Såga i plasten

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Tänkte rensa upp lite i baken på min hoj.

Börjar väl med att klippa bort plasten som sticker ner från sitsen.

Hur bör detta utföras?
Ska det sågas eller klippas?
Hur får man kanterna (snittytorna) fina efteråt?

Måste man ha kvar den lilla reflexen?
(av besiktningsskäl...)

Tack!
/Lugn

Lugn skrev:

Hur bör detta utföras?

(av besiktningsskäl...)

Tack!
/Lugn

Du måste ha reflex på när du besiktigar.

Jag skar av min stänka med en jävligt vass mattkniv. När jag fått ett spår genom att vara grymt petig och försiktig så att jag inte kom snett (kom ej åt med stållinjal) så var det bara att dra några gånger till. Det blev jäkligt bra. Jag var inne på att såga först men det hade aldrig blivit lika bra.

Lugn skrev:

Hur bör detta utföras?

(av besiktningsskäl...)

Tack!
/Lugn

vad är det för hoj?

Lugn skrev:

Hur bör detta utföras?

/Lugn

...Om du sågar med Tex. bågfil eller fog svans till och med, kan du få ett perfekt resultat om du sedan värmer med varmlufts pistol på skärytorna. Och de blir runda oxo...

.../B1

Hojen är en firestorm.

Har provat att skära lite i plasten o det verkar fungera bra, så det är nog Nickes metod som gäller för mig.

Å andra sidan låter det där med varmluftspistol riktigt vettigt oxå. Kanske blir en blandning av båda: Först skära sedan fixa kanterna med en varmluftspistol...

Har ju tid på mig iaf, i det här ovädret menar jag...
Tur det eftersom halva cykeln ligger i bitar på mitt vardagsrumsgolv...

/Lugn

För att snygga till kanterna kan du annars limma dit en list, liknande dom som han har sittandes på kåpglaset. Så har jag det nu. Blir riktigt snyggt. :tummenupp

B1 skrev:
...
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Lugn

Tur det eftersom halva cykeln ligger i bitar på mitt vardagsrumsgolv...

/Lugn
--------------------------------------------------------------------------------

hehe... :tummenupp

Tur att gumman är förstående oxå, eftersom att delarna nu flyttat sig från vardagsrummet in i badkaret för att rengöra sig lite...

...Det skulle min aldrig gå med på... Finns det kurser man kan skicka dom på för sånt? :rolleyes:

En Dremel är ett mycket bra verktyg för dylika operationer. Originalverktyget är ganska dyrt, men på tex. Micro finns det billigare varianter som duger om man bara ska kapa av en stänkskärm. Den här tex.

Operationen slutförd o badkaret rengjort... :D

Använde en skalpell och gjorde djupa snitt i plasten. Sedan användes en större kniv för att skära helt igenom.

Resultatet blev bra, men jag tror nog ändå att jag kommer sätta dit en gummilist. Tror det blir snyggare så...

Tror inte det finns några kurser för att få oförstående gummor mer förstående... Å om det finns är det säkert redan fullt... :rolleyes:

Det gäller helt enkelt att kontrollera exemplaren noga o grundligt redan från början. Kanske måste man offra någon annan egenskap man egentligen önskat sig, såsom fin kropp, intelligens, förkärlek till spisen...

Själv fick man ju tagga ner två årskullar mot vad man egentligen siktat på, men det tycker jag är en rimlig kostnad... :cool:

Ok, för att slå av lite på machostilen kan jag ju berätta att jag även tillbringat en del av eftermiddan på knä framför badkaret, med skurborsten i hand... :rodnar

Slutet gott denna gång!
/Lugn

Till besiktningen ska det väl sitta en stänkskärm där bak. Hur får man enklast tillbaka plasten?

Jag e inte helt säker, men jag tror att "moppe skärmen" e avskaffad... Jag hade ingen förra året när jag besiktigade, och har läst det nånstans...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman