Samernas gnäll

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad är egentligen samernas problem? Ni som bor där de breder ut sig med sina statsfinansierade boskap, kan ni bilda mig?
Jag fattar inte vad de har deras renar till, varför de får så mycket stöd eller varför det alltid är gnäll om deras jädra djur.
Och nu senast, de förlorade rätten att låta sina horder av klövdjur driva runt planlöst på privat mark och förstöra skogen - men vad har de i Östersund att göra från början? Ska de inte hänga typ i Kiruna?
Jag har i och för sig sett en hord samer i Kista Galleria en gång, så de kanske ska släppa ut sina renar på Kungliga Djurgården snart också?
Och vilka är Kvänerna?!?

Ismannen skrev:
Dom är väl inte värre än gnälliga stockholmare :rolleyes:

Bara skoja me dig

Vi har säkert massor med likheter men mig veterligen kräver inte horder av innerstadsbor att få fri tillgång till typ vikingaspel på södermalm eftersom det för 700 år sedan faktiskt var kutym att slåss med yxa där. :brynad

För övrigt, är jag den sista årskursen som fick lära mig att de heter Lappar? Nu ska allt vara så jävla fint. :mad:

:hihi

Träffade en norrlänning som myntade:

Samerna är sveriges mest gynnade minoritet.

Markus skrev:
Vi har säkert massor med likheter men mig veterligen kräver inte horder av innerstadsbor att få fri tillgång till typ vikingaspel på södermalm eftersom det för 700 år sedan faktiskt var kutym att slåss med yxa där. :brynad

Ska vi inte samla ihop en hord och kräva det? Vore kul.

Tja, häromkring verkar de enda som har något emot samer vara nerflyttade norrlänningar...?

Fast jag undrar vart allt renkött tar vägen -Vem äter det, turister?

Last edited:
Markus skrev:
blablabla....
Och vilka är Kvänerna?!?

Det vill ja också veta, aldrig hört det namnet förut :confused:
Fattar inte vad vi ska med alla samer till egentligen, renkött
är ju inte ens gott....

Last edited:
Deras problem är att nån same satt en dag och kollade på en dokumentär om indianerna och trodde helt plötsligt att dom var ju exakt likadana och jätteförtryckta sen har dom väl kört samma argument vad det än gäller och får göra jävlat vad dom vill medans det bara sprutar bidrag till dom. "oj inte är det mitt fel att ni drar vägar genom våra betesmarker, vi var här först, urin-vånare som indianerna", "mina renflockar får jag leda vartsomhelst, spela roll om din gård står här, vi var här först", "jag ska ha pengar för alla renar som blir ihjälkörda av tågen, att ni dragit rälsen där jag lägger ut mat spelar ingen roll. osv osv. Nu kanske jag är jävligt fördomfull, kanske tillochmed är pinsamt nära hets mot folkgrupp och jag vet att de flesta inte är såna men det finns aldeles för många av dom som är så. Till sist som rocky säger: Ni är inte indianer, ni är rumpnissar. :mad:

Samerna gör precis som dom vill. Om det t.ex finns en sjö med mycket fisk i så kan dom åka dit med typ 300 nät och fiska ut skiten, fråga mig inte varför , men det känns lite som att dom gör det bara för att dom kan, och för att jävlas.

Eller om dom tycker att det finns en skog som är alldeles för fin så tar dom dit sina renar så ordnar dom det i ett nafs, och det gör ju inget om det är stora och trafikerade vägar i närheten heller , så att dom kan få pengar för alla renar som vägrar att flytta sig för alla bilar.

Nej, för min del kunde de gärna få några fjäll o så där de kunde försöka klara sig själva utan bidrag som vanligt folk.

Avdela en del av landet åt dem bara så kan e sitta där och styra sen.

Om nån kan förklara de här gycklarkläderna i samma veva vore jag tacksam. Skulle jag bo i en koja i skogen vill jag inte se ut som en rumpnisse. Tycker dom att goretexjackor bara är för mesar eller vadå?

Victor skrev:
Om nån kan förklara de här gycklarkläderna i samma veva vore jag tacksam. Skulle jag bo i en koja i skogen vill jag inte se ut som en rumpnisse. Tycker dom att goretexjackor bara är för mesar eller vadå?

Vad ska dom med goretexjackor till? dom har ju tusentals fyrbenta jackor i skogen.

På tal om samer. Jag tycker de borde lära renarna lite trafikvett. De är ju helt totalkorkade när det gäller flykt från bilar. Står och käkar i kanten och när man kommer nära så springer de upp på vägen och lunkar sakta framför bilen i flera hundra meter ibland och försöker hitta nånstans att springa in. Inte konstigt att många blir filéade på vägen.

Uppe i fjällen runt Trondheim ligger finns det en massa färister överallt. Böndernas får brukar ligga PÅ vägen precis i anslutning till dom. Tydligen så lägger dom sig på vägen för asfalten är varmare än skogen. Livsfarligt med bil och med hoj är det inte kul alls att kryssa mellan får, bajs och tokiga bönder.

För mig är avfolkningen av landsbyggden inte något mysterium direkt.

Tjet skrev:
På tal om samer. Jag tycker de borde lära renarna lite trafikvett. De är ju helt totalkorkade när det gäller flykt från bilar. Står och käkar i kanten och när man kommer nära så springer de upp på vägen och lunkar sakta framför bilen i flera hundra meter ibland och försöker hitta nånstans att springa in. Inte konstigt att många blir filéade på vägen.

Här uppe brukar dom oftast bara stå i helfigur på var sida av vägen och slicka vägsalt. På vintern alltså, det är alltid uppskattat.

Samer? Sådana har jag sett på TV någon gång...finns de fortfarande? :va
Verkar vara ett väldans liv där uppe om dem...här nere hör vi inte ett knyst om er lilla dispyt.
Så länge jag får min årliga sändning av renkött är jag nöjd, så låt samerna vara va! :4skrika ;)
Renkött kittlar dödsskönt i kistan!

Har ni inte hört talas om samernas dröm om ett enat Sapmi då? De hoppas att de ska få ungefär samma rättigheter som inuiterna* fick i Canada. Inuiterna fick en stor del av norra Canada och kallar det nu Nunavut och är större delen av det gamla North-West Territories. Våra samer vill alltså ha norrland, norra Norge och norra Finland och döpa om det till Sapmi. Men när det gäller Nunavut så handlade det mest om väglös ödemark som ingen annan än inuiterna hade något större intresse av.

Angående dumma renar som vägrar flytta sig från vägarna när det kommer en bil: klart som sjutton att de inte flyttar sig, de är tamboskap som är vana vid motordrivna fordon i dess direkta närhet.

Jag känner en som säger att när man kört på en ren så ska man skära öronen av den, för då får inte samerna ut några pengar för den.

Onödig fakta: enligt sametingets hemsida så finns det ca 20000 samer i Sverige...

Någon som vill att jag ska spy ur mig ännu mera galla? :tomten

* Det är nu för tiden politiskt inkorrekt att säga "eskimåerna" eftersom att det på något indianspråk betyder "de som äter rå fisk".

P.S. Indianer är säkert också fel att säga. Det kanske låter bättre med "nordamerikanska urinnevånare" (nativa americans)? D.S.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT