Söka jobb under uppsägningstiden?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Vad gäller här?

Är det bara att säga att man ska söka jobb och komma 2-3timmar senare(sovmorgon) eller hur funkar det?

Har hört att man kunde göra detta under tiden man har kvar efter man sagt upp sig, men vad gäller?
*Facket har stängt nu*

Tack.

Mavve skrev:
2646688 Vad gäller här?

Är det bara att säga att man ska söka jobb och komma 2-3timmar senare(sovmorgon) eller hur funkar det?

Har hört att man kunde göra detta under tiden man har kvar efter man sagt upp sig, men vad gäller?
*Facket har stängt nu*

Tack.
:rofl
Du lär ju söka nya jobbet INNAN du säger upp dig.

Du har samma skyldigheter under uppsägningstiden om inte kontraktet säger annat. Mao så tror jag inte din arbetsgivare anser att det är ok att du tar "sovmorgon" för att söka jobb eller dylikt. Men har du testast prata med ansvarig på ditt jobb? det kan ju underlätta då du kanske kan få jobba in eller ta ut semesterdagar etc.
Om du har blivit varslad så står det även där i alla papper hur din uppsägningstid kommer framföras, möjligt att det kan finnas inskrivet där att du får avsätta viss tid för att söka annat arbete.

Om du blivit uppsagd har du rätt att börja senare eller sluta tidigare för att söka nytt jobb.Men det gäller självklart inte om du slutat på eget begäran.
Dessa regler gäller iaf inom transport facket..

Mavve skrev:
2646688 Vad gäller här?

*Facket har stängt nu*

Tack.

Beror på vad som står i ditt kontrakt. Står ingenting så har du full rätt att kräva "skälig tid" från ditt nuvarande arbete (med bibehållna anställningsförmåner) för att söka jobb via arbetsförmedlingen eller på annat sätt. Du kan också ta ett nytt jobb under uppsägningstiden om inget annat är reglerat i ditt anställningsavtal, tex att du är skydlig att stå till arbetsgivarens förfogande. Då kan du bara hoppas på en hygglig chef.

När jag blev uppsagd så hade jag rätt att avsätta en viss tid till att söka jobb. Så var reglerna i IF Metall i alla fall.

jezziiie skrev:
2647928 När jag blev uppsagd så hade jag rätt att avsätta en viss tid till att söka jobb. Så var reglerna i IF Metall i alla fall.

Enligt Sveriges rikes lag gällande anställning/uppsägningstid så står det tydligen att man har rätt att söka jobb under arbetstid och att tiden man är ifrån sitt arbete ska ses som utfört arbete varvid full betalning ska utgå. Paragraf 14 hittar man det på faktiskt.

Det finns inga regler för hur lång tid en intervju tar, så om den tar 3 timmar så gör den det.

Imorgon ska jag söka på Barsebäck. :banana
Förmodligen blir det väl en intervju par dag, 2 timmar innan jag slutar hela nästa vecka. :rolleyes:

Jag var på en intervju idag, synd att den inte blev placerad under arbetstid :D
1½ månads uppsägningstid kvar att "förbruka"!

Bränn inte dina referenser på ditt nuvarande ställe, de är värda förbannat mycket.

Ten-0 skrev:
2648602 Mavve, oljerigg i februari?

Planet redan bokat :tummenupp

Jag har bra refernser härifrån och kommer även ha det när jag lämnar sunkstället.
Eftersom här råder fullständig anarki så räcker det med att hänvisa till facket så fort de ska sätta sig emot en, sen viker de sig rätt fort.

Alla kör runt utan truck-kort och väggar rasar, pallställningar gungar, de krockar med varandra, hissar upp varandra i max lyftläge så killen får klättra ner på truckens stativ - den gungar.
Mitt skenben blev avskalad av gafflarna på trucken så jag fick sy 8 stygn etersom nån spillt olja och struntat i att torka upp det - det blev visst halt för trucken utan ABSbromsar, hade man inte varit ninja hade man väl varit död istället.

Kommer bli en stor fet riktigt nasty loska på chefens M3a när man drar!

Du har rätt (om du är uppsagd) att under arbetstid med bibehållen lön, gå på intervju eller besöka arbetsförmedling. Det kan du läsa mer om på riksdagen.se -> lagar -> lagen om anställningsskydd -> 1982:80 -> § 14 stycke 2

:)

Mavve skrev:
2648689

Kommer bli en stor fet riktigt nasty loska på chefens M3a när man drar!

Ang den där "loskan" så skulle då jag föreslå att du struntar i den. Jag brukar se mina tidigare arbetsgivare som någon som faktiskt valt att anställa just mig så jag haft en inkomst och även fått en plattform att lära mig något som gjort mig intressantare för andra arbetsgivare. Att du inte trivdes med arbetet är ju något personligt och antingen "gillar man läget" eller söker sig ett nytt arbete. Jag brukar söka nya "utmaningar" efter några år och det har verkligen lönat sig. Utan goda relationer med sina tidigare arbetsgivare är det svårare att få de jobb man vill ha och faktiskt är omdömmen från tidigare arbetsgivare väldigt viktiga för att inte säga viktigast.

När en seriös arbetsgivare kollar upp referenser så vill de veta hur du var/är som person och då duger det inte bara ha "våra bästa rekomendationer" om man vill vara först i kön till ett intressant jobb, så mitt råd är att du jobbar på riktigt bra sista tiden och då ger ett gott intryck som gör att de respekterar dig och därför även kanske ger dig ett bättre omdömme än du annars fått. När jag bytt jobb har jag alltid gjort mitt yttersta för att minimera de skadeverkningar på verksamheten som alltid uppstår när personal slutar.

Mitt nuvarande jobb fick jag troligen pga att jag tidigt i urvalsprocessen förklarade för min blivande arbetsgivare att det var mkt viktigt att jag fick tid på mig att avsluta så mycket som möjligt innan jag ev bytte jobb( att ha anställda med denna attityd är nog något som alla företag önskar sig), en rolig sak var även vad min dåvarande arbetsgivare sa när jag sa upp mig "hade det varit någon av dina kollegor hade de fått gå på dagen " Gissa om det arbetsbetyg jag sedan fick är mitt bästa sätt att få nästa jobb :tummenupp Tänk på att det sällan går att använda sin nuvarande arbetsgivare som referens när du söker nytt jobb och att det du nu får inte kommer att gå att använda utan att du måste använda din nuvarande:huvet

Last edited:
Cat skrev:
2649196 Du har rätt (om du är uppsagd) att under arbetstid med bibehållen lön, gå på intervju eller besöka arbetsförmedling. Det kan du läsa mer om på riksdagen.se -> lagar -> lagen om anställningsskydd -> 1982:80 -> § 14 stycke 2

:)

Haha gott. Ska till arbetsförmedlingen 14:00. Slutar 16:00 här på sunkstället idag.
Frukost 9 och lunch 12....
Ja, detta blev en lyckad dag denna med :)
Tack.

RacerRaffe: Vi skiter i loskan va? VDn kan kanske inte hjälpa att det bara är totala mongoloider som klarar av detta jobbet.

honkiie skrev:
2661163 Eller så gör man som i office space, "im just not gonna go anymore."

Haha, så jävla bra! :tummenupp

Bäst är killen de barrikaderar i källaren och sen släcker ljuset för :D
"Ok, but... but that was the last one..."

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...