Saab 93 -04 totaldöd, tips?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Tjo!

Jobbarpolarens bil totaldog imorse när han skulle starta den. Blinka till lite och sen dog den, han kunde inte ens få ur nyckel. Något som någon annan varit med om? Vågar man bogsera bilen eller kan rattlåset slå till när som helst?

lilltryne skrev:
Tjo!

Jobbarpolarens bil totaldog imorse när han skulle starta den. Blinka till lite och sen dog den, han kunde inte ens få ur nyckel. Något som någon annan varit med om? Vågar man bogsera bilen eller kan rattlåset slå till när som helst?

Har du nycklen i och påvridet till iaf första läget så går inte rattlåset i.

Tändboxar brukar visst gå på iaf enligt tidningarna som skriver att tom bärgarna har dom på lager i sina bilar.

Långa farbron skrev:
Har du nycklen i och påvridet till iaf första läget så går inte rattlåset i.

Tändboxar brukar visst gå på iaf enligt tidningarna som skriver att tom bärgarna har dom på lager i sina bilar.

Tändbox, är det samma sak som "kasset"? En säljare hade tydligen sagt att han kunde komma och låna en sån och testa själv, medan en annan kille sa att han skulle komma in med bilen... :va

Lätt o byta boxen själv?

Lukta ovanpå motorn där tändstiften borde sitta, sitter en stor svart plastplatta där. Luktar det bränd plast/elektronik så är det antagligen tändkassetten.

/F

Har han bytt nycklarna då? Om inte borde kanske han kolla sin post, alternativt skrika ursinnigt på den som har hand om företagets tjänstebilar.

Brev från SAAB till alla 9-3 ägare skrev:
Det kan uppstå korrosion i fjärrkontrollen/nyckeln och detta kan resultera i att bilen inte kan låsas/låsas upp med fjärrkontrollen. Nycklarna kan eventuellt behöva bytas ut.

Markus skrev:
Har han bytt nycklarna då? Om inte borde kanske han kolla sin post, alternativt skrika ursinnigt på den som har hand om företagets tjänstebilar.
Det problemet hade han förut, så jag gissar att han har bytt ut dem. Men denna gången så lyckades han ju låsa upp bilen utan problem, det var när han skulle starta den som den bara blippa till lite och sen dog igen...

lilltryne skrev:
Det problemet hade han förut, så jag gissar att han har bytt ut dem. Men denna gången så lyckades han ju låsa upp bilen utan problem, det var när han skulle starta den som den bara blippa till lite och sen dog igen...

En 04:a har han ju SAAB Assistans på eventuellt, kan inte de komma?
Annars rekommenderar jag att han ringer SAAB istället. :)

Om det är en -04:a så är det väl nya 9-3:an, dom har inte tändkassetten som brukar gå sönder, det är gamla modellen med samma motor som i 9-5:an. :mattias

Låter som nå't fel på startspärren, ring SAAB Assistans

Markus skrev:
En 04:a har han ju SAAB Assistans på eventuellt, kan inte de komma?
Annars rekommenderar jag att han ringer SAAB istället. :)
Han har haft den i lite över ett år så han har inte assistans längre... Han ringde saab och den ena tyckte att han skulle komma in med den, och den andre sa att han kunde låna en kasset o prova själv...

Jepp, tändboxen är det med all säkerhet, standardfel på nyare saab 93 tyvärr, min granne hade ett likadant probbs o det var boxen, jag rekommenderar din polare o köpa två på en gång så han har i reserv för den kommer o paja fler ggr! mvh "en som jobbar med skiten"

lilltryne skrev:
Tjo!

Har han haft bilen länge? Annars är det väl så att bilen inte går att starta om man tar ur nyckeln, öppnar och stänger dörren (utan att låsa/larma) och sen försöker starta? Sen måste väl backen ligga i för att få ur nyckeln. Det KAN vara så enkelt, men har han haft bilen ett tag så vet han väl om det. Annars är det nåt fel som är trasigt...

[EDIT] Såg nu att han haft bilen ett tag, men även om tändkasetten är paj så borde det väl gå att få ur nyckeln ändå?

[EDIT2] En jobbarpolare råkade ut för nåt liknande med sin 9000. När han slutade jobbet vid 16-tiden en dag, gick han ut till bilen som stod på parkeringen. Han låste upp dörren, hoppade in och skulle starta bilen. Då klickade det bara till. Försökte en gång till *klick* Hoppade ut och kollade under huven. Tändkassetten var stulen. Iskalla tjuvar som snor tändkassetten på en bil mitt på ljusa dagen.
Troligtvis inte det som har hänt med din kompis bil, men ändå...

Last edited:
lilltryne skrev:
Han har haft den i lite över ett år så han har inte assistans längre... Han ringde saab och den ena tyckte att han skulle komma in med den, och den andre sa att han kunde låna en kasset o prova själv...

Lämna bilen på platsen och ring en bärgare som får ta den till verkstad. Kostnaden får den som sålt bilen ta.

red_ninja skrev:
Jepp, tändboxen är det med all säkerhet, standardfel på nyare saab 93 tyvärr, min granne hade ett likadant probbs o det var boxen, jag rekommenderar din polare o köpa två på en gång så han har i reserv för den kommer o paja fler ggr! mvh "en som jobbar med skiten"
Kan nyckeln få fnatt då och vägra lossna ur nyckelhålet?

lilltryne skrev:
Kan nyckeln få fnatt då och vägra lossna ur nyckelhålet?

Det gör min nyckel till min saab 9:3 ibland. Får försiktigt vicka för att den ska lossa. Alternativt starta, köra fram och sedan stänga av igen så brukar det lösa sig. Konstigt att det är ett sådant fel på en så pass ny saab. Min är ju i alla fall en -99 som har gått 17000 mil (körts hårt) så det är ett under att inget mer krånglar.

Last edited:
SuperMicke skrev:
Hur gick det? Vad var det för fel?
Vet inte än, men han bogserade den till saab igår kväll. Han fipplade lite med startkablar och lyckades få den där lilla displayen som visar felkoder (typ "vänster dörr öppen") att prata; "ECU not programed" sa den... hehe...

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back