Sanslösa varvtider

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Såg att Papunen kört 1,51 på Valencia o SBK dagarna innan på 1,34.
Jag trodde inte skillnaden var såå stor. "De våra" flyger ju fram i mina ögon,
Vad ska man då säga om SBK?
Det skiljer väl en del på hojarna som tractionctrl o dylikt, hur stor blir skillnaden tror ni med samma mtrl?
 
Har för mig att Papunen kört 1.39-tider på Valencia på nått annat test för nått år sen. 1.41 körde han när han körde i STK1000 cupen som går ihop med WSBK.

Mårtensson körde 1.38:149 och Alexander Lundh 1.38:165 i höstas på Valencia i Spanska CEV-FX. Där körde den snabbaste föraren 1:35.562 då.
 
Last edited:
Det ända som är standard på en wsbk-hoj är huvudramen och motorblocket och vevaxeln som ska vara homologiserad. Allt annat får bytas eller modifieras som kolvar, stakar, sving, styrkrona, gafflar you name it!

Pappunens hoj är mer standard. Där är frågan vad du FÅR byta och inte tvärtom. Där får man byta cartridge, fälgar, bakdämpare, elsystem, och lite mer. Men i allmänhet en mer standardhoj.

Att jämföra PROsbk med Worldsbk är som att jämföra Stcc med F1, det går bara inte!

My two words.....
 
Du menar inte Catalunya va?

Så här står det här, om det är denna länk du kikat på.
http://www.highsider.se/page21.html#090420_grevensbandagar

"Efter tre dagar på Valencia förflyttade man sig till GP-banan Circuit de Catalunya i Barcelona för ytterligare tre dagars körning."

"Redan i det första passet körde Freddy 1.51-tider runt Circuit de Catalunya."
 
Runt Valencias Ricardo Tormo (där man tävlar i Superbike VM) har Freddy Papunen kört på 1.37.8 som snabbast, några sekunder efter toppen i Superbike VM med andra ord.

På Catalunya banan (i Barcelona) körde han på 1.51-tider redan under det första passet på den första dagen.
 
Ok my mistake, jag läste tiden för fel bana.
Då är det bara 3 sek efter, det förklarar saken.
Antar att det är tractionctrl som gör den största skillnaden i mtrl?
 
Ok my mistake, jag läste tiden för fel bana.
Då är det bara 3 sek efter, det förklarar saken.
Antar att det är tractionctrl som gör den största skillnaden i mtrl?

Backlund hade varit ruskigt nära varvrekordet på någon bana nu (tror det var Most) En källa sa att det var det jäfligaste han sett :tummenupp
 
Det ända som är standard på en wsbk-hoj är huvudramen och motorblocket och vevaxeln som ska vara homologiserad. Allt annat får bytas eller modifieras som kolvar, stakar, sving, styrkrona, gafflar you name it!

Pappunens hoj är mer standard. Där är frågan vad du FÅR byta och inte tvärtom. Där får man byta cartridge, fälgar, bakdämpare, elsystem, och lite mer. Men i allmänhet en mer standardhoj.

Att jämföra PROsbk med Worldsbk är som att jämföra Stcc med F1, det går bara inte!

My two words.....

Nu tog du väl i, en täckt gatbil iof ombyggd, jmfr med en formelbil med miljarder i utvecklingskostnader.:) Tidsmässigt så skiljer det säkert 20+sek??
Även om jmfr haltar ngt, mtrl-däck-väder etc. så är det kul att jämföra (när det blir rätt) och Papunens tid var inte så långt ifrån vilket naturligtvis gör det intressantare-roligare.
 
Ok my mistake, jag läste tiden för fel bana.
Då är det bara 3 sek efter, det förklarar saken.
Antar att det är tractionctrl som gör den största skillnaden i mtrl?
Nja, det är nog inte bara TC som gör skillnaden.

Förarna är bättre, de har säkert 30-50 Hk mer, bättre däck, bättre fjädring osv osv.
 
Det är fler som läser fort men fel...
Skillnad i mtrl skrev jag, och den största skillnaden var jag ute efter.
Är det däcken eller tractionctrl månne?
 
Det är fler som läser fort men fel...
Skillnad i mtrl skrev jag, och den största skillnaden var jag ute efter.
Är det däcken eller tractionctrl månne?
Jag läser alltid rätt :D

Det är hela paketet som skiljer, lite som att jämföra en chippad C30 med den C30 som körs i STCC. På en WSBK-hoj får de ju byta nästan allt och har ekonomin att sätta på det bästa tex Öhlins har att erbjuda. En framgaffel för 100-150.000:- är inga problem osv osv.
 
Jo jag förstår det mkt väl, men frågan var ju som sagt VILKEN ENSKILD del gör MEST skillnad. TC eller däck? Håll dig till saken:fatta! Ha ha

En del i pkt som också gör skillnad är data från hojen o banorna för att kunna ställa in "rätt".
 
Föraren utan tvekan, baylis körde endast 2 sec långsammare med gatcykel jämfört med sina racetider.
 
Backlund hade varit ruskigt nära varvrekordet på någon bana nu (tror det var Most) En källa sa att det var det jäfligaste han sett :tummenupp

Skulle vara kul å veta hur bra det rekordet är och vem som har det. Problemet är bara att jag är ovanligt talanglös på att googla...
 
Det är fler som läser fort men fel...
Skillnad i mtrl skrev jag, och den största skillnaden var jag ute efter.
Är det däcken eller tractionctrl månne?

TC gör ingen skillnad alls vad gäller snabbast möjliga varv. TC förbättrar däckslivslängden, minskar vurprisken vid misstag och gör att tiden över ett helt race blir bättre. Så nej, TC har inget med varvrekord att göra.

Skillnaden mellan Papunens tid och WSBK beror på bättre förare i SBK, betydligt mer effekt och antagligen aningen lite bättre inställda hojar samt chassikomponenter.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top