Så jävla trött på åbäket nu!

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
zx6r 97. startar (oftast) men går då bara på tomgång om man chokar. varvar upp lite om man sprutar startgas. går på alla 4 cylindrar. böar ihop dör direkt vid minsta gaspådrag och vaknar till liv igen när man släpper gasen och varvtalet når idle igen. efter att vi felsökt en del så är läget dock värre än innan, men den startar fortfarande.

jag tänker bränsle/luft. vad vi gjort är

- starta med öppet tanklock
- kolla att soppapumpen går (det låter i alla fall om den)
- det var hälften vatten hälften bensin i flottörhusen så allt bränsle är tömt, både tanken, bränslefiltret, flottörerna och vi har kört pumpen tom på bensin - och fyllt på med nytt bränsle.
- bytt tändstift, men de gamla såg bra ut.
- rengjort mainjets i förgasarna
- kollat att trottlar löper fritt
- tagit ur luftfiltret (tillfälligt, det var totalt igensatt så nytt är beställt)

vad detta resulterat i är i alla fall att vi vet att det, i någon mån åtminstone, kommer bensin igenom systemet.

men vad sjutton är nästa steg?
 
Sätt tillbaka original luftburk och filter.
Prova med det gamla på plats igen, om du har det kvar.
 
I och med att den går inte går utan choke, skulle jag föreslå att kolla lågfartsmunstyckena (pilot jet). Ta ut de och blås rent dom och kolla sedan mot en lampa och se att det är rena och man ser igenom de. Absolut vanligaste felet.
 
Spruckna insugsgummin? Låter som att den tjuvluftar...O går nog sämre utan luftfilter..
Sätter min peng på tjuvluft iaf
 
Spruckna insugsgummin? Låter som att den tjuvluftar...O går nog sämre utan luftfilter..
Sätter min peng på tjuvluft iaf

Tvek på det, men ska kolla insugen lite extra nästa gång jag är där ute. Borde väl räcka att ha den på tomgång och sedan spraya startgas runt insugen och se om varvtalet ökar?

I och med att den går inte går utan choke, skulle jag föreslå att kolla lågfartsmunstyckena (pilot jet). Ta ut de och blås rent dom och kolla sedan mot en lampa och se att det är rena och man ser igenom de. Absolut vanligaste felet.

Hittar ärligt talat inga lågfartmunstycken, kollade efter dem när vi tog ur högfarten. Varför är det vanligaste felet? :)

Du, har du kollat flottörnivån?

Enda som är kollat är att det är bränsle i flottörerna, och där i var det som sagt 50/50 bensin/vatten. Hur kollar jag flottörnivåerna?

Sätt tillbaka original luftburk och filter.
Prova med det gamla på plats igen, om du har det kvar.
Tack, tror gamla filtret är slängt men när det nya kommer så monterar vi det. Tycker dock att hojen borde gå i alla fall något så när halvbra även utan filter, luftburken är ju monterad.
 
Du har nog vatten kvar i förgasarna. Vattendroppar kan vara mycket besvärliga att få bort i små munstycken. Ta bort förgasarna och blås rent dom ordentligt.
 
Hittar ärligt talat inga lågfartmunstycken
Sprängskiss, del nr 92064. Om inte det hjälper, så ta foto på undersidan av förgasarna med flottörskålen avmonterad och posta här.
zx6r 1997 förgasare.jpg

Hur kollar jag flottörnivåerna?
Som han gör på bilden. Av med packningen, mät höjden mellan sargen och toppen på flottören när den är i viloläge. Jämför med spec.
mäta flottörhöjd.jpg
 
Annars gissar jag att du hittar lågfartsmunstycket i något av dessa två pipor. Alltså inte det i mitten där munstycket syns sticka ut. Titta ner, se mässingsskruven, skruva upp, ta loss. Tror den här bilden är från en förgasare som liknar din.
mäta flottörhöjd lågfartsmunstycke.jpg
 
Ah det är en lik förgasare, tack för bilderna! Vet ju så klart att det ska finnas ett lågfartsmunstycke nånstans, kollade inte så noga efter det bara. Jävligt dumt så här i efterhand!

Måste jag vända hojen upp och ner för att kunna mäta flottörnivån? Plockar helst inte av hela förgasarna då de sitter nåt helt förbannat otympligt till, aldrig varit med om något liknande. Totalt omöjligt att komma åt skruvarna på slangklämmorna.

Ang. vattenbubblor som inte går ur tar jag med en nypa salt, gasarna har stått med öppna flottörhus och halsar i över en vecka så allt vatten lär ha avdunstat vid det här laget.

- - - Updated - - -

Det är förresten ingen som tänker nåt i stil med kasst komp, nåt vajsing med tändningen eller så?
 
Måste jag vända hojen upp och ner för att kunna mäta flottörnivån? Plockar helst inte av hela förgasarna då de sitter nåt helt förbannat otympligt till, aldrig varit med om något liknande. Totalt omöjligt att komma åt skruvarna på slangklämmorna.
Du får väl göra en fulkoll då... med hojen i upprätt läge så hänger flottören upp-och-ner. Tryck upp den försiktigt tills du känner att det tar lätt stopp, dvs flottörens tunga trycker in nålen till tätningsläge. Mät höjden. Kontakten mellan flottör och nål består av en böjbar tunn metalltunga. Pil på bilden. Själva tungan sticker ut åt andra hållet, men det är där den sitter. Det är också den du böjer på om höjden måste justeras. För att göra det lossar du flottören genom att trycka ut metallaxeln som håller den på plats. Men upp och ner så lär ju nålen trilla ut, så håll koll. Men då passar du ju även på att titta på nålen efter slitage. Sliten så håller den inte tätt, och då lär ju förgasarna flöda över.
flottörfjäder.jpg
 
Last edited:
Och har du inte spec tillgängligt så får du hitta på ful-spec. Dvs, jämför mätvärdena mellan alla fyra flottörer. Alla lika = antagligen allt ok. Alla lika utom en = justera den. Alla fyra olika = jävlars, trubbel.
 
Och när vi ändå är inne på fulmeken, hitta en liknande sån här skruvmejsel a´la symaskinsskruvmejsel (en av hojmekarns bästa vänner) och prova i de två andra rören efter lågfartsmunstycket. När du får grepp, försök lossa med lätt kraft, i så fall har du hittat rätt rör, annars prova andra röret. Eftersom du nu vägrar lossa förgasarn...:fyllisar
Samma lilla mejsel är ypperlig även till att trycka ut flottöraxlarna med. När du ändå håller på kan du faktiskt lika gärna lossa flottörerna och kolla skicket på nålarna.
Lägg märke till det stiliga upplägget på bilden med denna tråd i bakgrunden, billig folköl från ica (men god, fanimej), samt oljeskit under nageln från förmiddagens mekarvända...
IMG_0148.JPG
 
Du kan ju alltid köpa en begagnad förgasarbrygga och skruva på annars och förhoppningsvis slippa allt mek. Går att hitta på skroten för runt en tusing.
 
Har den fungerat förut så är det väldigt ovanligt att flottörnivåerna ställer om sig om ingen varit där och pillat. Att munstycken, då framför allt lågfart och hål i emulsionsrör sätter igen är desto vanligare, framför allt om det stått vatten i dom. Flottörnålarna kan också fastna, speciellt om det är den typen med aluminiumkropp.

Det finns ingen annan seriös utväg än att ta bort förgasarbryggan, annat klåpmek är sådan man gör längs vägrenen. Har någon lyckats montera förgasarna så kan du demontera dom.

Ner och skruva!!
 
Jag hade liknande problem och då hade (tomgångsskruven?) skruvat ur sig. Jag kunde köra hojen men endast med choke, kanske kan vara värt att kolla
 
Kör du utan luftfilter är det väl klart att förgasarna strular... vacuumförgasare är känsliga instrument, typ som saxofoner.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top