Sambolagen - bostadsrätt?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Om jag köper en lägenhet och sen flyttar ihop med en tjej i den.
Om man sen gör slut med varandra och jag kastar ut henne - har hon nån form av rätt till möbler eller så trots att jag äger ALLT?

Kan man skriva ett inneboendekontrakt för att skydda sig mot detta kanske?
Om hon hyr in sig 364 dagar i taget så kan väl jag kasta ut henne utan problem va?

Om lägenheten kostar 4 miljoner och hyran ligger på 5000kr - kan jag skriva i kontraktet att den inneboende ska betala 4500kr till mig enbart i hyra(så jag kan betala av lånet fortare)?

Det hade man väl kunnat stå ut med ett par år va? :rolleyes:

Har för maig att hon som sambo har rätt till hälften du/ni köper efter att ni flyttar ihop...
Altså kan hon inte säga att hon vill ha någe som du äger innan hon flyttar in.

Om hon blir inneboende har hon inte reätt till en pryttel om du dumpar henne.

Det enklaste sättet är att skriva ett samboavtal där ni räknar upp vilken egendom som tillhör var och en och vilken som är gemensam. Då blir det aldrig något snack om saken.

Att samboavtal inte är världens mest romantiska grej att börja snacka om är en helt annan sak...

Det du säger är lite motstridigt, ibland låter det som att hon är en flickvän och ibland som att hon ska bli inneboende. Är hon inneboende eller sambo? Om jag kommer ihåg sambolagen rätt så ska man bo ihop "under äktenskapliga förhållanden" för att sambolagen ska gälla. Den gäller alltså inte om du har en inneboende i din lägenhet.

DR-Zätare skrev:
2694759 Det enklaste sättet är att skriva ett samboavtal där ni räknar upp vilken egendom som tillhör var och en och vilken som är gemensam. Då blir det aldrig något snack om saken.

Att samboavtal inte är världens mest romantiska grej att börja snacka om är en helt annan sak...

Det du säger är lite motstridigt, ibland låter det som att hon är en flickvän och ibland som att hon ska bli inneboende. Är hon inneboende eller sambo? Om jag kommer ihåg sambolagen rätt så ska man bo ihop "under äktenskapliga förhållanden" för att sambolagen ska gälla. Den gäller alltså inte om du har en inneboende i din lägenhet.

Men om jag skriver min blivande sambo som inneboende så kan hon säga vad hon vill om hon dumpar mig eller tvärtom vill jag få det till.

Nog för att man är fäst vid varandra i början, men tar det slut kan man bli ond - och det kan kosta en mer än man tror.

Har jag rätt att ta 4500kr i hyra från henne eller rent av HELA hyran, 5000kr, så jag kan betala av lägenheten fortare?

Mavve skrev:
2694881 Men om jag skriver min blivande sambo som inneboende så kan hon säga vad hon vill om hon dumpar mig eller tvärtom vill jag få det till.

Nog för att man är fäst vid varandra i början, men tar det slut kan man bli ond - och det kan kosta en mer än man tror.

Har jag rätt att ta 4500kr i hyra från henne eller rent av HELA hyran, 5000kr, så jag kan betala av lägenheten fortare?

Som de låter på dig så vill du endast bli sambo för att ha nån som betalar hyran åt dig, men du e livrädd att bli av med alla dina saker..

Vänta me sambolivet tills du hittat nån du älskar istället :D :tummenupp

Mavve skrev:
2694881 Men om jag skriver min blivande sambo som inneboende så kan hon säga vad hon vill om hon dumpar mig eller tvärtom vill jag få det till.
Då får ni ge fan i att leva "under äktenskapliga förhållanden"...
Om du nu skriver henne som inneboende men ändå lever "under äktenskapliga förhållanden", är risken stor att det kontraktet inte är mer värt än pappret som det är skrivet på om det blir rättsak av det hela.
Satsa på ett samboavtal istället.

Mavve skrev:
2694695 Om jag köper en lägenhet och sen flyttar ihop med en tjej i den.
Om man sen gör slut med varandra och jag kastar ut henne - har hon nån form av rätt till möbler eller så trots att jag äger ALLT?

Kan man skriva ett inneboendekontrakt för att skydda sig mot detta kanske?
Om hon hyr in sig 364 dagar i taget så kan väl jag kasta ut henne utan problem va?

Om lägenheten kostar 4 miljoner och hyran ligger på 5000kr - kan jag skriva i kontraktet att den inneboende ska betala 4500kr till mig enbart i hyra(så jag kan betala av lånet fortare)?

Det hade man väl kunnat stå ut med ett par år va? :rolleyes:

Om du köpt lägenheten för att ni båda ska bo där, så omfattas den av sambolagen och kan komma att delas vid en ev skilsmässa - oavsett vem som stod för inköpet. Detta gäller alla saker ni skaffat till ert gemensamma boende. Det spelar ingen roll vem som betalt det.

Saker man skaffat innan sambogrejen blev påtänkt (i princip betyder detta innan man träffade sin partner) omfattas inte av sambolagen. Det är den enskilda personens egendom.
Samma sak gäller för bilar, båtar, motorcyklar, golfklubbor etc - de omfattas inte.

Om du har en inneboende som du knullar regelbundet med och ni har ett fast städschema samt skriver lappar till när du lämnar lägenheten räknas denne som en sambo.

Om beoendekostnaden är 5000:- för lägenheten (hyra, amortering, ränta, el, vatten, värme etc) kan du ju ta 2500:- av henne. Vinsten - eller förlusten - vid ev försäljning tillfaller dig.

Wow, trodde inte att det var möjligt :D

duckie skrev:
2695711

Om du har en inneboende som du knullar regelbundet med och ni har ett fast städschema samt skriver lappar till när du lämnar lägenheten räknas denne som en sambo.

Verkar finnas lite att hålla reda på...

Bättre och enklare om man gifter sig....

Går nånting snett delar man lika, rakt av. Man är dessutom mera skyddad om det skulle hända nånting riktigt hemskt, att någon i förhållandet dör. Sambor ärver nämligen inte varandra om det nu inte finns något testamente skrivet.

Mer romantiskt också. Om man älskar varandra verkligen på riktigt och vill satsa så tycker jag man absolut ska gifta sig. En handling med stort symbolvärde för de allra flesta människor. Dela liv och dela efternamn....

Men som nån skrev tidigare, det låter mer som du vill ha någon som betalar hyran och NÄR ni skiljs åt ska du få behålla ALLT. Trist inställning. Du ska nog vänta med att ens fundera på ett samboförhållande tills du hittat någon som verkligen betyder nåt och som du älskar...

Nitrogen skrev:
2695860 Är inte det lite förhastat? Att växla ringar bara för att bo ihop.

Man ska INTE gifta sig om man bara tänkt sig att bo ihop...
Om man däremot älskar varandra väldigt mycket, vet att man vill leva tillsammans just därför, känner varandra väl osv då tycker jag att det är bättre att gifta sig...

Symboliskt värde och en säkerhet om nånting skulle hända den andre... å det känns ju mer rättvist att dela allt rakt av om båda varit med och betalat...

Det är väl aldrig fel att ha ett papper som stöd den dagen det skiter sig, det är ju för bådas bästa.

Har nyss separerat men jag och min fd sambo var och är fortfarande vänner så det gick otroligt smidigt.

Kan du inte ens prata med den andra parten är säkert inte lika kul. Har du dessutom varit otrogen eller nått så kanske hon ser till att varenda litet öre hon har rätt till blir hennes.

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT