"Sag" Aprilia RS250??

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Någon som har tipps på hurdan "sag" man skall ha på en RS250 när den skall gå bana? Har för mig att man kan köra på i det närmaste noll :confused:

Sedan så mäter man väl "sag" med förare på........... Satt och funderade men blev lite osäker fast jag har gjort detta förr :rodnar Minnet är bra men kort :rolleyes:

bebbe skrev:
2280197 Någon som har tipps på hurdan "sag" man skall ha på en RS250 när den skall gå bana? Har för mig att man kan köra på i det närmaste noll :confused:

Sedan så mäter man väl "sag" med förare på........... Satt och funderade men blev lite osäker fast jag har gjort detta förr :rodnar Minnet är bra men kort :rolleyes:
Vad är sag :va

"Sag" = Hur mycket dämpningen komprimeras av bara tyngden på hojjen.

"Ridesag" = Hur mycket den komprimeras med förare på.

Edit: I förhållande till fullt expanderad dämpare. Mäts oftast från en punkt i subframen till baknavet.

Japp, skall jag vara mer exakt så antar jag att det är "Ridesag" som är mest intressant.

Ingen som vet?

Generell regel säger att hänget med förare ska vara 1/3 av slaget och det gäller både där fram och bak.

ågonstans runt 27mm bak och 32mm fram brukar vara en bra setup på häng med förare på en aprilia RS250.

Om man väger mer än vad som funkar bra får man bara köra med mer förspänning för att inte markrigång eller liknande ska bli lidande.

Körde bana med den idag och hade precis 27 bak och 32 fram. Funkade faktiskt riktigt bra. Men fjädringen är ingen höjdare, reagerar inte så speciellt mycket på jutering med komp och retur. Ökade returen en hel del på den både fram och bak. Komp märktes det inte när man skruvade på :(

Både komp och retur ska stå rätt så inskruvat på en aprilia RS 250. Dom flesta som rejsar kör nånstans mellan 0,5 till 1,0 varv utskruvat från max inskruvat (stängt) på både retur och komp. Många kör med mer olja än orginal. 20 milliliter extra typ. Vissa med tjockare olja med. Har oljan varit i gaffeln ett tag kan det vara dags att byta den. En gång per år är väl rekomenderat för dom som rejsar. Det som är sämst på fjädringen är väl att fjädrarna fram är lite för mjuka. Men sånt får man inte röra om man kör SP då det ska vara std då.

Axxexs skrev:
2285210 Både komp och retur ska stå rätt så inskruvat på en aprilia RS 250. Dom flesta som rejsar kör nånstans mellan 0,5 till 1,0 varv utskruvat från max inskruvat (stängt) på både retur och komp. Många kör med mer olja än orginal. 20 milliliter extra typ. Vissa med tjockare olja med. Har oljan varit i gaffeln ett tag kan det vara dags att byta den. En gång per år är väl rekomenderat för dom som rejsar. Det som är sämst på fjädringen är väl att fjädrarna fram är lite för mjuka. Men sånt får man inte röra om man kör SP då det ska vara std då.

Japp, har precis renoverat alla komponeneter till fjädringen. Men som du skriver så får man ju skruva nästan allt på max för att det skall bli rätt bra. Har även chimsat (heter det så?) upp fjädern fram också.

*/ ?>
Back