Sönderdragen försänkt insexskruv...hur få bort?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Igår kväll satte jag igång att strippa min nyinköpta ZX9:a, och kom så långt som till nedre skruven i kåpan under hojen.

När jag sätter i insexnyckeln så går den bara runt. Ficklampa på - rundat spår :mad:

Hur gör jag bäst för att få ur skruven utan att spräcka kåpan?
Provade med att borra upp skruvhuvudet o driva in en vanlig spårmejsel, men eftersom kåpan flexar vid tryck, så kan jag inte hamra in den heller..

Last edited:
Kan funka att knacka in en torx-bits om du har tur. Beror ju lite på hur mycket du har borrat.

Om det inte funkar att banka i en torx så borra med ett vanligt borr som är lika stort som gängorna eller 1 mm större så du får bort kåpan. Borra ur resten av skruven med ett borr som är 2mm mindre än gängorna och resa rent gängorna med med en gängtapp.

Tackar för tipsen.
Kan inte slå in något i skruven pga att kåpa och skruv flexar, så det får blir skruvutdragarverktyg.

Om du borrar bort skallen så kan du lossa kåpan.
Resterna av skruven bör sticka upp några mm så att du kan ta en papegojtång och skruva ur den.

Det är inte gummipluppen bakom som muttern snurrar i? Ska ju knappt sitta hårdare än hand-tajt det dära? :va
Gummit brukar ju bli lite torrt å då får man räcka in handen bakifrån och pilla. (:brynad)
Eller är jag på fel skruv och funderar? I så fall är nog en vass borr enklast.

Om skruven bara sitter i en sönderdragen plastgänga, får du inte fatt på skruvskallen med en låsringstång och dra/lirka ut?

Började borra upp hålet lite för att kunna passa in den grövsta svinpicken, och då sa det "knick" så släppte skruvhuvudet o ramlade ner på golvet. Kåpan släppte fint och resterna av skruven gick att lirka ut med fingrarna : )

Nu har jag inte läst hela tråden men har du provat att borra?

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!