sålde en grej på tradera vinnaren har inte fått varan

Butcher_boy

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Yamaha dt 125
jag sålde en mobiltelefon på tradera för ca 2 veckor sedan
jag skickade i väg den 2 dagar efter det att pengarna kommigt in. nu i dag fick jag ett mail från personen som köppte den att den inte hadde kommigt. och som vanligt blev man hotad med både stryk och polisanmälan
jag frågade andra folk vad jag skulle göra dom sa att visa bara kvittot att du har skickat den. MEN jag mitt :kocko sparade inte det det åkte bara ner i byxfickan sen nu är det putts borta. vad kan jag göra nu

Gör en reklamation hos posten, eventuellt en polisanmälan mot posten om de tycker det (jag har fått den rekommendationen av posten en gång då det verkade som att postarbetare stulit paket).

Skicka sedan en kopia av reklamationen till köparen.

I värsta fall får du väl betala tillbaks pengarna, beroende på hur Traderas regler för ansvar för godsleverans ser ut.

Vad fan ska han polisanmäla? Alltså köparen av mobiltelefonen...
Det är väl inget ovanligt att folk sätter in pengar på personers konto och sedan aldrig får en syn på det de köpt! Det finns ingen sådan garanti när man köper något av en privatperson via internet!

Antingen har du blivit blåst eller så är paketet verkligen borta. Ring posten och fråga om råd först.

Jag tror du får stöldanmäla den. Betala tillbaka pengarna till killen.
Skicka på ett annat sätt nästa gång. Postförskott eller ett paket som du får kollinr på

Skickade precis en kamera värd 5000kr som brev. Som tur var kom den fram men jag kommer aldrig göra om det eftersom hade den försvunnit hade det blivit läropengar för mig också.

Last edited:
Ehm... sätter man in pengar på ett konto mot att man skall få något skickat med brev och det inte kommer då är det väl man själv som köpare som blir stående utan vara och pengar.

Det är väl precis det som är läget i det här fallet?

Vill man vara säker på att få grejerna man betalat för som köpare är det postförskott eller efterskottsfakturering som gäller och då får man pynta för den servicen. Vill man spara pengar på det så kan man satsa på brev - men då tar man också risken att det kommer bort eller för den delen att säljaren är oärlig.

För allt någon vet kan paketet ju ha kommit fram och köparen tar en rövare på att få både vara och pengar.

Köparen tog risken, köparen blir av med pengarna. Trådstartaren kan sova gott.

Det är sannolikt att killen fått mobilen men nu försöker ett fult trick för att
få tillbaka pengarna och behålla mobilen. Brev/paket kommer mycket sällan
bort på posten, visst är det möjligt men det är helt osannolikt.
Jag har själv skickat hur många brevpaket som helst på posten och de gånger som något inte kommit fram har det ALLTID handlat om paket som jag skickat till någon jag inte känner och där innehållet varit hyffsat värdefullt. Visst är det konstigt :3freak

Säg till killen att du skickat det och att du har vittne på det. Skriv även att du tänker stöldanmäla telefonen och polisanmäla stölden. Då kommer telefonen
bli låst och du får förmodligen en ny på din försäkring samt att killen som köpt den står med obrukbar telefon.
Om han trots detta fortfarande hävdar att han inte fått telefonen så hota honom med stryk tillbaka eller anmäl hans hot till polisen.

Trango_B skrev:
Brev/paket kommer mycket sällan
bort på posten, visst är det möjligt men det är helt osannolikt.

Jag vete tusan om det är så, jag vet en del grejer som kommit bort och samtidigt har jag ngt minne av att ha läst en artikel om hur många postare som tjuvar grejor. Så uttryckte de sig så klart inte, men det var kontentan.

En kollegas telefon blev knyckt på posten efter att dennes kille skickat den till henne.

Så visst knycker postenmänniskor paket.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...