Saw III

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
GS 500E
Mycket bra film som rekommenderas till alla! Kan avslöja att den är mycket läskigare en 1:an och 2:an tillsammans. Har till och med skett avsvimmningar på biograferna i USA samt så är det en mycket bra "kramas med tjej" film :)

//Stenberg

Låter lovande :) Gillade ettan som fan, tvåan skrevs ju inte av samma gubbar men nu är dom tillbaka :yoparty

Har du sett den på bio i USA, eller slangat hem nån version som ligger ute på nätet? Finns en telesync av PUKKA ute, är det den? I så fall, är kvaliten ok?

Skalman skrev:
2606890 Har du sett den på bio i USA, eller slangat hem nån version som ligger ute på nätet? Finns en telesync av PUKKA ute, är det den? I så fall, är kvaliten ok?

Saw.III.TELESYNC.XViD-PUKKA

Mjo ganska bra kvalitét, men har sett mycket bättre TC:s. Kan säga såhär den slår TS:en med mil :tummenupp

//Stenberg

ok, drog precis hem den. Ingen annan film på tv idag så det blir lagom nattunderhållning.

Apropå Telesync, TS, Screener, DVDr, DVD-rip osv - kan någon reda ut begreppen? Tack.

Markus skrev:
2606957 Apropå Telesync, TS, Screener, DVDr, DVD-rip osv - kan någon reda ut begreppen? Tack.

CAM

CAM innebär att filmen är inspelad i en biograf med en digital videokamera. Ibland används ett litet stativ, men detta är inte alltid möjligt då utrymmet på biografen oftast är begränsat. Bilden kan därför vara skakig. Även vinkeln mot bioduken kan vara sned vilket man tydligast märker om filmen är textad.
Ljudet spelas in med hjälp av mikrofonen på videokameran vilket gör att man kan höra skratt under filmens gång. Detta märks tydligast på komedier.
Sammanfattningsvis är CAM oftast rätt dåligt, både bild- och ljudmässigt, men ibland är vi lyckligt lottade och biografen är förhållandevis tom vilket leder till mindre störande moment under filmens gång.

TELESYNC (TS)

Telesync är precis samma sak som CAM förutom att den har en extern ljudkälla (oftast från en ljudutgång i armstödet för personer med hörsvårigheter). Bara för att det är en extern ljudkälla betyder det inte att det är bra ljud, en del bakgrundsljud kan störa.
Ofta är en telesync filmad i en tom biograf eller från rummet där de har projektorn med en professionell kamera som ger bättre bildkvalitet än CAM.
Observera att bildkvaliteten på dessa releaser varierar rätt mycket. Ladda därför ner sampeln och se hur kvaliteten är innan du laddar ner hela filmen. Många Telesyncs är nämligen felmärkta CAMs.

TELECINE (TC)

En telecine-maskin kopierar filmen digitalt från rullen, ljud och bild borde vara väldigt bra, men det är sällan så. Det bästa är att ladda ner samplen och avgöra själv.
Generellt sätt har filmen rätt förhållande mellan höjden och bredden, även om telecines med 4:3 har existerat.
TC ska inte förväxlas med TimeCode vilket är en synlig räknare genom hela filmen.

SCREENER (SCR)

Screener kommer oftast från en film som skickats till en hyrbutik, journalist eller liknande i reklamsyfte. Normalt sett är förhållandet mellan höjd och bredd 4:3 (helskärm).
Den stora nackdelen är att det då och då kommer fram en remsa längst ner eller längst upp på skärmen med text angående upphovsrättskyddet på filmen.
Om filmen innehåller någon form av serienummer, eller andra markeringar som kan leda direkt till filmens källa måste dessa bli censurerade. Det görs ofta med hjälp av svart färg över just den delen av bilden. Ibland varar detta bara under några sekunder, men händer det att denna censur håller sig genom hela filmen, och en del censurer kan vara rätt stora.
Beroende på vilken utrustning som använts vid rippningen kan kvaliteten på screeners variera från "mycket bra" till "inte alls så bra". Ladda alltså ner samplen först och avgör själv hur kvaliteten är.

DVD-SCREENER (DVDscr)

Samma förutsättningar som screener, men tagen från en DVD. Texten angående upphovsrättskydd och dylikt finns även på dessa releaser. Dock visas texten ofta så att den stör bilden.
Skillnaden mellan en retail och en DVDscr är att den sistnämda oftast saknar extramaterialet.
Om det är en duktig rippare kan DVDscr bli mycket bra. Oftast läggs dem som SVCD eller DivX/XviD.

DVDRip

Detta är en kopia av orginalet på DVD, kvaliteten är alltså bra för det mesta.
DVDrips släpps som SVCD och DivX/XviD.

TVRip

TV-program. PDTV rippas med hjälp av ett digitalt TV PCI-kort, vilket oftast ger det bästa resultatet.
VCD/SFVD/DivX/XviD är de format som stöds av TV-scenen.
I skrivande stund är inte HDTV särskilt utbrett på den svenska scenen, det mesta som släpps som HDTV kommer från andra länder. HDTV står för High Definition TV och betyder högupplösnings-TV. HDTV har en bildupplösning på 1.250 linjer, vilket innebär att HDTV är mycket skarpare än vanlig TV.

Scenbeteckningar

CUSTOM

CUSTOM betyder att releasen är ute och accepterad (pread) minst 14 dagar före retaildatum (datum den kommer ut i butik).
En DVD-release med CUSTOM ska innehålla en fungerande meny samt undertext skapad av gruppen. En SVCD är precis samma sak som DVD fast utan meny.

PROPER

På grund av scenens regler så "vinner" den gruppen som släpper den första telecyncen av till exempel en film. Kvaliteten på den är ofta rätt dålig. Om en annan grupp har en annan telecync (eller samma källa med bättre kvalitet) då får de PROPER-title till i den releasen.
En del grupper släpper desperat PROPERs bara för att inte förlora "tävlingen". Anledningen till varför en release är PROPER ska alltid finnas inkluderat i NFOn.

REPACK

Om en grupp släpper en dålig release kan de släppa en så kallad REPACK där de åtgärdat felet.

NUKED

En film kan bli nukad av olika anledningar. Individuella sidor nukar för att filmen bryter mot deras regler (så som "Inga telesyncs"), men om filmen har något extremt fel (inget ljud på 20 minuter, CD2 är trasig etc.) utfärdas en global nuke.
Nukade filmer dyker upp på p2p-nätverk då och då och det lönar sig att ta reda på varför den är nukad innan man laddar ner den.

NTSC/PAL

NTSC och PAL är de två stora standards som används i världen. NTSC har högre FPS (Frames Per Second, bilder per sekund) än PAL (29 FPS mot 25 FPS), men PAL har högre upplösning och ger en generellt sett skarpare bild.
Det är lättare att spela NTSC skivor på PAL-system än vice versa. Via RGB-scart kan man spela upp NTSC med full färgåtergivning på de flesta moderna TV-apparater.

UNRATED

Unrated innebär att den inte genomgått verifiering om åldersgräns, är oklippt eller oröstad. Alltså en oklippt version av filmen.

RETAIL

Filmen är från en DVD-skiva som finns ute i handeln. Det är bra kvalité på dessa.

Chris Ash skrev:
2606956 Sådär har man nog fan sålt in skräckfilmer sen 1922 års "Nosferatu"

IntresseklubbenAntecknar.jpg

vikto000 skrev:
2606974
CAM
TELESYNC (TS)
TELECINE (TC)
SCREENER (SCR)
DVD-SCREENER (DVDscr)
DVDRip
TVRip
CUSTOM
PROPER
REPACK
NUKED
NTSC/PAL
UNRATED
RETAIL

Finemang, tack för det. :)

Last edited:
kramas med bruden film kan det väl knappast klassas som, inte riktigt den sortens skräck om den är i samma stil som de andra (hoppas :))

Apropå bränning osv av filmer, jag ska bränna en Lost tänkte jag (Lost.S03E03.HDTV.XviD-LOL-SWEsub) inför veckans resa, och vad fan händer då? :mad:

"One or more files could not be imported:
The software that's used to decode the media is not available on this system. Installing the correct decoders for the files you are working with may help to correct the problem."

Jag försöker alltså köra i "Sonic", hur kommer jag runt detta helvete? :machinegu

-Rosen- skrev:
2607033 kramas med bruden film kan det väl knappast klassas som, inte riktigt den sortens skräck om den är i samma stil som de andra (hoppas :))

Här vart det iallafall mycket kramande :)

//stenberg

Markus skrev:
2607035 *************************************
Apropå bränning osv av filmer, jag ska bränna en Lost tänkte jag (Lost.S03E03.HDTV.XviD-LOL-SWEsub) inför veckans resa, och vad fan händer då? :mad:

"One or more files could not be imported:
The software that's used to decode the media is not available on this system. Installing the correct decoders for the files you are working with may help to correct the problem."

Jag försöker alltså köra i "Sonic", hur kommer jag runt detta helvete? :machinegu

om du använder RecordNow 6.5 så är det bara att bränna det som en datafil, eller uppdatera codec som jag gjort en tråd om i Datorforumet.

//Stenberg

Last edited:
vikto000 skrev:
2607042 Här vart det iallafall mycket kramande :)

//stenberg

om du använder RecordNow 6.5 så är det bara att bränna det som en datafil, eller uppdatera codec som jag gjort en tråd om i Datorforumet.

//Stenberg
hmmm, jag gillar inte när brudar blir lite smått psykotiska, vilket de flesta blir efter saw (om de har intelligens nog att fatta vad den handlar om)

Laddade ner en bioversion, såg inte vad som hände. Ska väl vänta tills bättre kvalité kommer ut eller bara gå på bio och se...

Ettan och tvåan tycker jag är ganska så bra faktiskt.

MikkE skrev:
2607136 Laddade ner en bioversion, såg inte vad som hände. Ska väl vänta tills bättre kvalité kommer ut eller bara gå på bio och se...

Ettan och tvåan tycker jag är ganska så bra faktiskt.

Du laddade antagerligen TS:n nu finns det en TC som man ser mycket bättre på. Fast som alla säger, bio är alltid bäst :)

//Stenberg

vikto000 skrev:
2607211 Du laddade antagerligen TS:n nu finns det en TC som man ser mycket bättre på. Fast som alla säger, bio är alltid bäst :)

//Stenberg

Nej, den som finns är en TS (TeleSync). Den som fanns tidigare var en CAM. TC (TeleCine) är något annat.

Back