Sålt knarr, köparen gör ej klart för ägarbyte???

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hallå alla glada!

För ett tag sen (nåt år eller så) sålde jag en knarr utomlands. Köparen (en SH-member) skulle givetvis registrera den i sitt land. Den går inte att avregistrera här i Sverige utan intyg på att den registrerats i annat land. Köparen kan inte fullfölja registreringen eftersom han inte har råd att betala dom lokala fordonsskatterna, alltså står knarren fortfarande registrerad på mig.
Jag vill givetvis inte ha den registrerad på mig hur länge som helst. Dels därför att den kostar registerhållningsavgift, dels därför att många knarrar i Bilregistret = rik som fan (eller vad man nu ska kalla det).
Jag har nyligen köpt en gård och vill inte ha hur mycket tillgångar som helst på papper (i form av hojar etc) eftersom jag driver företag. Skattmasen får gärna kolla mig, jag har klara papper på allt men ju mer tillgångar man har (ex vis hojar) ju mer "blänker man i ögonen" på masen. Om nu en enstaka knarr hit eller dit gör från eller till vad gäller masen vet jag inte.
Ett litet förtydligande: Jag är alltså inte orolig för skattmasen ur ekonomisk synpunkt eftersom jag alltid gjort rätt för mig och har klara papper på allt, däremot vill jag slippa en massa besvär.
Alltså vill jag komma till skott och få knarren avregistrerad från mig, allra helst genom att köparen kommer till skott.
Betalning och allt sånt är redan avklarat liksom överlämning av alla delar till hojen etc.

Så, hur gör jag för att få fart på detta? Jag har just skickat ett pm med följande innehåll:
Jaha, jag ser följande lösningar för att få bort hojen och dess registrering från mig:

1. Jag polisanmäler hojen som stulen. Återfinns den inte så kan jag avregistrera den.

2. Punkt 1 ovan kompletterad med tips om att den finns i XXXXXX. Tyvärr får jag då knarren på halsen igen och det vill jag inte.

3. Jag skickar in regpapprena till Vägverket och skríver att knarren är skrotad. Då blir den avregistrerad från mig.

4. Jag skriver i märkes-tråden hur du har skött detta. Kan för övrigt kombineras med övriga alternativ.
Eller kanske startar en helt ny tråd i ämnet.

5. Du kör tillbaks knarren hit men inbilla dig inte att du får tillbaks alla stålar. Jag behåller en hel del för mitt besvär.

Samtliga alternativ ovan utom 4 innebär att du iofs inte kan registrera hojen på dig men det känns inte längre som mitt problem.

KOM FÖR HELVETE TILL SKOTT NÅN GÅNG!

Och om du händelsevis undrar:
Ja, jag är förbannad. Hade jag vetat om hur detta skulle sluta så skulle du aldrig ha fått köpa knarren.

Du har en vecka på dig från idag.

Kan för övrigt nämna att mitt förra pm för några veckor sen fick jag inte ens svar på.

Tycker ni att jag är dum eller elak? Ja, tycker ni det så skiter jag i det.
Men kom gärna med goda råd.

Vi behöver i nuläget inte gå in på vad det är för knarr, vilket land eller vilken köpare. Några av er kan antagligen lista ut detta och ni håller käften om det tills vidare!

Robban_C skrev:
2388977 Hallå alla glada!

För ett tag sen (nåt år eller så) sålde jag en knarr utomlands. Köparen (en SH-member) skulle givetvis registrera den i sitt land. Den går inte att avregistrera här i Sverige utan intyg på att den registrerats i annat land. Köparen kan inte fullfölja registreringen eftersom han inte har råd att betala dom lokala fordonsskatterna, alltså står knarren fortfarande registrerad på mig.

Det som du egentligen skulle gjort vid försäljningen var att skriva ägarbytet på
köparen och skickat in till vägverket, då hade det varit köparens eget problem att regga in den i annat land.

Men det du skrivit nu i pm tycker jag verkar ok på alla punkter.

Lycka till, har tyvärr inget bättre svar att ge.

cleaner skrev:
2388991 Det som du egentligen skulle gjort vid försäljningen var att skriva ägarbytet på
köparen och skickat in till vägverket, då hade det varit köparens eget problem att regga in den i annat land. ...
Gjorde exakt så men regpapprena kom tillbaks från Vägverket, dom ville ha intyg på att den registrerats i annat land och eftersom köparen inte har råd att betala skatterna så går det inte att registrera den i det nya landet.
Suck, denna byråkrati. Vart har den där dunka-huvudet-i-väggen-smileysen tagit vägen? :)

Tjenare..........
Har själv nyligen exporterat, bil då men..........

Det som krävs för att en export ska accepteras är :

En kopia på att hojen "förtullas" i det nya landet
Eller en kopia på det nya registreringsbeviset.

Sist men inte minst så vill vägverket gärna ha tillbaka regskyltarna, kan man inte det så måste man ange orsak till detta.

Skrotning kommer inte på fråga det kan bara en aukt skortare göra.

Det du kanske skulle ha gjort var ett enkelt ägarbyte, vet inte om det går men........

Hoppas det löser sig.

Har jag förstått det rätt så sitter du med regpappret isåfall kan du väl bara skriva under ägarbytet samt nya ägarens namn genom dig. Har själv skrivit under annans namntäckning & skrivit genom mig (mitt namn).
Ägarbyte måste göras innan man kan regga den i annat land.

Steg 1. Ägarbyte. Skriv över hojen på nya ägaren i Sverige.
Steg 2. Landbyte. Låt nya ägaren själv ha den skriven på sig i Sverige vid flytten till annat land.

Som jag har förstått det hela så kan man skrota en mc själv.

Skriv att delarna använts som reservdelar till andra hojjar och att resten slängts i återvinningen...

Om inte ägaren är medborgare i Sverige så kan du väl inte sälja hojen innan han är klar med sina papper? Är han äkta svenne så skulle du ha gjort ett vanligt ägarbyte, vad han gör med hojen är ju inte ditt problem?

"Skattmasen får gärna kolla mig, jag har klara papper på allt men ju mer tillgångar man har (ex vis hojar) ju mer "blänker man i ögonen" på masen. Om nu en enstaka knarr hit eller dit gör från eller till vad gäller masen vet jag inte.
Ett litet förtydligande: Jag är alltså inte orolig för skattmasen ur ekonomisk synpunkt eftersom jag alltid gjort rätt för mig och har klara papper på allt, däremot vill jag slippa en massa besvär."

Hmmmmm på vilket sätt "blänker" man i ögonen hos skattmasen om man har motorcyklar? Skulle det komma in under kapital då eller?? :näsblod

Last edited:
SKV skrev:
2389034Hmmmmm på vilket sätt "blänker" man i ögonen hos skattmasen om man har motorcyklar? Skulle det komma in under kapital då eller?? :näsblod

Det kan tyda på att man har inkomster som inte är redovisade.

Micke

Det kan gå att skicka in regplåt och en försäkran på att fordonet kommer att ställas på museum alt. utställningsföremål... min far krånglade med detta i ett halv år. Han sålde en militär Jawa till en finne som skulle ha den på ett museum, gubben fick tjata duktigt på vägverket och skicka olika intyg fram och tillbaka.

Rent principiellt borde köparen komma tillbaka med knarren och kompensera dig för de bekymmer detta skapat...

Lycka tilll....

cleaner skrev:
2388991 Det som du egentligen skulle gjort vid försäljningen var att skriva ägarbytet på
köparen och skickat in till vägverket, då hade det varit köparens eget problem att regga in den i annat land.

Men det du skrivit nu i pm tycker jag verkar ok på alla punkter.

Lycka till, har tyvärr inget bättre svar att ge.

Exakt, det trodde det var så enkelt.
Jag sålde en bil till en finne, vi skrev ägarbyte och kvitto i hamnen. Sen var det bara hans problem.

Anmäl den stulen så börjar det nog hända grejjer. Om inte så kan du iaf bli av med ägandet efter ett tag.

Om inte detta löser sig inom en rimlig tid, avstå då ifrån att betala registerhållningsavgiften ! Vägverket kommer då vänligt men bestämt uppmana dig att "betala och om inte du gör det faller fordonet ur registret".

Och det gör ju inte dig något,utan kan möjligen vara till nackdel för din "vän" köparen den dagen han försöker att registrera in den.

Jag gjorde själv så här när jag skrotade en gammal bil på egen hand.Jag fick inga som helst betalningspåminnelser eller andra tråkigheter pga. av det.

Men det är nu minst tio år sedan så jag är inte säker på att det fungerar fortfarande, men det kan ju vara värt att testa.
Poke

Hota med att stöldanmäla hojen. Sedan är det ju inte ditt problem längre. Pengarna har du ju fått och han får det lite jobbigt efter som att han inte har papper på hojen och borde få det svårt att regga den i sitt land??:rolleyes:
Eller se till att få tillbaka hojen och behåll en del av pengarna för besväret som du sa innan.
Lycka till:)

Pluggen skrev:
2389075 Det kan tyda på att man har inkomster som inte är redovisade.

Micke
Hur menar du då??Så bara för att man äger saker så redovisar man inte sina inkomster? Å har de tid skattmasrana att detaljgranska alla människor?? I så fall ligger jag illa till:tungan

SKV skrev:
2389204 Hur menar du då??Så bara för att man äger saker så redovisar man inte sina inkomster? Å har de tid skattmasrana att detaljgranska alla människor?? I så fall ligger jag illa till:tungan

Ja, enligt skattmasen så kan det vara så.

Micke

illebror skrev:
2389171 Anmäl den stulen så börjar det nog hända grejjer. Om inte så kan du iaf bli av med ägandet efter ett tag.
Jävligt dumt!!!:7peta Köparen lär ju ha kvitto på hojen som bevisar att han har köpt och betalat den.
Säljaren riskerar fängelse straff för att till polisen gjort en stöld anmälan på fordonet som han bevisligen fått betalt för.
(brottsbalken kap.15.)
Poke

Det blir väl svårt att skrota den utan att skicka in regplåten? Men beställ hem en ny regplåt och sedan skickar du in pappret och givetvis har du kryssat i "skrotad".
För säkerhets skull så kan du ju ringa vägverket först och fråga om du får skrota den själv eller dylikt.

Jag bytte en 125:a mot en båtmotor för många år sedan och jag står fortfarande som ägare på hojen. Inte så smart kanske, men det har inte blivit av att skicka in papprena då de saknade uppgifter på nya ägaren som är en gammal kompis som jag knappt vet vad han heter längre.
Säg till om du kikar upp det där med skrotning om det fungerar, då gör jag likadant så man är av med problemet.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show