Scheiße Reifenversand!

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
GSX-R1000, -03
Har ngn av er nyligen beställt däck från Reifenversand, och hur har det fungerat i så fall?

Frågar eftersom vi beställde 5 st däck (där alla hade “grön” lagerstatus) tisdagen den 31 juli. Pengar drogs direkt från kontot, men mailet med orderbekräftelsen var helt tomt/blankt.

Mailade Reifenversand dagen efter (onsdag) med beställningsuppgifter, ordernummer, klockslag, namn, adress m.m för att kontrollera att ordern kommit fram.

Fick svar nästa dag (torsdag) att ordern kommit fram trots tomt bekräftelsemail, och att de skulle skicka däcken kommande måndag (6 aug), eftersom Pilot Power 190/50-17 däcken var slut för tillfället (trots grön lagerstatus).

Dock gick måndagen och nästkommande vecka utan “livstecken” från Reifenversand, så när helgen närmade sig mailade jag åter till Tyskland och frågade hur det gick med däcken som skulle skickas på måndag, eftersom jag varken fått besked om leverans eller ngt “trackning number” (vilket jag fått vid tidigare beställning).

Ytterligare en måndag har nu passerat utan varken däck, mailsvar eller trackning number…

Undrar därför hur era däcksbeställningar fungerat från Reifenvesand den sista tiden?
Kan vara bra att även ha andra kunders erfarenheter samt åsikter innan jag åter försöker ta kontakt med dom…

Jag har beställt två gånger - klockrent - undrar vad dom strular :va .//R

Fick du ngt mail om skickad leverans innehållande "tracking number"?

Det är vad jag saknar för att lugnt kunna vänta in ordern (samt tidigare erhållit) ...

jag har beställt därifrån två ggr, har fungerat jätte bra mitt mail såg ut så här:

Sehr geehrter Kunde,

Ihr Paket mit folgender Paketscheinnummer(n) ist heute versendet worden:

01575000261831

Mit dem nachfolgenden Link können Sie Ihr Paket im Internet verfolgen:
(Abfrage erst ab 19.00 Uhr möglich!)

01575000261831

http://www.dpd.de/cgi-bin/delistrack?typ=1&lang=de&pknr=01575000261831

Mit freundlichen Grüssen

Ihr Reifenversand Team

Reifen-Berg GmbH
Bielefelder Str.118 a
Lennestadt
Tel.: 02721/ 60340
Fax: 0272110841

Beställde i mitten utav juni, fick likadant mail som Norqen har kopierat in här ovan. Levererades inom 4-5 arbetsdagar. Beställde säkert 4-5 gånger förra säsongen och aldrig några problem.

Jag har beställt en gång (i våras) och det var total kaos!!!!
Köpte 2 bakdäck där bägge fanns på lager, ena däcket skickades inom ganska kort tid men det andra restades mitt i allt. Sen låg det förstnämda kvar på nån terminal i 4-5 dagar, enligt trackingen på internet, tills det andra däcket också skickades. Sen kom däcken med en dags mellanrum ändå.

(Saken blev inte bättre av att Posten-snubben var asförbannad som vanligt men det kanske är "crappy job, crappy attitude").

Så kan jag inte påstå att mailkonversationen varit smärtfri heller; dem är sega och skickar inkompletta svar på frågorna man ställt. :huvet

Har väntat 6 veckor på nya sommardäck till bilen, får ändra beställningen till vinterdäck snart som det ser ut...blanka orderbekräftelser, INGET svar på mailet jag skickade för en vecka sedan. Suck, har ju fungerat att beställa därifrån förut, men det är väl som med allt annat, fullt med vimsiga sommarjobbare. Hur svenska posten har fungerat senaste veckorna är ett kapitel för sig...

Tackar för alla snabba svar. :tummenupp

Nu vet jag i alla fall att jag borde fått "tracking number" samt leveransmail som tidigare, samt att det även strulat på liknande sätt för andra beställare.

Känns bra att ha lite extra info om Reifenversands sätt att sköta sina kunder och leveranser då man kontaktar dom.

Tror dock det blir via tfn denna gång (bara ngn kan prata engelska där), så jag slipper vänta på mailsvar som aldrig kommer...

Får väl annars ge dom denna länk med (delvis) dålig kritik, så de kanske anar att de tappar en del svenska kunder om de inte sköter sig. För rubriken borde de väl klara av att läsa... :fakta

Jag beställde också därifrån i början av sommaren, inga problem där förutom viss språkförbistring från min sida. Fick Trackingnumber och allt flöt på.

Polaren beställde i förra veckan, fick också blankt mail och inget trackingnumber, ringde till dom och fick infon, nu ligger de på ICA och väntar!

Var tydligen inga som helst problem när han ringde och jag vet med säkerhet att han talar sänmre tyska än mig och jag hade en 1:a i Tyska...

Jag har beställt därifrån ett par gånger. Alltid funkat klockrent. Snabbaste leveransen tog 3 dagar! Beställde på torsdagen och hade dom måndagen. Betydligt snabbare än att beställa däck från ett lokalt (svenskt) företag iaf, enligt min erfarenhet.

Normalt brukar det annars ta ca 5 arbetsdagar från ReifenVersand.

Kan oxå vara så att Michelin strular med leveranser till leverantören ni beställt av.Därav strulet med beställningen.Dom har ett rykte att vara lite struliga.

Däcksleverans till slut...

Lite uppdatering i däckstråden...

Äntligen har däcken anlänt (i torsdags, 23/8). Tog alltså 3½ vecka för beställningen. Tyvärr var det lite si och så med ett av däckens ålder (dvs trodde en stor firma med stor omsättning bara hade färska däck)

De 2 seten Metzler Sportec-M1 var tillverkade för drygt ett år sedan, dvs ngn gång under mitten av 2006.

Dock var Michelin Pilot Power-bakdäcket lite väl gammalt, dvs tillverkat sommaren 2004 (trots att det var detta däck som var slut på lager och väntades in). Så här blev jag lite missnöjd...

Hela "ordergången" blev denna:
----------------------------------------
31/7 - Beställde däck. Fick blank orderbekräftelse

1/8 - Mailade ReifenVersand ang den tomma orderbekräftelsen.

2/8 - Fick ordern bekräftad och utlovad leverans kommande måndag 6/8 pga av slut Michelindäck

9/8 - Mailade Reifen ang inget leveransmail kommit innehållande tracking nr på utlovad order. Detta mail svarades det aldrig på...

17/8 - Fick tysktalande arbetskollega att att ringa Reifenversand ang varken leverans av däck eller ngt tracking nr. Tyskarna sa att de haft problem med felaktigt postnummer (?) samt sa att ordern skulle skickas samma kväll. Fick nu även ett tracking nr via tfn.

21/8 - Utlämnade tracking nr fungerade ej. Ringde nu själv upp ReifenVersand ang detta. De skulle kolla upp saken med DPD och maila beskad. Fick sedan 2 st nya fungerande tracking nr via mail samma dag.

23/8 - Däcken i Luleå för leverans. Dock så misstämmer DPD's trackinginfo med Postens. Enl DPD fanns däcken i Luleå redan 19/8, vilket inte alls stämmer enligt Posten.

Så allt löste sig till slut, efter några tfn-samtal och lång väntetid. Dock så kommer jag nog inte att anlita ReifenVersand nästa gång jag funderar på att beställa däck, pga av allt strul denna gång samt ett lite väl gammalt Pilot Power-däck...

Bifogat

• Mich_Däck_1.jpg
    Mich_Däck_1.jpg
    119 KB · Visningar: 68
Ja, men då kan du ju spara michelinsulan till 2014, och sen köra slut på det. För däcket står sig rätt länge... även om det rent psykiskt känns bättre (för vissa iaf) att däcket är tillverkat igår.

Jag sitter här med en debitering på min kreditkortsfaktura på några tusen spänn för däck som Reifenversand inte skickat, beställda för snart 2 månader sedan samt avbeställda för c:a 3-4 veckor sedan.

Jag beställde däck från dackonline istället när jag tröttnade på reifenversand, dom står här och väntar på att det skall regna så pass att jag tar bil till jobbet nästa gång.

Blanka orderbekräftelser på emailen.

Inga svar på mina avbeställnings/fråge email/ifyllda kontaktformulär.

Har tidigare haft bättre erfarenheter, men tydligen är reifenversand ett sånt där SKITFÖRETAG som bara klarar av att hantera beställningar där dom har tur och allt klaffar, men har svårt att hantera kunder vars ordrar strular.

Imorgon kommer jag göra ett bestridande av debiteringen på mitt kreditkort, hoppas chargebackavgifterna svider lite samt att tillräckligt många missnöjda kunder ger dom chargebacks för då brukar merchant account providern överväga att stänga av kreditkortstjänsten för det drabbade företaget.

Till reifenversand:

1: Man DEBITERAR inte kunden före leverans, men gör en RESERVATION på kortet och debiterar när man packat godset

2: Man SVARAR på email, kanske inte samma dag, men INOM TVÅ VECKOR åtminstonde

3: Man får snabbt DÅLIGT RYKTE på nätet när en jobbig kund som jag blir drabbad, en sån där kund som är registrerad och aktiv på MÅNGA forum...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra