Gixxer Rolle skrev:
, bättre välfärd är jag tveksam till.
Vaför då???
Ledsen att behöv krossa dina illusioner den svenska välfärden är numera bara en myt. Det skulle vara möjligheten till att vara pappa/mamma ledig annars har vi det inte bättre än i andra länder som t ex Tyskland, Frankrike eller Holland. (Frankrike har t ex fri tandvård, Tyskland:Lägre priser, lägre skatter, och högre löner! Bättre sjukvård!)
Sjuklöneförsäkringen står din arbetsgivare för, han betalar DIN sjuklön de tre (3) första veckorna du är sjuk. Inte Försäkringskassan.
Vet inte hur det är i Stockholm, men i Götebrorg har sjukvården havererat.
Boka tid hos en läkare på vårdcentral, väntetid minst 6 mån. Som regel hänvisar de till privatläkare anslutna till försäkringskassan. Akut sjuk, 60-90 min efter att vårdcentralen har öppnat på morgonen så meddelas de patienter som sitter i väntrummet att: Det är fullbokat för idag, ni får gå hem!
Enda chansen att få träffa en doktor samma dag, är att bege sig till ett akutsjukhus. Som lågprioriterad patient får du vänta minst 5-6 timmar på akuten, dessutom betala extra hög patientavgift, för att du inte är tillräckligt sjuk. Den extra höga patientavgiften infördes för att folk med snuva skulle söka sig till primärvården istället för akutsjukhusen. Vad politikerna inte vill inse är att anledningen till att patienter med "enkla" åkommor söker sig till akutsjukhusen är att det är den enda chansen att få vård inom en överskådlig framtid.
Enda chansen att få träffa en doktor inom en
rimlig tidsram, är/var Cityakuten. En privatdriven akutmottagning ansluten, till försäkringskassan, öppet dagtid till kl 18:00. Avtalet med Cityakuten har sagts upp fr o m nyår, så vart man ska vända sig nu när man behöver en träffa doktor, det vete fan!
Det enda som är unikt för Sverige idag är världens högsta skatteryck!!! Men det räcker tydligen inte... Stod i tidningen häromdagen att nu vill Persson att vi dessutom ska betala extra socialförsäkringar ur egen ficka!!!
Nej du, den sk välfärden finns inte längre! Som svensk får bara du betala mer, för mindre! (Jämfört med andra Européer)
--------------------------------------------------------------
Trodde knappast att mitt första inlägg på ett mc-forum skulle handla om välfärdspolitik, (eller bristen på). Jag brukar faktiskt inte "go off topic" så grovt.
Men detta kunde jag inte låta bli att "hugga" på! Jag upphör aldrig att förvånas över att så många Svenskar, på allvar tror att vi i Sverige har det "så mycket bättre", än i övriga Europa. (Även om Persson/Ringholm gör sitt bästa för att ge myten konstgjord andning.)