Scala Rider G4 - gummiknapparna spruckna

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Har en Scala Rider G4 som jag fortfarande använder.

Knapparna på den har en form av silicon / gummihätta över sig som har börjat spricka.

IMG_8125.JPG

För något år sedan såg jag bilder på / video på hur någon reparerae detta. Kanske med en 3D printad ny detalj?

Efter en evighet av googlande kan jag inte finna denna info igen..

Är det någon som sett detta problem och åtgärdat det? Eller kommer ihåg vart man kunde se hur det repareras?

Jag tvivlar på att Cardo har reservdelen kvar, om de någonsin haft.

//K
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Inte till någon hjälp för dig, men den kontakt jag haft med Scala avseende reparation och reservdelar ger mig inget hopp...
Trots att dom i manualer nämner "reparations-center" så existerar inga sådan.

Konkret tips:
Din bästa chans tror jag är att få tag en en G4 som slutat fungera och flytta över ditt fungerande innehåll till ett helt hölje.

Lycka till, och håll oss gärna uppdaterade.


Ful-fix (som jag själv utan tvekan skulle testat):
Det där är väl "till/från" knappen, så den kommer du behöva komma åt.
Du skulle kunna testa med silicone.
Men se för fasen till att det är en NEUTRALHÄRDANDE silicone, inte sån där som stinker ättika alltså!
Klassisk våtrumssilicone attackerar metallen och kommer på nolltid förstöra elektroniken!!
Jag har under många år tätat och gjutit in allehanda elektronik med Illbruck FA180 och kan gå i god för att det håller och fungerar.
Så i ditt fall, en liiiiiten mängd silicone, tunt så det fortfarande går att trycka igenom, det borde kunna funka.

1659524773123.png
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det som förr hette liquisole gck bra att förtunna med kemisk bensin och pensla på div torra dåliga gummiprylar.
Ersättningsprodukten Gummilim har jag inte provat men kan tänka mig att det också funkar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle också börja med att pensla på silikon eller Gummilim, men jag skulle skruva isär grejerna innan jag gjorde det, för att undvika att det hamnar sånt i elektroniken också, för då är grejerna förstörda permanent. Du tvättar inte bort silikonlim inuti en mikrobrytare.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag skulle också börja med att pensla på silikon eller Gummilim, men jag skulle skruva isär grejerna innan jag gjorde det, för att undvika att det hamnar sånt i elektroniken också, för då är grejerna förstörda permanent. Du tvättar inte bort silikonlim inuti en mikrobrytare.
Du tvättar inte bort silikon typ alls. Helvete vad skäll jag fick för att jag använde silikonspray till kedjan min första våtdräkt, det var inte ett dugg poppis.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du tvättar inte bort silikon typ alls. Helvete vad skäll jag fick för att jag använde silikonspray till kedjan min första våtdräkt, det var inte ett dugg poppis.
Jodå, på den gamla goda tiden hade vi något roligt lösningsmedel från Tyskland. Det var det jävligaste jag har kommit i kontakt med, men nu är det med största sannolikhet förbjudet, alternativt blivit någon slags salubrin istället. Jag skulle inte vilja ha det i elektronik heller, och en våtdräkt skulle antagligen förångas bara du visade flaskan :hihi
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Tack för alla svar!

Jag har tidigare sett en video på youtube eller något (kanske på ett forum) där någon utför just den här reparationen på en scala rider. Men jag klarar inte att finna den sidan igen. Det var något år sedan. Jag tror det då var någon som 3D printade den där gummidetaljen och limmade dit den.

Kan ha varit på ett annat språk, så man hittar inte tillbaka liksom för man googlar på engelska.

Jag har hittat en annan produkt som heter:

Loctite kintsuglue.​

Länk:
Loctite Kintsuglue

Denna produkt kan man knåda och sedan lägga över (efter att man rengjort) så bildar den en gummimassa efter ca 10 timmar. Det är inte direkt snyggt. Så jag hoppades på en bättre lösning då!

Jag har prövat denna Loctite produkt på sladden på ett par hörlurar (där micen sitter) för att ledarna hade börjat exponera sig. Detta är ett par sennheiser HD650 så jag ville liksom inte köpa en ny kabel. Får se hur bra det fungerar.

Finns en video som visar lite hur det fungerar:
Video på loctite produkten


//K
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top