Hur är det med ABS på första lärlingshojen? Jag är sisådär att punda ut 50k till Hojen jag vill lära mig köra med, allt från att lära mig kopplingen, balans, krypkörning... osv.
Vad tror ni om att köpa en äldre hoj som ej innehar det? Har kollat på A1 hojar också. För, är ej "styrkan" jag är ute efter utan mer att bara lära mig köra och inte behöva ta 20 körlektioner på skolan (Självklart kanske de blir så ändå, det vet man ju inte

)
Tänk på att du ska lära dig bromsa. Med eller utan ABS.
Och med ABS bromsar på hojen man precis som om man inte hade ABS.
Dvs man börjar med bakbromsen och fortsätter med frambromsen.
Bråttom båda samtidigt. Är det halt, tex på gräs, snö , is, olja, enbart bak.
ABS är definitivt inget underverk, ser man på den minskning av försäkringspremierna som man får med ABS, ca 20% så innebär detta att när man vurpat 4 gånger kan man glädja sig åt att UTAN ABS hade det varit 5 ggr.
Dessutom, ABS hindrar dig inte att volta över framhjulet. Läs #11, #17, #21
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259884-Hur-lyckas-man-med-detta-på-en-BMW-S1000R
ABS fungerar inte om du kör långsamt som på en parkering, är det halt och du bromsar enbart fram, kan det bli vurpa enligt en annan tråd på SH.
Eller som när jag köpte en hoj så sa säljaren: Om du kommer i 250km/h och det kör ut en lastbil 100m framför dig, ja då spelar det ingen roll om du har ABS eller inte.
Att bromsa med motorcykel innebär att dra åt bromsarna fram och bak till hjulen börjar kana, då minskar jag på bromsen.
En annan sak är att pga rörelsemomentet i hjulen är det mycket svårt låsa hjulen i hög fart.
Vilket också innebär att när farten sjunker så måste bromstrycket minska (om man bromsat hårt från början) för att inte låsa hjulen.
Så jag tror på att köpa en hoj utan ABS.
Och glöm inte att alltid förankra dig med knäna mot tanken när du bromsar. För bromsar du upp hojen på framhjulet och inte är förankrad med knäna så är det svårt lätta på frambromsen.
För utan förankring med knäna så håller du ju dig fast i styret, dvs klämmer åt handbromsen. Vilket leder till volt över styret och framhjulet. Tråkigt.
Tycker det är viktigare hojen har däck som greppar bra även på kall fuktig vägbana tex Metzeler M7RR eller Michelin Pilot Road 3 eller Michelin Pilot Road 4
Och för bra grepp med knäna mot tanken, Stompgrips på tanken.
https://www.nilssonsmc.se/produkt/Stompgrip-Universal