Salt eller grus i backe?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Uppfarten till huset visade sig lite för brant, så jag kom inte upp i första försöket imorse utan fastnade halvvägs och gled snett in i en snövall och fastnade. Fick hjälp av grannen och komma loss, nästa gången tog jag fart som fan och typ körde pinball-stil med studs upp mellan vallarna jag skottat upp.

Nu är dock frågan, vad ska jag slänga på för att få bot på det här. Grus eller saltlösning?

Grus, för det blir halt igen när det fryser på återigen om du saltar i en backe.

Edit/ Jag har testat själv ut från garaget, salt är dömt att misslyckas.

Okej, ska jag bra hitta ett ton grus. Suger o behöva sopa upp det igen =)

Förresten Anders vad ville du ha för din snöslunga? Hur stor är den? Klarar den 30-40 cm snö?

Hade nog sandat jag med och eventuellt kört på salt när det mesta ändå töat bort för att slippa det där snorhala som kan bli när det fryser på under nätterna.

När vi är inne på ämnet, någon som prövat:
http://www.autosock.nu/

Funderar på att investera och ha i bilen så man slipper tråkiga överraskningar när man t.ex drar till fjällen.

Haha, gruset kommer ligga som en rejälv stoppkloss längst ned vid infarten ändå efter ett tag :D
Återkommer med info på snöslungan, måste rota i garaget och ta en bild på den också.

Du ska ha sand, strös på varm så att den fastnar i isen, alternativt salta lite samtidigt som du sandar.
Enbart saltning funkar det med men då måste du vräka på så mycket så att det blir barmark, vilket ofta är mängder om du har ett hyffsat lager snö.
Salt funkar bäst på tunnare is-skorpor.

Lite gnidet att inte lägga ner markslingor när du endå höll på att bygga och grejja.

GuW han före.....men välkommen till det ljuva villalivet Swedie! du kanske trodde att klippa gräset var det jobbigaste? heheee!! ;)
Jag har en rejäl backe också, men den är grusad så jag brukar hacka upp lite grus så kommer jag upp, har du stenlagd uppfart?

Salt är ju inte nån bra lösning om du vill töa iom att det inte funkar när det är för kallt. Ska du smälta isen så satsa på x-ice eller liknande som klarar mer kyla :tummenupp

Lösningen heter 2-4 saltblandadsingel.
Hör med din lokala grusterminal.
2-4 är fraktionen 2 till 4 mm singel.
Lite grövre än grus alltså.
Dock inte bra för cykelhjulen.

Grus funkar oavsett yttertemp, det gör inte salt.
Grus är miljövänligt, det är inte salt.
Grus är återanvändbart, det är inte salt.
Grus blir aldrig halt, det blir salt.

Som sagt, finns alternativ som funker neråt -30 ialla fall. Grus funkar tills nästa nederbörd träffar backen och logistiken kring allt det grus som går åt en vinter lär inte va så kul :huvet

Lösningen heter 2-4 saltblandadsingel.
Hör med din lokala grusterminal.
2-4 är fraktionen 2 till 4 mm singel.
Lite grövre än grus alltså.
Dock inte bra för cykelhjulen.

"Trevlig" överraskning kommer ju trådstartaren få vid användning av salt ifall det är en stenlagd uppfart.

Grus funkar oavsett yttertemp, det gör inte salt.
Grus är miljövänligt, det är inte salt.
Grus är återanvändbart, det är inte salt.
Grus blir aldrig halt, det blir salt.
Men 2-4 är bäst:tungan

"Trevlig" överraskning kommer ju trådstartaren få vid användning av salt ifall det är en stenlagd uppfart.
Saltet är till för att det inte ska frysa i 2-4an.
Och salt fräter inte på sten men dock på betongsten vilket iofs jag tror att du okså menade

Last edited:
Men 2-4 är bäst:tungan

Saltet är till för att det inte ska frysa i 2-4an.
Och salt fräter inte på sten men dock på betongsten vilket iofs jag tror att du okså menade

Inte många i dag lägger natursten....pga det finns en liiiiiten prisskillnad. Så, visst menar jag betongsten. ;)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti