Satans jävla husaberg helvete

• Thread starter Thread starter AP
  • Start date Start date

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Hoj
Lite allt möjligt
Jag ska fan ta mig slå sönder skiten med yxa och slänga aset i nissan, men innan det så ska jag ställa ventilerna på 1 mm och sen SKA jag få igång och ställa den på full rulle tills skiten rasar ihop. Vilken jävla böghoj till att krångla. Har stått och kickat i en jävla halvtimme och 200 jävla grader varmt är det med. Har sånna jävla blåser på hela jävla vänsterfoten

:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

AP skrev:
2285958 Jag ska fan ta mig slå sönder skiten med yxa och slänga aset i nissan, men innan det så ska jag ställa ventilerna på 1 mm och sen SKA jag få igång och ställa den på full rulle tills skiten rasar ihop. Vilken jävla böghoj till att krångla. Har stått och kickat i en jävla halvtimme och 200 jävla grader varmt är det med. Har sånna jävla blåser på hela jävla vänsterfoten

:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

tyvärr men kan inte göra annat än att skratta :hihi

Tänder den något eller är den stendöd?

Testat startgas? Har du gnista? Gjort rent förgasaren?

Lycka till :tummenupp

Mr Helmut skrev:
2285966 tyvärr men kan inte göra annat än att skratta :hihi

Tänder den något eller är den stendöd?

Testat startgas? Har du gnista? Gjort rent förgasaren?

Lycka till :tummenupp

Den tänder till lite grann och går en sekund sen bara dör den. Så gnista måste det ju vara och startgas är ju värdelöst sen har jag ingen heller. Förgasarn har jag inte nuddat så den kan ju inte bara täppa igen sådär..

Har precis ställt ventilerna, plockade av radiator och hela pisset för att verkligen få det rätt.

AP skrev:
2285976 Den tänder till lite grann och går en sekund sen bara dör den. Så gnista måste det ju vara och startgas är ju värdelöst sen har jag ingen heller. Förgasarn har jag inte nuddat så den kan ju inte bara täppa igen sådär..

Har precis ställt ventilerna, plockade av radiator och hela pisset för att verkligen få det rätt.

Jaså är det värdelöst nu också.

Om du spryar med startgas och det fortfarande inte startar kan du utesluta förgasaren (är förgasaren igensatt så kommer den starta med startgasen) får den bensin och du kickat 200 gånger och har gnista så har du ett blött stift kan jag lova.

Hur är det med starttekniken då? Min var likadan i början tills jag lärde mig hitta "husa-läget"... Sen gick det lättare om jag tippade hojen till vänster i tron om att det kommer soppa samtidigt som jag gasade lite, men det kan vara min hjärna som spökar.

Nej jag ska försöka beskriva det lite mer grundligt nu när jag jag lugnat ner mig..

Jag var ute och körde 4-5 timmar, allt funkade perfekt. Sen började växlelfören krångla så jag lossade radiatorn och avgassystemet, la cykeln på marken utan att tömma olja. tog av trans kåpan och fixade växlepedalen. Satte på skiten och använde flytande packning på transkåpa och vid vattenpumpshuset.

Ställde skiten på en pall och ställde ventilerna medans radiatorn var avplockad, Kolven i förbrändsingstakten och i ÖD (använde till och med en mätklocka eller vad fan det heter) ner med ett 0.10 mm bladmått och spände skruven tills det blev fingerhårt, spände låsmuttern. Skruven rörde sig inte.

Satte ihop allting och började kicka, den gick igång efter 20-30 kick och gick par 10 sekunder men tomgången var så låg så den dog (var bra innan och hade inte rört den) när jag släppte gasen, skruvade in skruven lite och nu vägrar den -gå-. För den tänder till och går 1-2 sekunder men vägrar fortsätta gå, även fast jag gasar lätt precis när den går då den stendör. På chock är den stendöd.

Min kickteknik som har fungerat ganska bra innan är att jag kickar ner kicken ett par gången tills det tar stopp, ner 1-2 cm till och sen snärta till skiten.
Vet inte om det är rätt men har som sagt fungerat ganska bra hittills..

En sak jag märkt nu är att "tvärstoppet" på kicken kommer oftare nu än innan.

Ska också tillägas att jag satte på mina nyköpa excel crossfälgar så det är ju klart därför aset inte startar..

Last edited:
AP skrev:
2286049 Kolven i förbrändsingstakten och i ÖD

Men hörredu den ska ju vara i kompressionstakten, då båda vippor är opåverkade, men du kanske (förhoppningsvis) bara skrev fel? Om inte, gör om gör rätt! :tummenupp

Läge att sälja? Jag köper den för 10laxar! :rolleyes: :hihi
(har också haft ont i vänsterfoten, testa med nytt stift...)

Du får femtusen spänn och en back läsk (eller öl om det är att föredra)

Till att börja med måste du förstå att allt du gör med hojen kan påverka andra saker. Exempel ett: om du ställer ventilerna rätt från att de varit dåliga kommer du uppleva det som att kompressionen ökar - helt naturligt. Exempel två: bara för att du inte rört förgasaren kan den MYCKET väl kleta igen, speciellt om du kör på bakhjulet mycket. Ganska logiskt.
Mitt tips brukar vara: gör rent förgasaren ordentligt och se till att ventilerna är korrekt inställda. Utan dessa två kommer du få stå och kicka i all evighet utan resultat. Kolla sen så enkla saker som att alla soppaslangar (inkl tanklocket) och slangar från förgasaren är okej. Sen kan tjuvluft eller knasig bestyckning i förgasaren vara andra bovar. Kolla/gör rent vevhusventilationen är inte fel. Lycka till :) :tummenupp

Sen en liten personlig kommentar: Ta det lite lugnt med språket. Dels för allas trevnad och dels för att det är sånna som uttalar sig som du som sabbar för märket och undergräver myten om bergarnas uruselhet. No hard feelings hoppas jag :pannkyss :)

Under förutsättning att allt är inställt som det ska så kan felet ligga i att du skruvat tomgångsskruven för mycket så cykeln blir sur av bara det, och en sur bergare får man inte i gång. Kolla det och gör rent stiftet som säkert är kleggit.

Hsb-Chrille skrev:
2286101 Men hörredu den ska ju vara i kompressionstakten, då båda vippor är opåverkade, men du kanske (förhoppningsvis) bara skrev fel? Om inte, gör om gör rätt! :tummenupp

Ja men kolven är väll mellan komp och förbränning, eller? Så det kvittar väll vad man säger.

Supermoto skrev:
2286200
Sen en liten personlig kommentar: Ta det lite lugnt med språket. Dels för allas trevnad och dels för att det är sånna som uttalar sig som du som sabbar för märket och undergräver myten om bergarnas uruselhet. No hard feelings hoppas jag :pannkyss :)

Kanske var lite väl hårda ord men för mig är det för mycket strul och meck. Javisst den går som ett svin och skön som fan men det verkar ju bara inte hålla. Och ja det är en racemaskin men för de ska det väll hålla, jag skulle då inte tex vilja att växelfören hänger sig mitt i en tävling. Kanske jag som fått ett måndagsex för det är verkligen alltid nått när man kört en runda. Och vadför har dom slängt på en startmotor som inte fungerar om det är en racemaskin? För den är ju iallfall totalt värdelös på min 02 iallafall.

jägar`n skrev:
2286305 Under förutsättning att allt är inställt som det ska så kan felet ligga i att du skruvat tomgångsskruven för mycket så cykeln blir sur av bara det, och en sur bergare får man inte i gång. Kolla det och gör rent stiftet som säkert är kleggit.

Mm, har ju pillat på den.. men så jävla mystiskt, för den startade och gick när jag först fick igång den, sen skruvade jag in tomgångskruven och nu tänder den bara till nån sekund. Och jag har skruvat tillbaka och haft mig på tomgångsskruven.. men eftersom den ”startar” och går den sekunden så borde den väll inte vara sur? Kanske inte får tillräckligt med bensin.. ska rengöra förgasaren när jag kommer hem.. men igen.. vadför startade och gick den första gången..

Ventilerna måste varit väldigt dåliga innan isåfall, för innan kunde man liksom sparka ner kicken sakta ett par gånger och sen efter ett tag så tog det ”stopp” så var det bara att snärta till.. men nu kommer det ”stoppet” mycket oftare och är mycket hårdare, antar att det är ett bra tecken men det känns anorlunda, sen så startar den ju inte heller.. haha jävla meck..

1. Varannat varv när kolven är i topp är det i förbränningstakt & varannat i kompressions takt. Är du säker på att du varit i rätt läge? Har du gjort fel & ventilerna ligger på så kommer den inte starta.

2. Den har ingen startmotor. Den har en starthjälp.

3. En maskin som är byggd för tävlingssammanhang, är 4 år gammal & säkert rullat några timmar. Ja du, då får man nog räkna med att saker inte håller för evigt, inkl. växellåda.

4. Ratta aldrig på en förgasare (speciellt Dell orto) utan att notera utgångsläget.

5. Börja felsök. Vad har du gjort från den gick senast fram tills den inte startade? Justerat ventiler bl.a. ja då kan ju felet mkt väl ligga där. Annars är det ju kolla så den får soppa, gnista & allt annat som kan vara orsaken till problemet.

Snacka om att svära!

Jag trodde jag kunde svära, men du va ta mejfan riktigt grym! Full förståelse, varför har du sånt mög? Köp en sporthoj som är mjuk och smidig och slipp både kickandet och vibrerandet. Hade en supermotard KTM några veckor när jag fick för mig att "sadla om". Huh! Den sålde jag snabbt. Nu är det R6 som gäller! :banana

Jag skulle gissa på att ventilerna står fel pga att kolven inte stod i det rätta tdc. Var i Nissan hade du tänkt slänga hojen?:)

Barrett skrev:
2286558 1. Varannat varv när kolven är i topp är det i förbränningstakt & varannat i kompressions takt. Är du säker på att du varit i rätt läge? Har du gjort fel & ventilerna ligger på så kommer den inte starta.

Ja jag vet att jag gjort rätt, men vad man säger.. den har ju fyra takter på 2 varv in, komp, förbränning, ut, det är ingen tvåtaktare, väll? haha. och den ska ju vara mellan komp och förbränning i öd.

Vad är meningen med "starthjälp" då, på racebanan? Är det verkligen så bra ratio i användbarhet/vikt..

Ja den har väll gått sina timmar snart, så det är väll bara att slänga skiten. haha

Vad jag gjort sedan den startade relativt lätt efter en ventiljustering? Tomgångsskruven ett halvt varv in efter den dött när jag släppte gasen och efter det så ville den inte riktigt, även fast jag skruvade tillbaka.. men det måste väll vara ventilerna... men kändes verkligen som dom blev 100% rätt

Schwantz skrev:
2286619 varför har du sånt mög? Köp en sporthoj som är..

Funderar på det, tänkte jag skulle testa honda XRen först. Ful och klen, men den verkar ju gp iallfall.

Last edited:
Folket skrev:
2286668 Typiskt "SBS"-Fall !!!!

Snygging Bakom Styret, ja fyfan. haha :tuttar

Nej det är bara låta skiten stå över helgen och köpa ett lock öl så startar den på första kicken på måndag sen, lagom till besiktning 10.40 .. hahaha funkar alltid.

Last edited:
Du ska ha motorn i det ÖD som ligger precis efter att insugsventilerna har öppnat sig! Dubbelkolla ventilspelet så att du har gjort rätt innan du börjar riva!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT