Söker hantverkare/plattsättare/snickare

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross

Blir fan tokig på den här branschen. Det finns tydligen alldeles för mycket jobb så att man totalt kan skita i sina kunder. Har bestämt datum för lite renovering - två gånger har plattsättare inte ens hört av sig. En av gångerna så hade jag bestämt tid, dubbelbekräftat tiden - ändå så dyker inte killen upp!

Min tid räcker inte till att fixa det själv. Någon som kan rekommendera duktig plattsättare/snickare som har tid och gör BRA jobb?

Lägenheten ligger vid Radiohuset i Stockholm.

Det som ska göras är:

1)
Har slagit ner en vägg - blev lite sned när jag murade upp den mot taket. Detta måste blir rakt. Jag vill inte sätta list påden - vill ha den lite "rå".
2)
I.o.m rivandet av kakel mm i köket så lossnade en heldel material på väggar och kanter. Detta måste jämnas till. Även en ventilationsventil ska på plats i en lufttrumma.
3)
Lägga 30x30 platter i köket (ca 3.5 kvm).
4)
Lägga klinkers (30x30) i hall (ca 3 kmv). Här behöver primas då det är skikt av kära som de gamla lenoliumplattan suttit i.
5)
När golv o väggar klart i köket så ska nya köket på plats.
Innebär passa till o skruva ihop samt modifiera nån lucka så att det passar. Kapa till en valnötsskiva också.

Punkt 1-3 vill jag gärna ha gjort asap. Lägenheten står tom - väntar på att kunna flytta in.:huvet

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    32.1 KB · Visningar: 108
  • 2.jpg
    2.jpg
    34.3 KB · Visningar: 80
  • 2.2.jpg
    2.2.jpg
    28.5 KB · Visningar: 80
  • 3.jpg
    3.jpg
    38.3 KB · Visningar: 93
  • 3.2.jpg
    3.2.jpg
    32.9 KB · Visningar: 83
  • 4.jpg
    4.jpg
    41 KB · Visningar: 99
Last edited:
:skrämd
Läs "hantverkare är drägg-tråden" innan du gör något dumt.
:rofl

RRbjorn skrev:
2523715
Lägga klinkers (30x30) i hall (ca 3 kmv). Här behöver primas då det är skikt av kära som de gamla lenoliumplattan suttit i.
Om det är sådana platter som är från 60-70 tal som du rivit bort så är det nog asbest i både "svartlimmet" och plattorna... Har själv lämnat in prover på sådant... Färgerna på plattorna brukar vara gröna, blåa och gråmelerade, dom jag har stött på i alla fall...

Blanco skrev:
2523809 Om det är sådana platter som är från 60-70 tal som du rivit bort så är det nog asbest i både "svartlimmet" och plattorna... Har själv lämnat in prover på sådant... Färgerna på plattorna brukar vara gröna, blåa och gråmelerade, dom jag har stött på i alla fall...

Ok, men det gör väl inget. Slipade visserligen bort det som fanns under plattorna i köket med kap (4 h arbete) kanske inte var så nyttigt då.

Men det spelar väl ingen roll om man lägger på ett par lager primer så fixen fäster.:confused:

RRbjorn skrev:
2523972 Ok, men det gör väl inget. Slipade visserligen bort det som fanns under plattorna i köket med kap (4 h arbete) kanske inte var så nyttigt då.

Men det spelar väl ingen roll om man lägger på ett par lager primer så fixen fäster.:confused:

Har du slipat bort medel där asbest finns i utan mask elr nått skyddande? =/

Har du sett utrustningarna företags dudsen har på sig när dom kommer och ska sanera sånt?

Jag har en bekant som jobbar med kakel/klinkers hela dagarna.
Men jag tror han har lite tajt med tid just nu. Han håller nämligen på att flytta.
Pma ditt nr så ber jag han ta tag i det om han hinner.

RRbjorn skrev:
2523972 Ok, men det gör väl inget. Slipade visserligen bort det som fanns under plattorna i köket med kap (4 h arbete) kanske inte var så nyttigt då.

Nja....Det lär ju inte vara så nyttigt med tanke på att sanerings-gubbarna ser ut som gubbarna i ET i vita dräkter och masker, och plastar in området som ska saneras... Dom sätter t.o.m. igen vent-trummor för att det inte ska spridas till grannarna... Och använder egen vent med speciellt filter, har jag för mig.
Det är som sagt när man river eller slipar i skiten som det frigörs....Annars är det ingen fara,,,
Finns nog många som rivit ut sådana golv själva.... Själv gör jag det inte...

Edit: Googlade lite... http://www.karlskrona.se/templates/Page____22148.aspx

Last edited:
Padde skrev:
2523984 Har du slipat bort medel där asbest finns i utan mask elr nått skyddande? =/

Har du sett utrustningarna företags dudsen har på sig när dom kommer och ska sanera sånt?

Tack för upplysningen... Kanske har bättre mask nästa gång då. Men tror iofs. inte att det är så farligt om man får någon engångsdos med några års mellanrum. Det var som när man höll på att bygga rib-båtar med stark lim o plaster. Inte att rekommendera sådant arbete någon längre tid.

Men visst borde det väl räcka om man smetar på ett par lager primer för att få fix+klinkers att sitta på golvet?!

Var är alla duktiga hantverkare? Inte kan det vara många arbetslösa i den gruppen i alla fall - finns för mycket jobb åt dem verkar det som.

RRbjorn skrev:
2524744 Tack för upplysningen... Kanske har bättre mask nästa gång då. Men tror iofs. inte att det är så farligt om man får någon engångsdos med några års mellanrum. Det var som när man höll på att bygga rib-båtar med stark lim o plaster. Inte att rekommendera sådant arbete någon längre tid.

Men visst borde det väl räcka om man smetar på ett par lager primer för att få fix+klinkers att sitta på golvet?!

Var är alla duktiga hantverkare? Inte kan det vara många arbetslösa i den gruppen i alla fall - finns för mycket jobb åt dem verkar det som.

Är du osäker på om det ska fästa så kasta på ett par liter flyt över det hela, då blir det jämnt och fint också och plattorna sitter där de ska. Lossnar något så är det flytet men det kommer inte märkas.
Har du en vecka semester att plocka ut så blir det ju faktiskt biulligare om du gör jobbet själv. Säg att du tar ledigt mån-tis-ons så har du från fredag på dig och hinner garanterat klart om du är någorlunda händig. Du kan ju alltid få vägledning här på sporthoj om inte annat :D

Hör med "AM fasad och kakel teknik" här i Nyköping. Eller "Fasadteknik" i Nyköping.

äääh... jag drog bort massa plattor o slipade satan i gatan sen, jag mår inge sämre än förut iaf :D .. e väl lite skillnad mot hantverkare som gör det hela jävla tiden...

RRbjorn skrev:
2523715
Blir fan tokig på den här branschen. Det finns tydligen alldeles för mycket jobb så att man totalt kan skita i sina kunder. Har bestämt datum för lite renovering - två gånger har plattsättare inte ens hört av sig. En av gångerna så hade jag bestämt tid, dubbelbekräftat tiden - ändå så dyker inte killen upp!
Helt jävla otroligt. Vilken rutten, protektionistisk bransch. :zpy

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...