Sönderdragna skruvar trots rätt moment

nimo

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Hoj
1988 Yamaha FZ
Har idag försökt mig på att montera min nedplockade koppling efter att ha dragit sönder en skruv till fjädrarna som klämmer åt koppningslamellen när jag gjorde detta på fri hand :tungan

Fick info om att det rätta momentet var 10Nm och en momentnyckel inhandlades. När jag skulle dra skruven så lyckades alla utom en att klicka, varpå den gick av. 2 ggr närmare bestämt.

Lyckades få ut skruven mha en grispitt och jag har för säkerhets skull fräschat upp gängorna med en gängtapp.

Så till fråga. Hur skall jag göra för att detta inte skall upprepas. OCH vågar jag dra fjädrarna under det korrekta momentet?

Kopplingsfjädrar och klämskruvar på gaffelkronor är exempel på ställen där momentnycklar ibland inte löser ut. Förmodligen beror det på att allt just fjädrar. Dra nåt annat med 10 Nm och memorera känslan!

Tolkar detta som att det inte är så kritiskt att rätt moment dras.
Vågar jag använda de skruvarna som jag tidigare dragit? Med tanke på att 2 skruvar har gått sönder när de har dragits i ett likvärdigt moment? Kan de ha utsatts för materialutmattning och riskerar att gå sönder vid drift?

Eller kan det finnas ngn annan förklaring. Tex att detaljerna är oljiga?

Tolkar detta som att det inte är så kritiskt att rätt moment dras.
Vågar jag använda de skruvarna som jag tidigare dragit? Med tanke på att 2 skruvar har gått sönder när de har dragits i ett likvärdigt moment? Kan de ha utsatts för materialutmattning och riskerar att gå sönder vid drift?

Eller kan det finnas ngn annan förklaring. Tex att detaljerna är oljiga?

Ja dels att de är oljiga, dels att din momentnyckel kanske inte stämmer på låga värden. 10 Nm är ju väldigt lite om det ska vara det och då fungerar inte en bamsenyckel.

Avdragna skruvar är mer kritiskt än om det blir draget med 9 eller 12 Nm. I verkstadsmanualen står det säkert om delarna ska dras inoljade eller med låsvätska.

Bara du vet om du vill riskera avbrutna skruvar mellan primärdreven. Do you feel lucky?

images.jpg
Loctite på skruvarna å sen drar du med en lednyckel till skruven är i botten, inte en sekund till.

Last edited:
Ja dels att de är oljiga, dels att din momentnyckel kanske inte stämmer på låga värden. 10 Nm är ju väldigt lite om det ska vara det och då fungerar inte en bamsenyckel.

Nyckeln går mellan 2-24Nm.
Till den kritiska frågan. Bör jag köpa nya fräscha skruvar istället för att dra de skruvar som jag tidigare har använt?

de gamla skruvarna har säkerligen nått brottgränsen , de är fjädrande till en viss mån
så vissa bultar skall man alltid byta ut

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...