Söka till Universitet?!?

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Tja satt och funderade på att söka till skolan igen, vart arbetslös i någon månad nu och lite för att jag faktiskt saknar skolan ( HUR FAN HÄNDE DETTA??). Så tittar lite på olika utbildningar, lantmäteri, civilingenjör, arkitekt. Eftersom jag är snickare så har jag ju inte alla dessa ämnen som behövs för att komma in, Matte B Svenska B Engelska B är ju i princip de jag har som är aktuella. Har ju massa dumma jävla ämnen som är bygginriktade och därför helt onödiga känns det som. Så nu har jag sökt ett tekniskt basår för att läsa upp alla dessa.

Men då till min riktiga fråga, kan man komma någonstans med de ämnen jag har? Gillar ju att jobba med händerna och älskar snickaryrket. Måste ju finnas något man kan söka inom bygg men vilka universitet har dessa utbildningar? Lärarna på gymnasiet sa att man kom in på allt, vilket man verkligen inte gör :död

Va säger ni? Någon som gick bygg och sökt något eller kanske redan studerar?

Ta det vacker pojkar och flickor :)

Finns kanske några KY-utbildningar du kan söka? Vill du verkligen in på någon ingenjörsutbildning kan du ju även läsa en teknisk bastermin/år, för att få den behörighet du behöver.

Det viktigaste är att du får högskolebehörighet, då kan du söka de flesta utbildningarna som finns. Dock kräver vissa att man skall ha läst en del specifika ämnen typ biologi, kemi, fysik etc för att kunna bli antagen.

Chalmers och Göteborgs universitet bör ha ämnen som kan passa.

Till universitet finns möjlighet att få grundläggande behörighet genom "reell kompetens", ett nytt påfund liknande gamla 24/5 regeln.