Sålt bostadsrätt i Sthlm nyligen? (mäklararvode)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tjena,

Jag orkar inte riktigt prata med fler mäklare och den mäklare jag pratade med en timme i förrgår verkade riktigt bra. Jag ska alltså sälja en liten 2:a på Kungsholmen inom den närmsta framtiden.

Jag fick prismodellerna:
1) Prislista -10% = arvode som högst 2,61% och lägst 2,45 (vid drömpris)
2) 2,25% upp till 2200' och sedan 10% på det som överstiger 2200'

1) Bör kosta mig 52200 till max 61500 kr
2) 49500 vid sämsta pris och och 79500 vid maxpris (tror inte riktigt det är rimligt).

Fråga: Vad tycker ni om det och har ni några aktuella siffror? Det lutar åt alternativ 1 men 2 skulle kunna innebära att mäklaren gör allt för att krama ur köparna.

Jag har frågat om det går att göra något och då fick jag inkomma med förslag så skulle man kolla med chefen. Jobbar idag och hinner inte tänka igenom riktigt... Vad är flyttstädning av en liten 2:a värd? Annat man kan försöka tjata till sig?

Tänk på att det även är avdragsgillt från vinsten du förmodligen gör på lägenheten också.

Hade jag sålt en innerstadslägenhet hade jag nog valt en av de billigare fastpris-mäklarna.

En lägenhet på kungsholmen lär ju sälja sig själv så gott som. Det är annat om man säljer någon större fastighet med tomt där det faktiskt finns rätt mycket som en mäklare kan bidra med både när det gäller värdering och vid själva visningen och vid annonsutformning.

En tvåa i innerstan är en tvåa i innerstan lixom... Vad kan märklaren göra mer än vräka på med sitt största leende på visningen?

Om du tar en mäklare som tar 10 procent på det som överstiger utgångssumman kan det stå dig dyrt. Jag valde bort det i sista stund som tur är, min bostad steg nästan 1 mille i budgivningen. Jag sparade med andra ord 100 papp på att välja fast pris. Iofs är det andra tider nu, men budgivningar kan fortfarande skena.

Edit: flyttstädning av en 70 kvm lägenhet kostade mig 3100 kr

Last edited:
Jag lever med en mecklerska och kan säga att det är helt normala arvoden (även i Norrköping, skiljer inte så mkt som folk tror).

Hur mkt du betalar i arvode ska du se mindre till, fokusera på vad du får kvar i handen efter det i respektive modell. Även om de tar 20% högst upp i en trappa, så innebär det sannolikt att du fått ett sjukt bra pris för din lya.

NB. Tänk efter ett varv vad som är viktigast för dig. Många sälj tar lång tid nu pga en rörig marknad. Är du beredd att vänta 5 månader på DITT pris, eller kan du göra en snabb och smidig affär lite billigare?

Jag är nästan säker på att arvodet räknas av reavinsten. It should!

Lycka till!

Ps.. Vid flyttstädning:

Se till att du får ett skäligt pris. Min mor håller på att flytta och många lägger på massa pengar pga att det är avdragsgillt. Acceptera inte det, de pengarna är dina och du ska ligga ute med dem 1,5 år innan du får tillbaka dem.

Last edited:
En tvåa i innerstan är en tvåa i innerstan lixom... Vad kan märklaren göra mer än vräka på med sitt största leende på visningen?

Även om jag delvis håller med dig, så hade jag låtit en mäklare sälja in det. Kan de motivera sitt arvode så är de tydligen värda det.

Och på en lgh för 2,5 krävs det inte så mkt för att styra upp priset med mer än de drygt 50´ de tar i arvode.

Typ

Även om jag delvis håller med dig, så hade jag låtit en mäklare sälja in det. Kan de motivera sitt arvode så är de tydligen värda det.

Ja, självklart hade jag anlitat en mäklare men jag hade nog valt en av de mäklare som har relativt låga fasta arvoden. Jag tror som sagt inte mäklaren kan göra något magiskt med en innerstadslya....

Skulle jag däremot sälja en gård eller en äldre villa med stor tomt eller liknande så hade jag varit mer benägen att lägga dyra pengar på en väldigt kompetent mäklare eftersom det finns lite mer svårigheter vid en sådan försäljning.

Tackar för alla svar! Det lutar åt att jag OK:ar budet men är fortfarande grymt osäker på alternativen. Ska i alla fall be om flyttstädning för det är boring.

Tog kaffe på jobbet och en var 100% säker på provisionsalternativet och har alltid kört på det. Fasen, jag som nästan bestämt mig för det andra...

Edit:
glömde att jag nog kan tycka att bl.a. en stor fin annons i DN (kostar 9400 kr om jag bryter avtalet), schysst HemNet-annons och schyssta prospekt på visningen är värt en del. Dvs. man får inte bara nåt nån slängt på kopiatorn på visningen, utan det är snygga mappar med ett prospekt med väldigt många färgbilder i A4-size. Jag blev lite imponerad när jag var på visning hos en granne för två veckor sen. Den lägenheten steg 22% från utgångspriset som var helt rimligt.

Last edited:
Signat

Nu har jag OK:at 2,25% + 10% på det som överstiger 2200'. Jag tror mäklaren anstränger sig lite mer med det incitamentet. Dvs. tjatar de upp den från 2200' till 2400' så blir det bara 5' i fickan kontra 20' i provisionsfallet. Då har jag förhoppningsvis gjort ~180' plus på det "jobbet".

Jag fick en flyttstädning som bör vara värd ca 2000 spänn i alla fall. Skönt att slippa det.

Ja, självklart hade jag anlitat en mäklare men jag hade nog valt en av de mäklare som har relativt låga fasta arvoden. Jag tror som sagt inte mäklaren kan göra något magiskt med en innerstadslya....

Eftersom jag varit med om en sådär 80 affärer det senaste året (som jag haft inblick i, varit med på eller hört om) så är jag beredd att tom säga att du har fel.

5% är inte en magisk höjning.. Och 5% på 2,2 msek är?

Ganska mkt.

Mina 0,50

Var det en passning till mig? Dealen är alltså att allt utöver 2200' tar mäklaren 10% av.

5% är inte en magisk höjning.. Och 5% på 2,2 msek är?

Ganska mkt.

Mina 0,50

Var det en passning till mig? Dealen är alltså att allt utöver 2200' tar mäklaren 10% av.

Nej, en passning till vem det nu var som inte tyckte mäklaren var värd pengarna i innerstan.

Min poäng var att en höjning med 5% på värdet inte är en omöjlig uppgift för en mäklare som gör ett grundligt jobb. Och 5% på 2 mille är en hel del pengar!

Och min åsikt är i ett statistiskt perspektiv (oberoende av objekt osv, vissa saker går inte att sälja, men jag värderar inte det nu eftersom jag inte vet vad det gäller) att en provisionstrappa oftast gynnar säljaren under förutsättning att priset där trappan tar vid känns som ett ok pris som utgångspunkt!

Typ...

I agree. Snart har jag gjort mitt med lite småfix = målning. Räknar med budgivning om 4-6 veckor sådär. Blir intressant med nytt räntebesked den 10:e eller när det nu var. Jag räknar med en sänkning igen.

*/ ?>
Back