SBK Racing i en Harley?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Lånade frugans Harly till jobbet imorse och tänkte den skulle få lite kärlek ikväll. Ny olja + filter alltså.
(Jag glömmer den så lätt).

Jag har googlat lite på ifall Q8 SBK Racing skulle funka och hittade bara en tråd Out There om detta där någon som heter Jörgen Karlsson verkar antyda att det skulle funka. Törs man gissa på att det är samma Jörgen som här, dvs trovärdig åsikt?

Något särskilt att tänka på eller är det bara att tömma-byta filter-fylla?

Sportster 1200C, troligen en -04. Är väldigt dålig på modellbeteckningarna på dessa för övrigt.

Batteriet är lite opålitligt i den också, tycker Man den ska få en blyack eller en LiFePo? Den har larm och går väldigt lite.

Rolig maskin för övrigt, stålomspunna gasvajrar och allt men så trött i ljumskarna jag var när jag kom fram.
Fötterna vill liksom blåsa av fotpinnarna och knäna dras utåt av fartvinden. Man blir ju skittrött?!?

Det finns bara en original Jörgen Karlsson och han är mycket trovärdig.

Nice.
Trodde den här tråden skulle fyllas snabbt med oljetips där man absolut måste köra Ultra Mineral Kväkaredition 10/40 med mintsmak men jag tog fel. 17 också att det inte gällde en vila-fråga :-)

Detta konstlat sociala snack är egentligen för att bumpa tråden lite.

Nice.
Trodde den här tråden skulle fyllas snabbt med oljetips där man absolut måste köra Ultra Mineral Kväkaredition 10/40 med mintsmak men jag tog fel. 17 också att det inte gällde en vila-fråga :-)

Detta konstlat sociala snack är egentligen för att bumpa tråden lite.

Hur vilar man en Harley?

Jag använde Q8 sbk racing i min vässade 1200r och det funkade utmärkt.

Varmkör ordentligt innan du tömmer ur oljan(torrsump)
Kan vara bra att veta att det inte finns någon oljeplugg,man lossar en slang under motorn.
När du byter filter kan det bli lite drälligt,jag tog en petflaska och delade på mitten och höll det under
filtret när jag lossade det för att slippa massa oljedräll i framkant på motorn.

Harleyns larm snor en hel del ström. Om den bara rullar lite emellanåt så rekommenderas underhållsladdning. Skaffa en Optimateladdare med snabbkontakt och plugga in. Kan vara att batteriet blivit kass. Kan hända vilket batteri som helst. Men som sagt, underhållsladdning rekommenderas. Been there, Done that:tummenupp

Lifepo batterier har obefintlig självurladdning och är därmed att föredra om man kör lite. De är dock känsligare för djupurladdning så har du larm och kör sällan blir nog svaret bly med snabbkoppling till laddare.

Lifepo batterier har obefintlig självurladdning och är därmed att föredra om man kör lite. De är dock känsligare för djupurladdning så har du larm och kör sällan blir nog svaret bly med snabbkoppling till laddare.

Samma som idag fast nytt då alltså.
Tack allihop. Återkommer när jag dragit gängpaj eller något. Eller skadat den där slangen.
Får se hur det ser ut när jag börjar pilla.

Hoppas hon blir glad.

SBK-oljan är lämplig i motorn. Men det ska fösrtså var den med rätt viskositet. Dvs förr SBK 15W-50. Nuförtiden 10W-50. I koppling växellåda har jag inte provat den. Jag kör med annan olja där.

SBK-oljan är lämplig i motorn. Men det ska fösrtså var den med rätt viskositet. Dvs förr SBK 15W-50. Nuförtiden 10W-50. I koppling växellåda har jag inte provat den. Jag kör med annan olja där.

Cheez, vilka maskiner. Jag har googlat fram detta:
"Sportster engines retained the K/KH design crankcase design, in which the transmission is contained in the same casting as the engine, and driven by the engine with a triple-row #35 chain primary drive and a multi-plate cable-operated clutch. Models since 1991 have five speeds; 1990 and earlier models had four speeds."

Jag tolkar det som att det är som på vanliga "Metric motorcycles", dvs att motorolja och växellådsolja är en och samma?
Jag tolkar det du skriver som att det är separerat på din?

Fukk, ska man behöva lämna bort en sån skitgrej? Får väl beställa en servicehandbok, förslag på bokhandlare och kanske t.o.m böcker? Haynes?

Olika oljor...
Motor och växellåda är separerade.
Big twins har 3 olika för att krångla till det ytterligare!

Cheez, vilka maskiner. Jag har googlat fram detta:
"Sportster engines retained the K/KH design crankcase design, in which the transmission is contained in the same casting as the engine, and driven by the engine with a triple-row #35 chain primary drive and a multi-plate cable-operated clutch. Models since 1991 have five speeds; 1990 and earlier models had four speeds."

Jag tolkar det som att det är som på vanliga "Metric motorcycles", dvs att motorolja och växellådsolja är en och samma?
Jag tolkar det du skriver som att det är separerat på din?

Fukk, ska man behöva lämna bort en sån skitgrej? Får väl beställa en servicehandbok, förslag på bokhandlare och kanske t.o.m böcker? Haynes?

Det är separat olja i växellåda och primär på sportster. Det ska man vara glad för. Då slipper man en kompromissolja. Bästa motoroljan är ju tex inte alltid den bästa oljan för kopplingen.
På S&S-sportstermotorer, kan man därutöver köra separata bad i växellåda resp primär om man vill.

Bästa servicemanualen är förstås H-D:s egna. Vill man inte köpa den, så är Clymer bättre än Haynes när det gäller Sportster

Last edited:
Förstår jag dig rätt Jörgen så har S&S möjlighet till 3 oljebad?

1. Motor
2. Primärtrans
3. Vxl-låda

Så då häller man i en olja med massor av zink och friktionsmodifierare i motorn. En transmissionsolja med hög bärighet och hal som fasen i lådan och sen går primärtransen i något som kopplingen gillar?

Förstår jag dig rätt Jörgen så har S&S möjlighet till 3 oljebad?

1. Motor
2. Primärtrans
3. Vxl-låda

Så då häller man i en olja med massor av zink och friktionsmodifierare i motorn. En transmissionsolja med hög bärighet och hal som fasen i lådan och sen går primärtransen i något som kopplingen gillar?

Ja precis. Vill man ha jättegrepp i kopplingen häller man tex ATF typ F/G (Ford) i primären/kopplingen. Då blir det bra grepp samtidigt som den låga viskositeten gör att det blir minskad dragging vid kall motor.
Tack vare att det är separerat mellan motor och transmission, slipper man även fylla oljefiltret med kopplingsslam. Samt att man inte är styrd till MC/JASO-klassade oljor i motordelen.

S&S lösning är även till för de som kör torrkoppling. Det är ju vanligt i dragracing. Iaf i de snabbaste HD-klasserna.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...