Samåkning Vilhelmina-Umeå-Kemora

RickeyG

"Adversus solem ne loquitor"
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
BMW800R
Hejsan!
Finns det någon eller några från Vilhelmina/Umeå, som ska till SMC:s 4 dagars på Kemora & köra den 18-22 juli, som vill samåka? Jag kommer att köra hojen från Vilhelmina, antingen via Haparanda eller färjan från Umeå.
Om det inte finns någon ifrån trakten, som har plats på släpet förstås!? :tungan
Det skulle vara trevligt med lite sällskap på turen!!
Hör gärna av dig/er...
Mvh Ulrika

Jag bor i Umeå och har samma tankar. Det är roligare att åka två än ensam :banana

Det är dock alltid skönare att åka med släp men i år har jag ännu inte hittat någon som har släp så jag funderar på att ta hojen och ta färjan över.

Last edited:
...Det skulle vara trevligt med lite sällskap på turen!!
Hör gärna av dig/er...
Mvh Ulrika

Jag bor i Umeå ...
Det är dock alltid skönare att åka med släp men i år har jag ännu inte hittat någon som har släp så jag funderar på att ta hojen och ta färjan över.

Har räknat lite snabbt på skillnaden mellan att köra hoj och att köra bil m släp med RG-Line.

Om vi åker tre personer med släp från Umeå så kostar det 600:- per person + 1200:- för bilen med släp vilket gör totalt 3000:- enkel väg.

Om vi åker tre hojar så kostar det 600:- + 270:- per person x 3 personer vilket gör en totalsumma på 2610:- och då har vi inte räknat bränslet.

Bränsle:
Om vi åker släp från Umeå till kemora får vi räkna med ca 23 mil gånger ca en liter milen a' 14kr vilket gör 322:-

Åker vi mc så kan vi räkna med 23 mil a 14kr och en hoj drar ca halvlitern vilket gör 161:- och gångra det med tre så får vi 483:-

Summa:
Släp: 3000:- + 322:- x dit och tillbaka = 6644:- delat på tre personer.
= 2214:- per person

mc: 2610:- + 483:- x dit och tillbaka = 6186:- delat på tre personer.
= 2062:- per person

Vilket innebär att men betalar ungefär 200:- för att få åka en skön bil och slippa nöta på däcken innan man är framme. Med andra ord hugget som stucket ekonomiskt om man har någon som har bil o släp och lix skall dit.

Tyvärr har jag ingen bil och släp som är lämplig, så jag sitter i samma sits som er. Jag skulle eventuellt klara mig genom att skicka lite prylar med någon, så kör jag hoj dit. Då kan vi samköra! ;)

/Jonas

Har räknat lite snabbt på skillnaden mellan att köra hoj och att köra bil m släp med RG-Line.

Om vi åker tre personer med släp från Umeå så kostar det 600:- per person + 1200:- för bilen med släp vilket gör totalt 3000:- enkel väg.

Om vi åker tre hojar så kostar det 600:- + 270:- per person x 3 personer vilket gör en totalsumma på 2610:- och då har vi inte räknat bränslet.

Bränsle:
Om vi åker släp från Umeå till kemora får vi räkna med ca 23 mil gånger ca en liter milen a' 14kr vilket gör 322:-

Åker vi mc så kan vi räkna med 23 mil a 14kr och en hoj drar ca halvlitern vilket gör 161:- och gångra det med tre så får vi 483:-

Summa:
Släp: 3000:- + 322:- x dit och tillbaka = 6644:- delat på tre personer.
= 2214:- per person

mc: 2610:- + 483:- x dit och tillbaka = 6186:- delat på tre personer.
= 2062:- per person

Vilket innebär att men betalar ungefär 200:- för att få åka en skön bil och slippa nöta på däcken innan man är framme. Med andra ord hugget som stucket ekonomiskt om man har någon som har bil o släp och lix skall dit.

Tyvärr har jag ingen bil och släp som är lämplig, så jag sitter i samma sits som er. Jag skulle eventuellt klara mig genom att skicka lite prylar med någon, så kör jag hoj dit. Då kan vi samköra! ;)

/Jonas

Det e klart att det skulle va' fint med bil & släp! Men, vi får väl ta det som det kommer...
Jag flyttar upp till Vilhelmina från ''Fjollträsk'' i början på Juni, så vi får väl c hur jag/vi löser det hela. Annars e re' ju inte så himla farligt att ta färjan över från Umeå. :)
Ha re' gott, så hörs vi av...:tummenupp

vad kostar själva körningen då? Jag e lite intresserad men vet inte om jag kan få ledigt två dagar från jobbet :(

I så fall är bil och släp intressant för mig

vad kostar själva körningen då? Jag e lite intresserad men vet inte om jag kan få ledigt två dagar från jobbet :(

I så fall är bil och släp intressant för mig

Körningen kostar 4800kr vill jag minnas. Nu är den dock fullbokad så anmäler du dig nu hamnar du långt ner på reservlistan med liten chans att komma med.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT