Saker jag lärt mig efter första turen i endurospåret

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
1) Jag har ingen teknik.
2) Jag har ingen kondis.
3) En Husa FE400 är inte den optimala nybörjarhojen.
4) Elstart är guds gåva till mc-kollektivet.
5) Ett varv är mer än nog.

Om ni ursäktar så ska jag gå och avlida i soffan ett par timmar nu. :död

Jag som har tänkt att tjacka en enduro för lite motionskörning.

Men det där lät jobbigt...

Jag som har tänkt att tjacka en enduro för lite motionskörning.

Men det där lät jobbigt...

Har man bättre grundkondis (dvs inte jobbar med it och är sådär måttligt träningsintresserad som jag) och vågar elda på lite i skogen så är det inte lika hemskt. Jag kvalar då inte in på nåt av de påståendena eftersom jag kör som en tant så jag fick jävlar i mig slita röv för att komma runt...

Kompis. Jag förstår dig mer än vad du kan ana.

http://roller.shacknet.nu/SOE-piss.wmv

Jag gillar mitt egna snack i den här filmen för att det är så fullständigt ärligt. Jag va så satans slut, knäckt och förstörd efter den där dan. :( Köra Enduro är bland det absolut jobbigaste jag gjort.

Prova på enduro med en cross, fy helvete.

Det är svårt att hålla liv i en cross i låg hastighet o låga varv o ställa sig o kicka en sur 450 suger musten ur en :gnissla

Prova på enduro med en cross, fy helvete.

Det är svårt att hålla liv i en cross i låg hastighet o låga varv o ställa sig o kicka en sur 450 suger musten ur en :gnissla

Jag va uppe i Umeå och gasade i sumpmarkerna med en WR 250 för längesen och då hade polaren en YZ 250. Det funkade inte alls för honom pga att ettan är för högt drevad. Han fick tjerrrin stop hela yalla tiden och blev vansinnig på hojen :lol Det trista va att det inte är spexiellt jobbigt att starta en 2-takta. Det hade varit roligare om han fått slita mer.

Fyfan vad slagen jag känner mig. :gråta Detta var lätt det överlägset jobbigaste jag gjort sen, ja jag kan fan knappt komma ihåg, lumpen kanske. Knuffa aprilian upp för alla backarna hem till garaget var en cake walk i jämförelse...

Jag va uppe i Umeå och gasade i sumpmarkerna med en WR 250 för längesen och då hade polaren en YZ 250. Det funkade inte alls för honom pga att ettan är för högt drevad. Han fick tjerrrin stop hela yalla tiden och blev vansinnig på hojen :lol Det trista va att det inte är spexiellt jobbigt att starta en 2-takta. Det hade varit roligare om han fått slita mer.

HA HA Nice film, Sand e ett helvete.

Enduro.

Saker jag lärt mig efter första turen i endurospåret

--------------------------------------------------------------------------------

1) Jag har ingen teknik.
2) Jag har ingen kondis.
3) En Husa FE400 är inte den optimala nybörjarhojen.
4) Elstart är guds gåva till mc-kollektivet.
5) Ett varv är mer än nog.

Om ni ursäktar så ska jag gå och avlida i soffan ett par timmar nu.
4. Håller med.
5. 2varv, dubbelt så roligt.

//Thomas

det bästa man kan göra är o lämna hjärnan hemma :) första gången jag körde så skulle man sjklart köra uppför ett jäkla berg med resultat att man ramla 4:11 ggr pga feghet

men skam den som ger sig

Enduro är fantastiskt.
En kompis tjöppte sin första asfaltsalergiska hemorojdmangel efter några år på gatsykkel.
Jag gav honom ett ogenomtänkt råd:
"Vanligaste nybörjarfelet är att gasa för lite."
"Hissa trotteln, så börjar hojjen fungera."

Samma helg åkte han upp till crossbanan med sin Husqvarna 610.
Matade på effekt fram till första hoppet.
Landningen ägde rum i skogen, sisådär 15-20 meter från banan.

Haha, grattis till enduro-oskulden! :D Så kände jag mig också efter de första gångerna. Men det lossnar efter ett tag.

De vanligaste felen man gör är:
1) håller för hårt i styret och vill tvinga hojen i en riktning
2) gasar för lite eller snarare slår av på gasen när man behöver drivet - det slutar ofelaktligen i en vurpa...

Gör istället så här:
1) håll löst i styret - låt hojen vandra i sidled
2) knip med knäna/benen runt tank och sadel och styr hojen på så sätt istället
3) lägg vikten på yttre fotpinnen i en sväng - det stabiliserar
4) titta långt fram, dit du vill åka - du kommer dit du tittar
5) kör mjukt och på relativt höga växlar så att du får drivet men så att bakhjulet inte spinner loss
6) glöm inte att andas...
7) och öva sisådär några hundra gånger :3freak

...så skall du se att det släpper. :tummenupp ;)

Härda ut! När man börjar få lite kläm på det så finns det inget roligare!

:rofl :rofl :rofl

Det är bland det bästa med att ha gjort det där själv, man vet hur jävla illa det verkligen är första gångerna. :)
Ge inte upp bara, det släpper...du har fått lite goda tips. :)

...och en Husa 400 är den optimala rookiebågen, mesig, snäll och lättkörd. :D

Upp med blicken, kör ÖVER skiten, krångla inte, ihop med knäna och det viktigaste av allt - STÅ upp.

Skillnaden i kontroll, och hur jobbigt det blir att köra när man sitter ned, är enorm.

Lär dig köra avslappnat ståendes, det är en stor del av hemligheten...och träna lite på crossbana för attacken (att bara vingla runt bland stenrösena är inte kul, och inte speciellt effektivt).

Min egen premiär togs i Gröndal/Etuna för tre år sedan, jag välte av ren frustration bland kattskallarna efter sisådär 300 meter in i skogen - första 4 km tog väl en 40 minuter, och jag var på vippen att få upp frukosten, låg på en sten och kikade på himlen och orkade inte ens svära. :D

Försökte mig på en endurokariär för några år sen. Köpte mig en cr 250 cross som såldes efter 3 månader då det är det jävligaste jag någonsin utsat mig själv för. Ingen frisk människa kan tycka att det är roligt :tungan

Försökte mig på en endurokariär för några år sen. Köpte mig en cr 250 cross som såldes efter 3 månader då det är det jävligaste jag någonsin utsat mig själv för. Ingen frisk människa kan tycka att det är roligt :tungan

Det är brutalt kul...det är några trösklar man lär över bara. :D

Det är brutalt kul...det är några trösklar man lär över bara. :D

Var på Ränneslätsloppet igår och måste medge att jag blev sugen. Men om jag ska ta upp min misslyckade kariär så blir det på en 4 -takts 250 endurohoj och inte på en vilt ylande cross. ( Skyller mitt misslyckande på matrialet och inte bristande talang och kondition :rolleyes: )

Jag har väl upplevt detsamma känner jag. Husa 450 är väl kanske inte den optimala rookie hojjen men skönt med lite vrid ;)
Men gasa underlättar ;)

Enduro är en riktigt konstig sport...

Det blir LÄTTARE ju bättre man är och TYNGRE ju sämre man är...

Det låter ju inte så konstigt... Men man "tycker" ju att en vältränad 25åring (inte jag mao) borde spöa en 60årig gubbe plättlätt.

Så är det inte.

Nog för att endurogubbarna är gjorda av stål men dom åker ju bara runt lite avslappnat och myser. Och det går jävligt fort.

Jag är en sopa med 100000 spärrar i huvet (tycker stenar är läskiga och tror dom ska slå sönder hojen, bland annat...). Men man blir ju lycklig som ett barn när man inser att man klarat att övervinna en spärr. Eller bara tagit sig upp för backjäveln som var "omöjlig".

Det är bra att köra med dom som är bättre. Dom visar att det inte är omöjligt. Sen är det bara att göra som dom... 30 ggr, sen kanske man lyckas.

Enduro är så jäkla kul och vidrigt jobbigt. :)

/Lucky9

P.s. kör inte över järnvägsräls som rookie... Det kan sluta med ett trasigt tåg. Hojen gick inte ens att definiera som trasig. Åter igen... inte jag. :) D.s.

Ooohh, blev sugen av att läsa denna tråden.. Nu ska den gamla 125:a ställas på och försäkras igen, sen ska det brummas :banana

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back