SAAB 9-3 Aero - nått att ha?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Funderar på att prova en SAAB 9-3 Aero Coupé som nästa bil...
Siktar på en fin 01:a

Det som slår mig (kör BMW 3 serie idag) är att man kan få en FIN lågmilad vagn med massa utrustning för ca 100 papp....billigt ju!

Hur är det med kvalitéen egentligen? håller dom ihop?
Några fällor & fel?

Tack!
Klas

Jo de är rätt sköna att köra men väghållningen kommer du nog bli besviken på om du går från bmw.

Kass bil. Polaren kör en sån och den drar ju inget alls....

Du kommer bara att bli besviken - tyvärr.

Köp hellre större motor i din bil - alltså en 330 eller så.

Bra komfort. Väghållning inte jättebra. Motorn är helt OK. Mkt tyst i kupén. Skitbra till touring

Jag gillar den, men det är ingen busbil

men 330 som mavve sa slår 9-3an på alla punkter utom just touring

En bra bil med mycket lull-lull i priset.
Jag hade en -01 automat som var chippad av Nordic Uhr och den rörde på sig riktigt bra. Nordic hade jämfört den mot en BMW 330-aut och den fick spö av Saaben.
Visst den ryckte hysteriskt i ratten om man gasade för hårt i låga farter, men i övrigt var den bara rolig.
Köp säger jag om du hittar en måttligt chippad variant.

våran saab är kanon fin i motor o väghållnig dock så äre ingen aero men den dra rätt bra när man drar på..så om du köper en aero me 2,3t o sen chippar så blir du garanterat inte missnöjd:tummenupp

vill dock på peka att våran saab har alldrig kronglat :tuttar

HönaPower skrev:
2631250 Hejs

Några fällor & fel?

Tack!
Klas

Den motorn heter T7 och är väl känd inom SAAB kretsar med KASS vevhusventilation och oil-sludge problem som följd, många saabar som blivit åtgärdade har jag för mig (00-02), har arbetskamrater som gnäller över dyr service på deras 9-3,9-5. Kanske inte unikt för saabar men.....

Eller varför inte en 325/328 touring annars runt 01-02? En av de skönare mindre bilarna jag har kört och klart mycket roligare och snabbare chassie än 9-3 oavsett aero eller ej. Jag har alltid gillat Saab och ägt många men just 9-3 har jag aldrig gillat just då det bara är en uppdatering av en redan dålig bil, 900:an. Nu vet jag att de är rätt så olika men fortfarande inte tillräckligt mycket som skiljer dem åt.

Jag använde en 320i touring i jobbet ett tag och den var också otroligt lättkörd och chassiet var riktigt fint. Drog inte mycket sås heller, jag körde 0.75 blandad. Inte mycket pulver men fullt tillräckligt om man har lekt av sig tidigare i livet eller har ett komplement.

HönaPower skrev:
2631250 Hejs

Det som slår mig (kör BMW 3 serie idag) är att man kan få en FIN lågmilad vagn med massa utrustning för ca 100 papp....billigt ju!

Några fällor & fel?

Tack!
Klas

Saab 9-3 är en jättefin bil, som en del har sagt i tråden så har dom haft problem med oil sludge,
men det är sådant som har gått på Garanti. Har också haft en del småproblem med tändkassetter som också blivit bytt på Garanti.
men annars har dom inga större problem brukar hålla länge och går väldigt bra.:tummenupp

Displayen (stavning?) till färddatorn brukar packa ihop också, det försvinner bit för bit av texten.

En saab är alltid en saab.

En saab är alltid skit, mer eller mindre. Jag har jobbat i trollhättan och där är saab världens bästa bil. Kört hur många hyrbilar som är saab som helst. Skrotlådor, all jävla småskit gick sönder.

Köp hellre Kia, Hundai eller något. De är 1000 ggr bättre än saab.

- Johan

Jag köpte en s80 t6 för domm pengarna.
Massa utrustning samt 272 häst.

Hur bra som helst att åka långt i.

Går att chippa till 322 häst o masssssa nm för en riktigt billig peng.

Last edited:
TomTroll skrev:
2633081 Skall du lägga över 100 papp kan du lika gärna satsa på nya genarationen 9-3. Typ något som denna: http://www.blocket.se/vi/10026976.htm?ca=16_s
Det är ju inte bakhjulsdrift som BMW, men bra mycket stabilare än gamla 9-3.

Du kommer nog göra en mindre förlust när du säljer den också.

100 papp för en bil med 17000 mil på mätaren? Nej tack.

HönaPower skrev:
2634063 Ska testa en Imolaröd BMW 330 ikväll....det är BIL det! :tummenupp

Vilken årsmodell ab bmw 330 ska du ha ?? manuel eller aut ?
jag hade on -00 manuell och efter 3 sprängda växellådor + en motor:yoparty var det tajm o byta .. BMW bytte den 5 växlade lådan -01 -02 till en starkre 6 växlad . så mitt tips är att du köper med 6 växlad eller en automat låda

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back