Söka till Universitet?!?

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Tja satt och funderade på att söka till skolan igen, vart arbetslös i någon månad nu och lite för att jag faktiskt saknar skolan ( HUR FAN HÄNDE DETTA??). Så tittar lite på olika utbildningar, lantmäteri, civilingenjör, arkitekt. Eftersom jag är snickare så har jag ju inte alla dessa ämnen som behövs för att komma in, Matte B Svenska B Engelska B är ju i princip de jag har som är aktuella. Har ju massa dumma jävla ämnen som är bygginriktade och därför helt onödiga känns det som. Så nu har jag sökt ett tekniskt basår för att läsa upp alla dessa.

Men då till min riktiga fråga, kan man komma någonstans med de ämnen jag har? Gillar ju att jobba med händerna och älskar snickaryrket. Måste ju finnas något man kan söka inom bygg men vilka universitet har dessa utbildningar? Lärarna på gymnasiet sa att man kom in på allt, vilket man verkligen inte gör :död

Va säger ni? Någon som gick bygg och sökt något eller kanske redan studerar?

Ta det vacker pojkar och flickor :)

Finns kanske några KY-utbildningar du kan söka? Vill du verkligen in på någon ingenjörsutbildning kan du ju även läsa en teknisk bastermin/år, för att få den behörighet du behöver.

Det viktigaste är att du får högskolebehörighet, då kan du söka de flesta utbildningarna som finns. Dock kräver vissa att man skall ha läst en del specifika ämnen typ biologi, kemi, fysik etc för att kunna bli antagen.

Chalmers och Göteborgs universitet bör ha ämnen som kan passa.

Till universitet finns möjlighet att få grundläggande behörighet genom "reell kompetens", ett nytt påfund liknande gamla 24/5 regeln.

Du måste givetvis ha de särskilda behörigheterna iaf, dvs om det krävs matte C så måste du ha det. Däremot kan grundbehörigheten fås ex. "relevant arbetslivserfarenhet". I mitt fall är ett antal år som säljare med ekonomifunktioner som kunder "relevant" för att läsa civilekonom. I ditt fall är säkert snickeriet relevant för t.ex byggnadsingenjör eller arkitekt.

Jag tycker det är ett bra system, har man alla särskilda behörigheter så innebär det i praktiken att man kan läsa 1000 poäng syslöjd på komvux och vara "värdig" efter det :3freak. Det enda "problemet" är att det görs en subjektiv bedömning på var enskilt uni. så att man blir godkänd på LiU och Chalmers betyder inte att man blir det på Lunds och Uppsala.

Kan bidra lite kanske.
Har tre polare som gått Nackademins bygg"ingenjör". En arbetar nu som arbetsledare på NCC och har för närvarande ansvar för två våningsplan i city. En annan arbetar som utsättare på JM och den tredje räknar jobb på JMs kontor.

Jag läste industri-skärande bearbetning i gymnasiet och efter ett par år "på golvet" i en industri hoppade jag på basår efter att ha läst matteB en semester och fått mersmak. Jag tyckte basåret var super eftersom man då fick behörighet till att läsa allt på universitetet. Det är ju endå bara ett års studier och jag rekomenderar det till alla som vill läsa vidare.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park