Söker enklare dual sport

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Hej
Letar efter en enklare dual sport i klass med Yamaha XT 250 eller Suzuki DR200, vilken av dessa är att föredra eller finns bättre för alternativ i denna klassen?

Fastnade för dessa då de verkar vara trevliga, framför allt låg sitthöjd och lätt vikt.
Tanken är främst att åka runt och utforska.

Dock verkar de vara svåra att få tag på i Sverige.
 
Hej
Letar efter en enklare dual sport i klass med Yamaha XT 250 eller Suzuki DR200, vilken av dessa är att föredra eller finns bättre för alternativ i denna klassen?

Fastnade för dessa då de verkar vara trevliga, framför allt låg sitthöjd och lätt vikt.
Tanken är främst att åka runt och utforska.

Dock verkar de vara svåra att få tag på i Sverige.
De hojarna är gamla och eftertraktade om de är i fint skick. Kan en KLX230 funka? Väger som en moped och är en billig beater med både abs och insprut.
 
Motostar i Sjöbo har en Honda CRF450L 2020 för 99000kr
Vet inte om den motsvarar lättare dualsport?
 
Last edited:
Hej
Letar efter en enklare dual sport i klass med Yamaha XT 250 eller Suzuki DR200, vilken av dessa är att föredra eller finns bättre för alternativ i denna klassen?

Fastnade för dessa då de verkar vara trevliga, framför allt låg sitthöjd och lätt vikt.
Tanken är främst att åka runt och utforska.

Dock verkar de vara svåra att få tag på i Sverige.
Prioriterar du låg sitthöjd o smidighet så kanske en Yamaha Tricker kan vara något…?

OM du lyckas hitta någon…
 
De hojarna är gamla och eftertraktade om de är i fint skick. Kan en KLX230 funka? Väger som en moped och är en billig beater med både abs och insprut.
KLX230 är för hög för mig, då jag mäter 160cm lång och en sitthöjd på runt 83cm då når jag ner med tårna.

Prioriterar du låg sitthöjd o smidighet så kanske en Yamaha Tricker kan vara något…?

OM du lyckas hitta någon…
Tack, ska kolla in den.
 
Hur är detta med sitthöjden verkar ju som att en hel del kortväxta personer i stället lär sig hantera en hög hojen istället för att sänka den. Första tanken som kommer upp är ju Gaston Rahier, han vann ju Paris Dakar och han nådde väl inte ner med fötterna till marken. Han var ju tävlingsförare så det kanske är lite svårt att jämföra med en glad amatör? Har även sett en tjej på runt 160 cm som hanterade en stor GS utan problem, troligtvis betydligt bättre än vad u undertecknad skulle göra. Nån som vet hur lång Itchy Boots är hon kör ju Honda 250 nu.

Tänker mest med detta inlägg att man kanske inte ska låsa sig med att man måste ha en låg hoj.

Jag med mina 175 cm når väl inte ner med mer tårna på min KLR650C, dock orkar jag utan problem hålla den lutande med en fot i marken. Största problem är att kommer upp på hojen om marken lutar åt fel håll, då är det kört att få benet över sadel?
 
Hur är detta med sitthöjden verkar ju som att en hel del kortväxta personer i stället lär sig hantera en hög hojen istället för att sänka den. Första tanken som kommer upp är ju Gaston Rahier, han vann ju Paris Dakar och han nådde väl inte ner med fötterna till marken. Han var ju tävlingsförare så det kanske är lite svårt att jämföra med en glad amatör? Har även sett en tjej på runt 160 cm som hanterade en stor GS utan problem, troligtvis betydligt bättre än vad u undertecknad skulle göra. Nån som vet hur lång Itchy Boots är hon kör ju Honda 250 nu.

Tänker mest med detta inlägg att man kanske inte ska låsa sig med att man måste ha en låg hoj.

Jag med mina 175 cm når väl inte ner med mer tårna på min KLR650C, dock orkar jag utan problem hålla den lutande med en fot i marken. Största problem är att kommer upp på hojen om marken lutar åt fel håll, då är det kört att få benet över sadel?
Höjden brukar inte vara ett bekymmer om du har elstart , känner själv att kör man lite och har hög hoj med kick så kan man va lite less på det periodvis ;)
 
Fast jag måste invända lite om frågan om höjd alltså.

Om man kör i stadstrafik med korsningar och rödljus där man tvingas sätta ned foten för jämnan så är det ett jäkla stressmoment att inte nå ned. Varje stopp måste planeras så att man inte hamnar tokigt. T ex uppe på en "bula" i asfalten och måste sätta ned foten i en "grop".

Nu talar vi visserligen om Göteborgs gator som ibland ser ut som om ett pansarförband dragit fram och gjort burnouter. Men jag vet att det inte är den enda staden med sk*tdålig asfalt.

"Så varför kör du i stan, då" kanske någon säger. Jo, man kanske bor där. Eller, som i mitt fall, där jag ibland måste köra genom stan för att komma ut på landet. Jag har ägt och kört hojar som varit för höga för mig och många gånger upplevt den otäcka känslan när man halvdesperat paddlar med foten och letar efter fast mark.

"Man får lära sig att köra ordentligt" är en annan invändning. Men jag har kört närmre 20 000 mil så det är inte enbart relaterat till körvana. Benlängden spelar också roll.
 
KLX230 är för hög för mig, då jag mäter 160cm lång och en sitthöjd på runt 83cm då når jag ner med tårna.


Tack, ska kolla in den.
Den går att sänka. Vill du ha en upptäckarhoj så måste du räkna med att den är lite högre för markfrigången. Om du inte behöver någon högre markfrigång eller fjädringsväg så kan du köpa vilken gammal UJM som helst och slänga på grövre däck.
 
KLX230 är för hög för mig, då jag mäter 160cm lång och en sitthöjd på runt 83cm då når jag ner med tårna.


Tack, ska kolla in den.
Senaste årsmodellen har lite kortare fjädringsväg och är alltså lägre. Sadeln går alltid att karva ur eller beställa lägre också.
 
Den går att sänka. Vill du ha en upptäckarhoj så måste du räkna med att den är lite högre för markfrigången. Om du inte behöver någon högre markfrigång eller fjädringsväg så kan du köpa vilken gammal UJM som helst och slänga på grövre däck.
Tack för det, tror det har en del med att man inte är helt van heller och självförtroendet också.
 
Tack för det, tror det har en del med att man inte är helt van heller och självförtroendet också.
Det tror jag också. En klx230 hanterar du med dina 160cm. Vad är det värsta som kan hända? Du välter och får några repor. So what? En upptäckarhoj ska ha repor.

Ser i din profil att du har en drz 400 sm. Är inte de mycket högre?
 
Om man sänker en KLX230 med några cm närmar man ju sig 80 cm sitthöjd och då kan ju inte skillnaden vara så stor om man är 160 cm lång på en KLX230 mot som jag vara 175 cm på en KLR650C med 89 cm sitthöjd. Sen beror det väl på hur man är byggd, har en kompis med korta ben som skulle vara runt 1,5-2 cm längre om han hade mina proportioner i förhållande till sin överkropp.

Ska erkänna att jag lagt omkull KLR :en några gånger men då på skogsexkursioner då det "tagit stopp" och foten hamnat i en grop och jag inte orkat hålla det tunga aset, sen har jag lagt omkull i en krasch "på riktigt" men där hade inte sitthöjden nån betydelse.

KLX230 med 134 kg våtvikt har nog en jäkla fördel i att även om hojen börjar luta en del orkar man nog hålla mot hojen betydligt lättare mot en fet gris som KLR:en. Frågan om KLX230 verkligen väger 134 kg våt med fulltank, KLR650C är uppgiven till 189 kg våtvikt och min är lättad minst 5 kg troligtvis närmare 7-8 kg och väger ändå 196 kg vilket är 7 kg mer än specen fulltankad i verkligheten.

Bäst är väl att åka och kolla in olika hojar och testsitta och testköra om man har möjlighet till det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top