SAAB 900 spöar MC

  • Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date
Inget tråkigt tryck i den Saaben.
Har en polare som har en vråltrimmad 93:a och det är ta mig fasiken inte lätt att köra ifrån när den typ kommit upp i 60-70 knyck. På 3:an drar den något hemskt :fakta
 
"han kommer inte om den sa han"

Så då spöar inte saaben den! :fakta

Men usch en saab!!! :zpy :zpy :zpy
 
Joker skrev:
"han kommer inte om den sa han"

Så då spöar inte saaben den! :fakta

Men usch en saab!!! :zpy :zpy :zpy

Vem av dem är det han pratar om, MCn eller SAABen :)
I alla fall så borde MCn dra SAABen på ett lättare sätt, tycker man...
 
Marsipulami skrev:
Vem av dem är det han pratar om, MCn eller SAABen :)
I alla fall så borde MCn dra SAABen på ett lättare sätt, tycker man...

:crash

Skit samma!

Ingen kom om varandra, iaf. Det tycker jag med på ngt sätt! :crash
 
tja, med en något för stor plånbok är det nog inte så svårt att vrida ur mer än 200 hp ur en SAAB.

Bilar har ju problem med fläsket men när de väl får upp farten så kan det ju hända grejer. ;)
 
gammal

Denna film har varit uppe innan..

Ägaren av den svarta saaben är robert (l)uhr..
vars pappa äger ett saabtrimningsföretag..
Saaben hade vid det tillfället i en 6 vxl låda..
Motorn är god för ca 600+++ hk..

Här kommer en spec:


BIL: SAAB 900 "VIGGEN" -94

KAROSS: 3-DÖRRARS, 2-SITSIG COUPE´SPARCO EVO2 RACING STOLAR FRAM.

MOTOR: RAK 4-CYLINDRIG PÅ 2.290cc, BORR / SLAG 90/90.
SMIDDA VENOLIA KOLVAR. / TOTAL SEAL SPECIALKOLVRINGAR.
BENSINPUMP FRÅN AUDI S1.
TÄNDSTIFT: NGK BCPR9ES-06.
SPECIAL INTERCOOLER: 70X600X250 MM.
GT BALL-BEARING 30/37-R Special. TURBONETICS RACEGATE.
MAX LADDTRYCK 1.?bar ?000rpm. MAX RPM: 7000rpm.
HKS RACING BLOWOFF VALVE TYP II.
TURBONETICS AIR INTAKE KIT.
KN EXTREM OPEN AIR.
SACHS RACE ENGINEERING RCS DUBBELLAMELL 1200NM.
BALANCERAD VEVAXEL-STAKAR-KOLVAR+LÄTTAT SVÄNGHJUL.
EXTRAKTOR RÖR FRÅN FERRITA RACING BY "KENO".
FERRITA RACING, DUBBLA METALLISKA RACEKATALYSATORER
SPECIAL SLUTDÄMP. 5”,6"DÄMPARE. 3½" FRÅN TURBO.
BRÄNSLETRYCK 3,8bar, 4st 465cc + 3.0bar 4st 396cc SPRIDARE.
BORTAGEN SPÄLLFÖRVÄRMNING. / STUMT BULTAD MOTOR.
SPECIALKONSTRUERAT INSUG,FLYTTAT SPJÄLLHUS.
SPECIALTANK 30lit, STÅLSPUNNA SLANGAR.

MAX HK: ???hk MAX NM: ???nm

KAROSS: KOLFIBERHUV. FULL CHROME-MOLYBEN BUR (FIA godkännd). KOLFIBERPANEL.

MÄTARE: GREDDY LADDTRYCK MINNE +VARNING. GREDDY AVGASTEMP MINNE + VARNING.VATTENTEMP.VÄXELLÅD.OLJETRYCK. BRÄNSLETRYCK.TANKMÄTARE.

TRANSMISSION SET 1: 5-VÄXLAD, RAKSKURNA DREV,TÄTSTEGAD. DOG BOX . JS-RACING. JS-RACING RACELAMELLDIFF. max 250kmh

TRANSMISSION SET 2: 6-VÄXLAD,RAKSKURNA DREV,TÄTSTEGAD.
SYNKRINGAR/DOGBOX. JS-RACING RACELAMELLDIFF. max 290kmh

HJULUPPHÄNGNING: H&R JUSTERBARA RACE FJÄDERBEN FRAM.
H&R RACE FJÄDRAR 120/200
GULA KONI JUSTERBARA DÄMPARE.H&R RACE FJÄDRAR 120/240 BAK

BROMSAR: AP RACING 4KOLVS OK FRAM.
ALCOL 330mm/28mm SLITSADE + VENTILERADE SKIVOR FRAM.
PAGID LÅNGDISTANSBELÄGG FRAM.
260mm/10mm SLITSADE SKIVOR. PAGID LÅNGDISTANSBELÄGG BAK.

FÄLGAR FRAM: BBS CH 8 1/2 -18” / FÄLGAR BAK:BBS CH 8 1/2 -18”

DÄCK FRAM: PIRELLI CORSA (DOT SLICKS) 235/40ZR-18`
DÄCK BAK: PIRELLI CORSA (DOT SLICKS) 235/40ZR-18`
TORRVIKT: CA: 850kg
 
Det där ser ut (och låter på rösten) som Norrköping, stämmer det?

Tycker jag känner igen påfarten..

//Anders.
 
Wiseguy skrev:
Var det inte den som var med i Bilsport och skröt för ett tag sedan. Sen körde han någonting i stil med 11,4 på 402m som bästa resultat.

Vilket är extremt bra med en framhjulsdriven bil..
Uppe i fart så tar den nog rätt många skalper.
 
Håller me hållundan

Tjena!
Håller me dig hållundan...visst kan det kännas surt om en bil drar en o klart en bil me kräm skulle inte vara fel o ha men trots det så slår bil inte hoj o frihetskänslan osv.
 
Inte konstigt att den ligger lika med mc´n den där saaben toppar ca 200 och är alltså rejält nerväxlad.+ trimm som kostar som 2 r1:or.
 
Re: Håller me hållundan

R1 racer skrev:
Tjena!
Håller me dig hållundan...visst kan det kännas surt om en bil drar en o klart en bil me kräm skulle inte vara fel o ha men trots det så slår bil inte hoj o frihetskänslan osv.

:fakta

Enda bra med bilen är om det regnar.... å det är DET ENDA!

Nä, löjligt.... Sen kan man ju ställa sig frågan... Om du har en retta, med helsystem å hela köret.... då är det inte många bilar som drar dig ändå.... nästan enbart den där fjolltrimmade saaben....så det är roligare i längden med hojen....

blä på bil igen :zpy
:hej
 
Lite bilder på besten...
Saab turbo :bow :bow :fakta

Att saaben blir ifånåkt i starten vid ett rejs från 0 är väl ett faktum, men väl uppe i fart lär han komma ifatt och förbi...

Har sett filmer på Supror som spöar busor från 100-200,
Självklart en supertrimmad supra mot en standard hoj, orättvis jämförelse men ändå...

Sen kan man ju (som vanligt) dividera vilket som är störst, bäst och vackrast, bil vs mc.

Själv trivs jag med en lagom dos av båda...
 

Bifogat

  • ferrita16[1].jpg
    ferrita16[1].jpg
    61.8 KB · Visningar: 1,148
Last edited:
Länk till Saaben

ferrita12.jpg
 
UnderDOG skrev:
Det där ser ut (och låter på rösten) som Norrköping, stämmer det?

Tycker jag känner igen påfarten..

//Anders.

Det kan det nog göra, Nordic Uhr håller väl till där så du har nog rätt i det
 
Oooo.. INTE dåligt tryck i den bilen. :bow

Det är bara att acceptera att man hade haft svårigheter att ta den. Speciellt ut på en motorväg där han ju kan spätta fullt OCH har en bra toppfart. Dessutom vågar man ju mer på 4 än på 2.

Fett med RESPEKT. :bow
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top