it4ZbY[/YOUTUBE-ID]

I F1 så får man väl bara välja spår en gång (såvida de inte ändrat reglerna igen)? Det har väl inte ett skit med Gokart att göra men jag tycker nog iaf at om B kommer farande snabbare så får A lugna sig oxå och inte bara styra ut och blocka hur som helst.

Tog du hans efternamn är den stora frågan?

*/ ?>
Back