Samhällsnytta - Vinterdäck på sommaren = nej

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
För en gångs skull läser jag något med nyhetsvärde i aftontidningen, eller ja någon nyhet är det väl iofs inte men bra information i vilket fall:

http://www.aftonbladet.se/bil/article13165316.ab

Gammal artikel:

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article12247357.ab

"Bromssträckorna på vått är nästan 54 procent längre än för ett sommardäck, 43 meter i stället för 28 när vi bromsar från 80 km/h. Det motsvarar fyra billängder. Blunda och tänk: Antingen har du fått stopp på bilen, eller så fortsätter du kana fram, förbi en bil, förbi en till, en till och slutligen en till"

Skulle dock vilja se ett test i ämnet på exempelvis Youtube men inte lyckats hitta något ännu. Det är f-n skrämmande för alltför många har noll koll på detta och det gäller alltifrån yrkesförare till Anna-Lena 3tr i Märsta. Det blir bara skit av dyra fina dubbfria vinterdäck på sommaren men folk ser det som ett ypperligt tillfälle att köra slut på sina vinterdäck, det är ju ändå 3-4mm kvar...

Det finns inga "året runt däck" för vårat klimat, spread the word!

När dom dubbfria vinterdäcken hårdlanserades tidigt 90 tal så kallades dom just "Åretrunt-däck", men branschen gick snabbt över till att kalla dom dubbfria vinterdäck istället.

Köper du nya på hösten, kör en vinter och en sommar så är alla vinteregenskaper borta inför nästa vinter.

Därför rekomenderade dom inte att man körde dom på sommaren alls innan dom hade förlorat vinteregenskaperna, efter det kunde man nöta upp resten på asfalt.

Många skjuter nog sig i foten när de väljer att köpa året runt däck eller kör vinterdäck på sommaren. De kommer att få byta däck oftare. Även om det kostar mer inledningsvis med dubbla uppsättningar är det värt det i slutändan. Genom att skifta varje vår och höst så håller koll på slitaget och om hjulinställningarna behövs justeras.

Sedan kan jag någonstans förstå att en gammal tant/gubbe som kör 200 mil om året till och från affären kanske inte tycker att det är värt att ha dubbla uppsättningar däck och skifta varje höst och vår. De kör nog försiktigt och utsätter inte däcken för några direkta påfrestningar varken på vintern eller sommaren när de åker och handlar efter att pensionen hamnat på kontot.

Andra som ofta väljer året runt däck på sina bilar är de som har en lätt lastbil av typen KingCab och dylikt.

Något jag ofta förundras över är när man läser på engelska motorforum. Man blir nästan mörkrädd när man läser engelskmännen och amerikanarna. Engelskmännen tror att det räcker att ha en fyrhjulsdriven Impreza STI eller Audi RS4 med sommardäck för att man ska ta sig fram på ett överlägset sätt vintertid. Amerikanarna kan sätta på åretruntdäck på en Porsche och köra med den på sommaren. Mörkrädd var ordet.

En annan skulle hellre köra en gammal Nissan Micra från 80- talet med riktiga vinterdäck trots avsaknad av det mesta i säkerhetsväg med moderna mått mätt än en RS4 med sommardäck.

Last edited:
När dom dubbfria vinterdäcken hårdlanserades tidigt 90 tal så kallades dom just "Åretrunt-däck", men branschen gick snabbt över till att kalla dom dubbfria vinterdäck istället.

Exakt men man kommer ihåg vad man vill komma ihåg :) Även fast just branschfolk som vet vad dom snackar om inte har yttrat orden året runt däck dom senaste 15 åren åtminstone så kallar var och var tredje Svensson sina dubbfria för det. Sen är det som tur e inte så många som kör med dem på sommaren men ett oroväckande antal iaf.

Många skjuter nog sig i foten

Kan bara hålla med och de som inbjuder mest humor är de som har fina prestandabilar eller vräkiga suvar men kilar omkring med dubbfria vinterdäck mitt i sommaren när det är 30 grader på asfalten. Egentligen är det ju inte humor men i de fallen har jag svårt att dra på smilbanden.

Desto mer oroväckande är det med barnfamiljer som har köpt den där nya fina bilen för att den fått bra betyg i krocktester och har mycket säkerhetsutrustning i form av pangkuddar till höger o vänster samt ESP, ABS etc. etc. Sen åker de omkring med de sämsta tänkbara däcken = vinterdäck på sommaren och tycker det är en bra idé med sämre väghållning, ökat slitage och längre bromssträcka till följd.

Knådat däck några år och mer än en gång har jag sett rediga klackar som känts som kordbrott på dubbfria vinterdäck använda på sommaren. Det hela har uppstått av en enda kraftig inbromsning, förstå vilka jefla suddgummin dom är på sommaren, tvi fan! :D

Titta på första bästa bil ni ser med vinterdäck under sommaren och fundera på om slitaget av framförallt framdäcken ser hälsosamt ut.

Last edited:
Inte heller detta ämne är svart eller vitt.
Amerikanska "åretruntdäck" är (oftast) en sommarcompound med lite grövre mönster på en vek stomme.
Europeiska "åretruntdäck" är även det ganska hårda blandningar med ett mönster som går bra i slask och vatten.
Nordiska friktionsdäck är rena vinterdäck.

Inte heller detta ämne är svart eller vitt.
Amerikanska "åretruntdäck" är (oftast) en sommarcompound med lite grövre mönster på en vek stomme.
Europeiska "åretruntdäck" är även det ganska hårda blandningar med ett mönster som går bra i slask och vatten.
Nordiska friktionsdäck är rena vinterdäck.

Jo det är svart på vitt, som jag skrev:

Det finns inga "året runt däck" för vårat klimat

:)

Uppfinner du det blir du rik.

Sen att något sådant påhitt kan fungera för andra marknader är i sig totalt ointressant här hemma och det är sådant snack som leder till missuppfattningar eller används som tveksamma försäljningsargument för vinterdäck som sk året runt däck.

Svensson tänker då - Ja men om det fungerar i USA så borde väl jag också kunna köra med det, de har ju bra samhä... eller ja men de har ju byggt några bilar iaf....... äh skitsamma dom har åtminstone flygit till månen så då kan jag också köra med sånna här året runt däck!

:D

Last edited:
Mina 7år gamla dubbfria vinterdäck jag hade på volvon en sommar var käunun!
Riktiga hollywooddäck! Hårda som hockeypuckar och skrek i jävlat varenda kurva = :tuttar

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back