Så här kan det gå om man lämnar hojjen till en muppmeck

Gemet

Totalt användarvänlig
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1-00
Efter att det hade smullit till och hackat till i drivpaketet 150+
har jag plockat ner hojjen igår för att se vad som hade hänt
och varför all olja rann ur växellådan/motorn....
Kedjan hade lyckats gå på toppen på framdrevet och slagit sönder växellådskåpan och kedjekåpan :(

Så här såg det ut direkt efter att jag tagit bort kåpan......
Vart är MUTTERN som skall låsa drevet???????????
http://notrix3.mine.nu/mc/hoj/DSCF0019.JPG
Drevet har åkt in och ut på drivaxeln... tills den till slut hade slagit sönder
det mesta dyrbara....

Här är ytterkåpan med oxo... man ser att drevet åkt mot även den ....
som till följd gjorde att kopplingen slutade fungera.... SCARY...
http://notrix3.mine.nu/mc/hoj/DSCF0022.JPG

Så här skulle det sett ut (bilden längst upp till vänster)
http://notrix3.mine.nu/mc/hoj/DSCF0023.JPG

kedjan var inte heller så fin.....
http://notrix3.mine.nu/mc/hoj/DSCF0026.JPG

Här är en förtydling på vart kåpan satt
http://notrix3.mine.nu/mc/hoj/DSCF0029.JPG


Jag håller just nu på att förhandla med mecken som bytte drivpaket på min hoj...
Går det inte bra får ni reda på firmans namn lite senare....
Det här kalaset kostar en sisådär 4000 tusen bara i material att fixa......

Man är nog rätt glad att man lever.....
 
Var glad att du inte råkade ut för samma grottmekaniker som mig.
Jag måste splitta motorn på XR'n efter ett garantiärende.
Ville helst bara få grejer och sätta ihop skiten själv men det gick naturligtvis inte för sig.
F-n att man måste göra om och göra rätt.. Hur var det med utbildningskraven på meckar hos auktoriserade verkstäder??
 
Jag gjorde min 600mila-service själv av den anledningen att jag ville vara säker på att allt verkligen var gjort ordentligt, och jag är absolut ingen fordonsmekaniker. Hade bara skruvat lite moppe, 125:a och bil vid behov tidigare, men kände ändå att det var tryggast att göra det själv.
Illa att man inte kan lita på en firma som ska vara "proffs"...
 
Jag har bara dåliga erfarenheter av mc-reparartioner hos firmor!
 
Den där kedjan ser ut att vara väldigt osmord, det finns antydan
till att länkar skurit.
Om en kedja är osmord så har den svårare att följa med runt det främre drevet!
Men det förlåter inte på något sätt att drevmuttern försvunnit.
 
spaceman skrev:
Jag gjorde min 600mila-service själv av den anledningen att jag ville vara säker på att allt verkligen var gjort ordentligt, och jag är absolut ingen fordonsmekaniker. Hade bara skruvat lite moppe, 125:a och bil vid behov tidigare, men kände ändå att det var tryggast att göra det själv.
Illa att man inte kan lita på en firma som ska vara "proffs"...

Samma här , muppmecken ville ha 10 lakan för att fixa felet som han trodde
var glapp i svingen ? Jag tog hem hojjen till garaget och beslöt mig för att plocka ner grejjerna själv (Har aldrig meckat vare sig moppe eller bil....)
men med haynes manualen gick det jättebra. Tog mig 2 timmar att få bort
allt som krävs för att byta hela kalaset.... muppmecken skulle ha 2 HELDAGAR.
Känner mig grundlurad...
Jag kommer göra allt sånt här jobb själv from nu.
:mad:
 
Välkommen i kubben!
Detta hände mig för nått år sedan i 110km/h på motorväg i Vä-fil
och frugan bakpå, muttern hade släppt och på nått sätt hamnat
i kläm så kedjan rök av,kunde lika gärna blivit tvärstopp men kedjan
rappade frugan på vaden och rullade av.
Detta hände trots att muttern var låst med locktite och en låsbricka
som vikts över muttern.
Tur eller? Ja man kunde nästan varit död med tanke på att det låg
en lastbil i Hö-filen. Men det gick ju bra.
5000:- + många timmar i garaget fattigare.
 
BMW R90s skrev:
Den där kedjan ser ut att vara väldigt osmord, det finns antydan
till att länkar skurit.
Om en kedja är osmord så har den svårare att följa med runt det främre drevet!
Men det förlåter inte på något sätt att drevmuttern försvunnit.

självklart har du rätt i att smörjningen inte var det bästa...
 
Läskigt, det där kunde slutat illa. Det är sådan där som får mej att dubbelkolla, och sedan kolla igen att allt är ok när jag mekat själv.

Hoppas du får ersättning utan bråk.
 
Dom där muttrarna är inte så tåliga. Det är precis samma till FZan och den har jag bytt 2 ggr pga att muttern blivit ren från gängor. Visserligen är mina gängor på axeln rätt dåliga, men jag tror inte dom där muttrarna klarar att man drar dom allt för hårt. Kan vara en stressad meck som dragit den lite för hårt och muttern har pajat. Man ser ju tydligt på bilderna att det har suttit en mutter där en gång i tiden.
 
eum? den där muttern skall dras enligt moment och om jag minns rätt så är det ganska hårt!
 
HanneZ skrev:
eum? den där muttern skall dras enligt moment och om jag minns rätt så är det ganska hårt!
Runt 100 - 120 Nm på en del hojar ihop med ett bleck som skall knackas ned och låsa muttern. Enligt bifogade manualbild skall man bända upp det på bägge motoralternativen. Ihop borde det göra det näst intill omjligt att muttern lossnar av sig självt.
 
Anders R skrev:
Runt 100 - 120 Nm på en del hojar ihop med ett bleck som skall knackas ned och låsa muttern. Enligt bifogade manualbild skall man bända upp det på bägge motoralternativen. Ihop borde det göra det näst intill omjligt att muttern lossnar av sig självt.

Du har sååå rätt
Brickan är räfflad och skall böjas över muttern.... då kan inget i världen göra
att den lossnar ( + gärna lite blå locktite..)
 

Bifogat

  • framdrev_zxr.jpg
    framdrev_zxr.jpg
    19.4 KB · Visningar: 74
En liten historia från mig:

Hade köpt miton och skulle ut på en av mina första repor. Alltså ganska färsk på hojsadeln. Kör längs en 70 - väg då det plötsligt rycker till i hojen och bakhjulet låser sig i dryga 70 km/t. Man vart ju som lite skrajsen så att säga.
Bogserade hem den och då visade det sig att ägaren innan hade tydligen knylmeckat med drevet så skruven hade helt enkelt lossnat och likaså drevet.
Kedjan hade rullat ihop sig vilket gjorde att det vart stopp.

Allt från mig:)
 
Alla har vi haft så dåliga "verkstads" erfarenheter.
Så vi kanske skulle ändra gällande praxis angående prutning.
Alltså: är serviceboken full, Pruta.
Och: "har servat den själv", Köp utan att prov köra.

Lite småskämtsamt :tungan . Men visst är det väldigt skrämande, specielt när så få "verkstäder" tar på sig ansvar.
 
BMW R90s skrev:
Den där kedjan ser ut att vara väldigt osmord, det finns antydan
till att länkar skurit.
Om en kedja är osmord så har den svårare att följa med runt det främre drevet!
Men det förlåter inte på något sätt att drevmuttern försvunnit.

Hur ser man en antydan till att länkar har skurit? Nyfiken!
 
Trottel skrev:
Hur ser man en antydan till att länkar har skurit? Nyfiken!
Kolla på första bilden;
Andra länken från främre drev är inte i linje med kedjan, länken bildar
en vinkel uppåt.
Det är inte säkert att den skurit en del kedjor är väldigt ''täta'' i länkarna
och rätar inte ut sig på den obelastade delen av kedjan.
Om man rullar på bakhjulet och tittar på hur kedjan beter sig på bakdrevet
där länkarna ska följa med bakdrevets radie.
(Dålig på att förklara i skriftligt)
 
Balthazar skrev:
Alla har vi haft så dåliga "verkstads" erfarenheter.
Så vi kanske skulle ändra gällande praxis angående prutning.
Alltså: är serviceboken full, Pruta.
Och: "har servat den själv", Köp utan att prov köra.

Lite småskämtsamt :tungan . Men visst är det väldigt skrämande, specielt när så få "verkstäder" tar på sig ansvar.

Mer sant än du tror !!
Jag skiter fullständigt i om den blivit misshandlad på en "fin-verkstad" för dyra pengar. Tacka vet jag devis: Själv är bäste dräng !!!!
Är man inte meckbegåvad är man ju dock så illa tvungen att anlita nån man verkligen litar på.
Betänk följande: Varje halvtimme mindre de lägger på DIN hoj kan de ta in en ny service på !!!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top