SAAB - 164mkr till konkursförvaltarna hittills, "konkursens slut inte i sikte"

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
SAAB - 164mkr till konkursförvaltarna hittills, "konkursens slut inte i sikte"

http://www.di.se/artiklar/2013/7/15/saab-forvaltare-begar-mer-i-forskott/

Saab Automobiles konkursförvaltare vill ha ytterligare 35 miljoner kronor i förskottsbetalning för arbetet med konkursen, uppger P4 Väst.

Tidigare har Anne-Marie Pouteaux och Hans Bergqvist samt medförvaltaren Kent Hägglund fått cirka 129 miljoner kronor utbetalt i förskott för jobbet fram till november 2012. Nu begär de förskott för första november till sista april.

Förvaltarna, vars timarvode ligger på mellan 3.500 och 4.500 kronor, menar att konkursens slut inte är i sikte.


Är det rimligt? Jag höll på att ramla ur stolen när jag läste det där. Vad har de gjort egentligen? Om det inte ingår en j*vla drös kostnadsersättningar och att de har haft en mindre armé och inte bara tre personer som det framstår i artikeln är det ju snudd på absurt. Eller är det rimligt att konkursförvaltarna hittills fått 164mkr och de fortfarande inte ser något slut i sikte på uppdraget?

Om vi delar 164mkr med 4 000 kr / timme blir det totalt 41 000 debiterade timmar. Om vi antar att vi har 250 arbetsdagar per år och 8 timmar debiterade per dag så blir det 2 000 arbetstimmar per år och alltså ska 20,5 personer ha arbetat heltid på konkursen i ett år. Det kanske inte är så överdrivet mycket egentligen? Men då återstår ju frågan om timkostnaden är rimlig. Att debitera 4 000 / timme för 2 000 arbetstimmar ger en årsersättning på 8mkr. Det kanske ingår moms och arbetsgivaravgifter i de 4 000 kronorna och då skulle årslönen hamna runt 4mkr med den debiteringen.

Jag har inte exakta siffror på försäljningen men jag tyckte jag såg att NEVS betalade runt 1,6mdr SEK för det de köpte. Det skulle betyda att konkursförvaltarnas arvoden står för en transaktionskostnad på 10% av köpeskillingen, hittills. Jag har aldrig varit inblandad i en liknande transaktion men att någon skulle betala 10% av köpeskillingen, framförallt eftersom det verkar avse tillgångarna och inte det egna kapitalet, ens om det vore Goldman som roddade den finner jag ytterst osannolikt.

http://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-kostade-saab/

Jag har ingen koll på konkursförvaltare, de kanske kostar sådär mycket?
 
Last edited:
När jag tänker efter så går ju momsen och löneskatten tillbaka till staten så det kan de ju dra av som "rabatt".
 
Och det kan ju naturligtvis vara så att det inte är 4 000 / timme / person, det kan ju vara flera personer som jobbat för de 4 000 kronorna.

Samtidigt är ju frågan hur mycket folk som krävs egentligen, SAAB har ju dessutom själva haft en hel del folk under lönegaranti som man måste ha kunnat använda sig av och som får betalt i vilket fall som helst.

Jag skulle nog vilja se en redogörelse för vart de där pengarna har tagit vägen...
 
Hade jag tjänat 4 500 kr/timmen hade jag också sett till att inte ha allt för bråttom att avsluta jobbet.
 
Hade jag tjänat 4 500 kr/timmen hade jag också sett till att inte ha allt för bråttom att avsluta jobbet.

Precis, det är en del av min poäng. Hur kan man köra det på löpande räkning nära timpenningen är så pass väl tilltagen?

Då hade jag väl hellre sett kanske ett fast belopp för att täcka kostnaderna (inte 4 500 / timmen) och sedan en bonus som är någon procent av köpeskillingen, jag trodde liknande upplägg var standard inom företagsförsäljning?
 
Det hela låter orimligt. Kanske skulle konkursförvaltningen antingen bli statlig eller ingått i offentlig upphandling?
Jag får en uppfattning om att de människorna som hanterat skattepengar tillräckligt länge tappar respekten för andra pengar. För någon måste ju faktiskt ha beviljat denna firman att ta ut sin ersättning.
 
Det hela låter orimligt. Kanske skulle konkursförvaltningen antingen bli statlig eller ingått i offentlig upphandling?
Jag får en uppfattning om att de människorna som hanterat skattepengar tillräckligt länge tappar respekten för andra pengar. För någon måste ju faktiskt ha beviljat denna firman att ta ut sin ersättning.

Konkursförvaltare har ju en rätt skön sits iom att deras arvode är garanterat av staten så på ett sätt är de redan statligt anställda. Dock kan de ju bevisligen ta betalt som i privat sektor. Jag vet inte hur det går till vid vanliga konkurser, om de har ett bestämt arvode garanterat eller om de får begära hur mycket de vill och domstolen som utser KK-förvaltaren väljer mellan anbuden.

Nu har de ju tydligen blivit lite bättre i allmänhet i alla fall, när jag hade med KK-förvaltare att göra för 10-12 år sedan hade de noll koll på både reglerna och innehållet i konkurser a tycker jag. Men det var ju mindre ärenden, de där tre verkar ju ha koll på hur man fakturerar i alla fall.
 
Last edited:
Konkursförvaltare har ju en rätt skön sits iom att deras arvode är garanterat av staten så på ett sätt är de redan statligt anställda. Dock kan de ju bevisligen ta betalt som i privat sektor. Jag vet inte hur det går till vid vanliga konkurser, om de har ett bestämt arvode garanterat eller om de får begära hur mycket de vill och domstolen som utser KK-förvaltaren väljer mellan anbuden.

Nu har de ju tydligen blivit lite bättre i allmänhet i alla fall, när jag hade med KK-förvaltare att göra för 10-12 år sedan hade de noll koll på både reglerna och innehållet i konkurser a tycker jag. Men det var ju mindre ärenden, de där tre verkar ju ha koll på hur man fakturerar i alla fall.

De kanske råkade lägga på en nolla när de fakturerade? :banana
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top