Såhär skötte springzz min service

Status
Ej öppen för fler svar.

mangemangoo

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
KTM 525 Motard
Måste bara ventilera en (tycker jag) dålig skött service på mina stötdämpare.
Jag lämna in fram å bakdämpare för service samt modifiering, (6200:-) så dom skulle vara helt kanon till ett träningsläger i Holland om 2 veckor. (inget större fel på dom innan, men ville ha rätt fjädrar, nyservade, ny olja och förståss inställda till min vickt).
Till min förvåning läcker dom nu olja från ställskruven (märkte jag när jag skulle montera på ena gaffelbenet).
Ringde och lyssna med springzz, som frånsa sig hela ansvaret och ville inte bjucka på frakten. Fick dom tillslut att skicka o-ringar så jag får fixa det själv (ingen svårighet) men tycker ni inte de borde sköt på ett mer service inriktat sätt... va har ni för erfarenheter av springzz, man har ju fått känslan av att dom ska vara väldigt ducktiga....eller e de så att de e det ända stället som finns i stockholmsområdet?? :confused: :confused:

bara skickat tillbaka dom o sagt LAGA!!! givetvis utan extra kostnad

mangemangoo skrev:
va har ni för erfarenheter av springzz, man har ju fått känslan av att dom ska vara väldigt ducktiga....eller e de så att de e det ända stället som finns i stockholmsområdet?? :confused: :confused:

Beställde en 130 fjäder WP i november skickade 2-3 mail aldrig några svar men ringde och var arg och sen fick jag den efter 4 månader :rolleyes: dock till rabbaterat pris

WP = dålig service , springzz = dålig service för dom aldrig svarade men säkert stort kunnande men med MX grejer.
Ffa Landsvägs men även motard hojar är inte riktigt deras grej fick jag förklarat av dom.

Kommer nog skaffa mig öhlinare i framtiden och vända mig någon annanstans.

Stötdämparexperten fixade en kronslut bakdämpare åt polaren. Var riktigt imponerad av hur bra det blev, och så kostade det inte skjortan. Har dock hört att en del är missnöjd med hur han ställer in prylarna framförallt på race-prylar.

Kan bara hålla med Fursten.
Det sista stället jag skulle lämna grejor till.
Skulle låta frun göra jobbet istället.
Dom har säkert lyckats ibland. Men aldrig med mina grejor.
/2
Ps skicka ett pm om ni vill ha något fixat.
Jag gör det inte själv men har en +++++ kontakt som fixar

Hmm trist att höra att dom gjort ett dåligt jobb.

Jag behövde hjälp med fjädrarna och oljan i framgaffeln.
Då någon klåpare hade hjälpt Nogger som hade hojjen före mig, md att byta packboxar. Och fyllt med på tok för mycket olja. (Jag vet vem det va. Och jag tror han vet det med).

Springzz fixade allt så bra att jag la upp en tråd om hur duktiga dom va.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86555

Jag kanske hade tur. Men jag har hört andra som är supernöjda medderas jobb.

Last edited:
Har haft min fjädring hos dom i snart 3mån. De skulle höra av sig när de skulle börja med allt (för att vi skulle diskutera prisförslag mm). Ringde precis för femtielfte gången och då säger han att det kommer vara klart för att skickar till helgen :va Konstig för vi har inte diskuterat någonting om hur det skall vara :confused: När jag nämner detta för dom säger de att det är bättre att jag ringer om en stund för då är han närmare de papper som har med min hoj att göra :va

Får se var detta slutar :rolleyes:

Springzz enduromoddade min XR600-fjädring, blev utmärkt, och i tid.

Dock ringde dom vid 21-tiden kvällen innan lev och undrade vad jag vägde, vad jag skulle ha hojen till
och hur bra jag kör. Bra iofs, men allt sånt skrev dom upp när redan när jag lämnade in prylarna en vecka innan.

Dvs. verkar göra bra jobb, men planering och administration kanske inte alltid riktigt på plats.
/u

Nu har jag igen varit i kontakt med dom och de lovade att jag skulle få mina prylar till helgen. De är alltid trevliga att prata med osv iaf.

Får jag grejorna denna helgen tycker jag ändå att de har skött sig bra med tanke på att jag själv sa från början att det inte var så värst bråttom.

Fjädrings problem

ni som kan fjädring vad är fel eller vad ställer man in om de känns som att framgaffeln slår ner å inte går mjukt ner. Går det göra fjädringen jämnare, hårdare? väger 80+

Mr Helmut skrev:
2096425 ni som kan fjädring vad är fel eller vad ställer man in om de känns som att framgaffeln slår ner å inte går mjukt ner. Går det göra fjädringen jämnare, hårdare? väger 80+
Kompressions dämpningen påverkar hur snabbt den sjunker ihop.

Men börja med att ställa in hur mycket den sjunker ihop med förare ungefär 1/3 av fjädringsväg med förare och ca hälften av det utanförare.

Kolla att olja finns i gaffeln och byt om den är gammal.

För mjuk fjäder innebär att att du får justera förspänningen för mycket och att fjädern inte har något kvarvarande energi att trycka ut fjädring utan förare.

bebbe skrev:
2094276 Nu har jag igen varit i kontakt med dom och de lovade att jag skulle få mina prylar till helgen. De är alltid trevliga att prata med osv iaf.

Får jag grejorna denna helgen tycker jag ändå att de har skött sig bra med tanke på att jag själv sa från början att det inte var så värst bråttom.

Som sagt är övertygad om att dom kan sin sak men dom verkar ha bättre koll på enduro och mx biten.

Mr Helmut skrev:
2096425 ni som kan fjädring vad är fel eller vad ställer man in om de känns som att framgaffeln slår ner å inte går mjukt ner. Går det göra fjädringen jämnare, hårdare? väger 80+

Jag skulle nog börja med att byta oljan i gaffeln. Är alltid en bra sak att göra innan man börjar justera för mycket.

När det gäller justering Skulle jag nog vilja börja med att justera det "sag" som det skall vara. Dvs hur mycket hojen "hänger" på fjädringen. Vet inte exakt vad det skall vara på din hoj men antar att det finns några rekomendationer på det? Om du upplever hojen samma efter du har gjort detta så är det nog komp du skall börja justera på.

Det är häng m förare som är viktigast. Det är ju så hojen körs. Hur det sen ändras när man kliver
av beror på hur hård fjädern är och vad du väger. Inget annat.
Åker den upp för mycket är fjädern för mjuk, för lite innebär för hård. I princip.

MEN vad som är för mycket resp för lite skillnad varierar mycket m hojtypen.
En 120 kg enduro m 30 cm fjädringsväg ska åka upp mer än en 300 kg glidare m 8 cm fjädringsväg.
Och så är det svårt att mäta 'lättningen' tillräckligt bra för att man ska kunna säga nåt vettigt om fjädern.
Den egna kroppsvikten jämfört med en standardjapan säger minst lika mycket.

Folk som tävlar lär sig säkert andra sätt att sätta upp sina hojar för bästa varvtider, men det är en annan sak.
/u

bebbe skrev:
2096727 Jag skulle nog börja med att byta oljan i gaffeln. Är alltid en bra sak att göra innan man börjar justera för mycket.

När det gäller justering Skulle jag nog vilja börja med att justera det "sag" som det skall vara. Dvs hur mycket hojen "hänger" på fjädringen. Vet inte exakt vad det skall vara på din hoj men antar att det finns några rekomendationer på det? Om du upplever hojen samma efter du har gjort detta så är det nog komp du skall börja justera på.

Jo har grundinställt fjädringen och 2 klick hårdare på allt. Kanske behöver ny olja.

Mr Helmut skrev:
2098140 Jo har grundinställt fjädringen och 2 klick hårdare på allt. Kanske behöver ny olja.

Japp, ny olja skadar inte!

Men som någon annan skrev så skall du justera hur hojen hänger på fjädringen med dig sittande på :)

Ville bara meddela alla om att jag fortfarande inte har fått min fjädring!!! Skickade den till dom den 12 Feb! De har alltså haft den i 4 MÅNADER!! Saken var ju också den att de sa att det inte var några problem när jag skulle skicka den. Frågade extra om jag skulle vänta eller om jag behövde beställa tid. Men de sa att de kunde fixa den med en gång. Så jag slet av den och skickade upp den till dom med en gång så att jag skulle få den lagom till våren. TRODDE JAG :3freak

Så mitt tipps till alla som funderar på att anlita dom. GÖR DET INTE!!! (såvida ni inte skulle vilja ha en hoj stående på pallbockar i mer än ett kvartal (är ju inte över ännu, får se hur länge det kan bli!)

Maken till segt folk har jag inte varit med om!! Kanske dags att ringa sverker :huvet

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey