Så här gjorde jag !

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
SOLNA
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
:fakta Så här har jag gjort med min topkåpa med sprickor !
Först limmade jag ihop sprickorna med super epoxy lim,sedan slipade jag stället runt sprickorna med 40 papper sen limmade jag fast ett tunt aluminiunnät på baksidan och spacklade över med glasfiberspackel spacklade även på framsidan med glasfiber sen så ska jag slipa ner spacklet med lite finare papper och sedan lägga på ett lager med finspackel (för mycket jämnare resultat) och sedan slipa det med ett Tokfint 400 papper !!
Återstå att se om det håller med det verkar och ser fin fint ut !!
(Vad tror ni :va )



// TOK :fyllisar
 
Jag har lagat åtskilliga kåpor genom åren och min erfarenhet är att epoxilim är helt åt hel**te. För det första så "smälter" det _inte_ alls ihop plasten.
Och man ska inte använda glasfiberspackel.
Så här gör man för att få en någorlunda långlivad lagning:
Slipa baksidan med rejält grovt papper (typ 36-60 korn) 50-100 mm utanför skadan. Tejpa ev på utsidan för att hålla bitarna på plats. Plasta insidan med polyesterplast och galsfiberväv. 2-5 lager 300 eller 450 gramsväv beroende på hur starka bitarna måste bli. Då plasten härdat ordentligt kan man börja slipa utsidan, slipa ner (ej alltför snabb maskin men vinkelkap får duga om man inte har något långsammare) utsidan 0,5-1 mm (eller mer om bitarna är hårt påfrestade), plasta motsvarande som på insidan. Efter härdning slipar man glasfibern och börjar spackla på konventionellt sätt tills delarna är färdiga för lackning. Om man vill plasta i flera omgångar avslutar man föregående lager med att strö glasfiberflock på plasten, detta gör att nästa lager får bättre fäste i det föregående lagret, alternativt slipar man med grovt papper mellan lagren.

Ovanstående resulterar i ett betydligt bättre (och hållbarare) resultat än aluminiumnät, epoxylim och glasfiberspackel. Jag har till och slitit bort sådana lagningar (med handkraft) och gjort om jobbet på rätt sätt när jag har köpt lappade hojar.
 
Robban!! Vi behöver goda råd.... :tummenupp Förstår om inte någon vill känna att d gjort fel, men nästa gång kanske dom gör rätt...? Har oxå lagat kåporna till en gixxer, enligt plast svets metoden. Höll nog sisådär 2 veckor... Gjorde sedan som ditt exempel, o d höll även i en klotning! :) Kåporna valde att spricka på andra ställen istället! Så kom igen nu o fortsätt att tipsa "icke proffs", annars måste alla lära den hårda vägen....
 
RSV_R skrev:
Robban!! Vi behöver goda råd.... :tummenupp Förstår om inte någon vill känna att d gjort fel, men nästa gång kanske dom gör rätt...? Har oxå lagat kåporna till en gixxer, enligt plast svets metoden. Höll nog sisådär 2 veckor... Gjorde sedan som ditt exempel, o d höll även i en klotning! :) Kåporna valde att spricka på andra ställen istället! Så kom igen nu o fortsätt att tipsa "icke proffs", annars måste alla lära den hårda vägen....
Ok. Kanske överreagerade. Är ju bara människa. :confused:
För övrigt kul att se att någon annan gjort samma erfarenheter vad gäller laga "plastic fantastic"! Den procedur som jag beskrev ovan innebär ett antal timmars arbete och ett antal timmar/dygn härdning = tar längre tid än limning men resultatet blir desto bättre. Och det är såååå mycket extrajobb att först göra den enkla metoden och sen få göra om det på det rätta sättet.
Fridens liljor!
 
Har tagit bort bråkiga inlägg.

Robban, fortsätt ge råd! Det uppskattas!

Fredde, tack för din tråd.

Det är så lätt som att själv Välja vilken metod man vill ge sig på.
 
Robban_C skrev:
Jag har lagat åtskilliga kåpor genom åren och min erfarenhet är att epoxilim är helt åt hel**te. För det första så "smälter" det _inte_ alls ihop plasten.
Och man ska inte använda glasfiberspackel.
Så här gör man för att få en någorlunda långlivad lagning:
Slipa baksidan med rejält grovt papper (typ 36-60 korn) 50-100 mm utanför skadan. Tejpa ev på utsidan för att hålla bitarna på plats. Plasta insidan med polyesterplast och galsfiberväv. 2-5 lager 300 eller 450 gramsväv beroende på hur starka bitarna måste bli. Då plasten härdat ordentligt kan man börja slipa utsidan, slipa ner (ej alltför snabb maskin men vinkelkap får duga om man inte har något långsammare) utsidan 0,5-1 mm (eller mer om bitarna är hårt påfrestade), plasta motsvarande som på insidan. Efter härdning slipar man glasfibern och börjar spackla på konventionellt sätt tills delarna är färdiga för lackning. Om man vill plasta i flera omgångar avslutar man föregående lager med att strö glasfiberflock på plasten, detta gör att nästa lager får bättre fäste i det föregående lagret, alternativt slipar man med grovt papper mellan lagren.

Ovanstående resulterar i ett betydligt bättre (och hållbarare) resultat än aluminiumnät, epoxylim och glasfiberspackel. Jag har till och slitit bort sådana lagningar (med handkraft) och gjort om jobbet på rätt sätt när jag har köpt lappade hojar.


Fan sådär får du inte säga :huvet
Jag har ju redan lagat kåpan med min metod....bad förut om råd hur jag skulle göra , och då var det den metoden som jag gjort som föreslogs :mad:
Ja ja jag får väl se om det kommer att hålla ! tyckte det såg jävligt bra ut när man slipade ner glasfiberspacklet ! såg ut so det skulle hålla för en mother of all bombs bomb :lol .

// TOK :fyllisar
 
TokJohan skrev:
Fan sådär får du inte säga
Jag har ju redan lagat kåpan med min metod....bad förut om råd hur jag skulle göra , och då var det den metoden som jag gjort som föreslogs...
:-)
Tuta och kör, det går kanske utmärkt men chansen att den skulle hålla jättelänge hade antagligen varit större med glasfiber.
Men se det så här:
Du är en erfarenhet rikare till nästa gång!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top