Söker er som kört cbr929 och sv1000

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Kör idag cbr929 -00 och är skit nöjd med hojen men tycker att den är aldeles för dyr att försäkra för sin ålder.
så jag kikade lite på suzukiförsäkringen och såg att en sv1000 är billigare för mig att helförsäkra än vad min 929 kostar i trafik :confused:

Det jag undrar är vad skiljer dessa hojar åt. tex om dom är lika lättsvängda och är det någon större skillnad i effekt,bromsar,körställning osv? det är ju två helt olika motorkaraktärer såklart, så mycket är jag med på, har kört twin innan men då snackar vi er6 och inte sporthoj.

Skulle gärna testköra en sv1000 vilket skulle besvara mina frågor bäst men transportstyrelsen har lånat mitt körkort till slutet av juni så jag kollar här först :)

Vill hälst ha svar av folk som kört båda hojarna då folk gärna pratar extra varmt om sitt eget märke/modell.

har inte kört 929 men jag vill ändå påstå att den är grymt mycket smidigare än SV1000.
929 har nog bättre bromsar, lite mer effekt och framförallt den är ju 15kg lättare.
det som sv1000 vinner på är v-twin, försäkring och körställning.

lite mer än rad4 men mina händer domnar både på rad4 och twin:näsblod,
men du får prova en sv men den är lite större, tyngre fast ett mellanregister som du aldrig känt på en 929:)

Jag hade personligen aldrig bytt en CBR mot en SV. Det finns en anledning varför SV är billigare i försäkringen då allt är sämre med den.

Köpa en SV bara för få ner FB kostnaderna, sedan inser man hur tråkigt det är och försöker rädda det genom att köpa slipon/helsystem, mappa den, byta ut allt som man tror gör den tråkig och i slut ändan inse att man kastat bort massa pengar och hojen är fortfarande inte som en CBR rad-4, varför inte lägga de pengarna på försäkringen på den du har idag.

Jag personligen gillar ej V-twin, gasar man så har den bra bottendrag, släpper man har den jävla massa motorbroms. Så fort man tycker det börjar hända nåt i motorn är det dags att växla.

Jag hade personligen aldrig bytt en CBR mot en SV. Det finns en anledning varför SV är billigare i försäkringen då allt är sämre med den.

Köpa en SV bara för få ner FB kostnaderna, sedan inser man hur tråkigt det är och försöker rädda det genom att köpa slipon/helsystem, mappa den, byta ut allt som man tror gör den tråkig och i slut ändan inse att man kastat bort massa pengar och hojen är fortfarande inte som en CBR rad-4, varför inte lägga de pengarna på försäkringen på den du har idag.

Jag personligen gillar ej V-twin, gasar man så har den bra bottendrag, släpper man har den jävla massa motorbroms. Så fort man tycker det börjar hända nåt i motorn är det dags att växla.

Tror inte jag skulle tycka hojen var tråkig, jag är inte så effektkåt nu känner jag. måste lära mig köra i ett lägre tempo så jag slipper börja hojsesångerna mitt i högsommarn istället för på våren.

Men jag vill inte ha en hoj som börjar svaja efter 170km/h heller. jag diggar stabiliteten i 929an.

Men jag får helt enkelt provköra en senare i sommar och se om det är något att ha.

tänkt på en äldre Mille eller Touno?

billigare är CBR:en i försäkring men troligen roligare än en SV..

SV1000 är bland de tråkigaste hojar jag kört, tung, klumpig, skakar och låter. Händer ingenting när man vrider på gasen. Så fort man gasar till så går den in i varvtalstoppet innan man hinner reagera. CBR snabb smidig och rolig. Det måste finnas betydligt roligare hojar i samma försäkringsklass som SV1000

Last edited:
Det är som dag å natt. Haft 929 och kört SV. SV:n är en trött tung och svampig. Som någon skrev tidigare, satsa på en Touno istället. Riktigt fin hoj, var billig att försäkra (allt är väl relativt) och rolig att köra.

929 är sport. SV är sporttouring. Inte riktigt rättvist jämföra rakt av. SVn skulle helt klart vara ett nedbyte.

Jag stod i valet mellan en VTR och SV1000S. Valet föl på en VTR, jäklans kul hoj. Självklart inte en RR modell men ack vad jag kunde hänga på RR gänget ändå. Gick att köra bana med den också.
Visst lite tungstyrd ibland och fjädring from hell.
Vad jag vill säga är att om du öppnar dörren till twin världen så kolla in VTR´n. Den är klart busigare än SVn.

Jäklar vad SV sågades här då. Jag gillar SVn fel att jämföra med 929. Sitter skönt på SV funkar bra till touring och aktiv körning (självklart inte som en sporthoj) Hade själv föregångaren TL, saknar den fortfarande. kört mycket eldblad också och det är en kanonhoj det med på sitt sätt

Håller med ovanstående, CBR:n är bättre på allt. Förutom om man då är extra svag för twin.
Har haft CBR:n och provat SV:n rätt mycket. Jag får dessutom ont i arslet som bara den av SV:n, så enligt min mening är CBR:n också klart mer komfortabel.

Säger inte emot! Du har en poäng där men.... Gillar man V-Twin så är det det man älskar och jag har jävligt kul varje gång jag kör min SV1000. Kommer så att ha hur illa den än sågas i den här tråden.

över 10k kanske 929:an går bättre, inte innan.

Bromsar & fjädring ÄR sämre helt klart. Men SV'n känns ändå mognare på vägen. Kör du bana så behåll 929:an...

Jag har släppt upp gafflarna igenom kronan en halv cm på min SV. Den blev mycket roligare, snudd på nervös.

över 10k kanske 929:an går bättre, inte innan.

Bromsar & fjädring ÄR sämre helt klart. Men SV'n känns ändå mognare på vägen. Kör du bana så behåll 929:an...

Jag har släppt upp gafflarna igenom kronan en halv cm på min SV. Den blev mycket roligare, snudd på nervös.
Nja, 5mm är väl rätt lagom.

Du har helt rätt med bromsar och fjädring men med Öhlinare bak och ISR fram så blir SV rätt OK. Visst sen är det en budgethoj som inte har de främsta komponenterna men motorn är enligt mig ganska bra.

Det finns en anledning varför SV är billigare i försäkringen då allt är sämre med den.

Nu är det nog inte riktigt det som är huvudanledningen till att den är billigare att försäkra. :va:tungan

Jag har haft en SV1000 en gång i tiden och visst var det kul att köra aktivt på krokiga favoritvägar, men jag upplevde den som rätt svajjig när det gick lite snabbare. Men så här i efterhand så vet jag att det finns roligare alternativ.

Kolla som någon tidigare sagt på en Tuono, eller varför inte en Superduke. Billig försäkring och förbannat rolig hoj, SD´n alltså. Tuonon har jag ingen erfarenhet av, men säkert en rätt nice hoj.

Jag förstår inte varför SV1000 sågades? jag håller med om att den inte har chassi eller bromsar som en Superbike, men att säga att den är skit tråkig!? nu är inte min orginal. slipon,K&N filter, PCIII, moddad luftburk, -1t fram, +2t bak och då åker jag bakhjulet på 2:an utan koppling, och bromsarna har jag stålomspunnet.

Visst man får lägga ner lite pengar till om man köper en orginal, men jag har jävligt kul på min hoj och tror många andra SV ägare har detsamma.

Precis som någon sagt tidigare så haltar jämförelsen rejält. SV1000 är tyngre, klenare och mjukare i hullet men så är den ju ingen supersportis heller. RSV Mille, SP1 eller någon av Ducatis modeller är mer rättvist.

Att den är tråkig håller jag inte alls med om, det är en ruskigt underskattad hoj, men referensramarna är olika. Har kört rad4 i alla år och tyckte precis som många andra som tar en sväng på en twin att det saknas temperament, effektkicken uteblir. Stora twinnar kräver tillvänjning men när man väl lärt sig tekniken och gångkulturen så är det svårt att åka någonting annat. Kan def tänka mig rad4 igen men min SP2 säljer jag aldrig, vi är som gjorda för varandra:kär:kär

Mina två cent:tummenupp

Jag förstår inte varför SV1000 sågades? jag håller med om att den inte har chassi eller bromsar som en Superbike, men att säga att den är skit tråkig!? nu är inte min orginal. slipon,K&N filter, PCIII, moddad luftburk, -1t fram, +2t bak och då åker jag bakhjulet på 2:an utan koppling, och bromsarna har jag stålomspunnet.

Visst man får lägga ner lite pengar till om man köper en orginal, men jag har jävligt kul på min hoj och tror många andra SV ägare har detsamma.

Även om någon/några tycker att SV´n är skittråkig innebär ju inte det att du har mindre roligt än vad den/de personen/personerna har på sina RIKTIGA sporthojar (som man tydligen inte kan leva utan). Något som folk har väldigt svårt att förstå på detta forum är att vi alla prioriterar olika. :huvet

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph