Sätta tps på xr600 ?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Är det nån här (i den bästa av läsekretsar) som har nån ide om hur man
fixa tps (throttle positioning sensor) till en hoj som inte har sånt ?
(Min xr600, sitter en Mikuni trottefugge på den, TM ?)
Jag tänkte mig att styra tändläget på gaspådraget oxå (förutom befintlig styrning efter varvtal).
Så 1a problemet är: Hur kan man styra tändläget ?
2a problemet är (lättare ?): hur fixar man själva tps:en ?
/u

ulf_lundin skrev:
Är det nån här (i den bästa av läsekretsar) som har nån ide om hur man
fixa tps (throttle positioning sensor) till en hoj som inte har sånt ?
(Min xr600, sitter en Mikuni trottefugge på den, TM ?)
Jag tänkte mig att styra tändläget på gaspådraget oxå (förutom befintlig styrning efter varvtal).
Så 1a problemet är: Hur kan man styra tändläget ?
2a problemet är (lättare ?): hur fixar man själva tps:en ?
/u
Vad är du ute efter/vad är målet med detta?

TPS på en hoj med TM kan bli läskigt, för du har väl inget spjäll då.
en TP med en rulle og ett "snöre" som sitter i trotteln är det enda som poppar upp i skallen just nu.
men jag frågar som boost 2, vad försöker du uppnå med denna mod?

Ja, optimalt tändläge varierar en del med belastningen och varvet.
Så jag hoppas förstås på att det går att få hojen att gå bättre om man kan
ställa tändningen efter belastningen oxå.

Det handlar (antar jag) om att höja tändningen vid lägre gaspådrag för bättre
gång o respons då.

(Att kunna modda varvstyrda tändläget på annat sätt än orginal sitter inte heller i vägen, men är överkurs f.n.
XRen har ju annan kam o högre komp än orginal.)
/u

Det blir nog mycket jobb att sätta sig in i hur tändsystemet fungerar och sedan bygga elektronik som "lurar" befintlig elektronik.

Jag tror faktiskt det blir enklare att bygga ett nytt tändsystem med en enchipsdator som hjärna. Ska man lura befintlig elektronik behöver man ändå använda en enchipsdator. (eller flera (massor av?) "dumma" kretsar)

Det som behövs är i princip halleffektswitch, TPS/MAP, enchipsdator samt tändmodul. Enchipsdatorn programmerar man så att den mäter varvtalet med halleffektswitchen och gaspådraget med TPS/MAP. En skjutpotentiometer är nog lämpligast som TPS. Datorn hämtar tändläget ur en tabell som man kan "mappa". När gnistan skall komma skickas en signal till tändmodulen som i sin tur jordar tändspolen. Tändmoduler är "intelligenta" och justerar dwell efter flera yttre faktorer som batterispänning och tändspolens impedans.

Fast enklast är nog att köpa ett färdigt programmerbart eller ett megaspark/megasquirt'n'spark som man löder ihop själv.

Bearing skrev:
Det blir nog mycket jobb att sätta sig in i hur tändsystemet fungerar och sedan bygga elektronik som "lurar" befintlig elektronik..
Tidpunkten f tändning styrs ju av en liten spole vid primärdrevet. Tanken är att
tidsförskjuta den pulsen.
Jag tror faktiskt det blir enklare att bygga ett nytt tändsystem med en enchipsdator som hjärna. Ska man lura befintlig elektronik behöver man ändå använda en enchipsdator. (eller flera (massor av?) "dumma" kretsar)

Det som behövs är i princip halleffektswitch, TPS/MAP, enchipsdator samt tändmodul. Enchipsdatorn programmerar man så att den mäter varvtalet med halleffektswitchen och gaspådraget med TPS/MAP. En skjutpotentiometer är nog lämpligast som TPS. Datorn hämtar tändläget ur en tabell som man kan "mappa". När gnistan skall komma skickas en signal till tändmodulen som i sin tur jordar tändspolen. Tändmoduler är "intelligenta" och justerar dwell efter flera yttre faktorer som batterispänning och tändspolens impedans..
Ungefär så. Har iofs inget batteri. Men lite likspänning går att fixa. Datorer
kan jag, dock inte enchips. Köper man nåt utvecklingskit till såna ? Gissar på
det isf går på pc; rätt ?
Fast enklast är nog att köpa ett färdigt programmerbart eller ett megaspark/megasquirt'n'spark som man löder ihop själv.
Vore käckt om nåt sånt finns till överkomliga pengar. Googlade lite, hittade megasquirt, men väldigt lite om megaspark. Var hittar man 'ett färdigt programmerbart' ?
Når spec. sånt du tänkte på ?

Nån som vet mer om megaspark ? Eller nåt liknande ?

ulf_lundin skrev:
Datorer kan jag, dock inte enchips. Köper man nåt utvecklingskit till såna ? Gissar på det isf går på pc; rätt ?
Utvecklingskit finns, men de är dyra tycker jag. Det finns enkla programmerare som bara består av några motstånd som man kopplar mellan kretsen och serie-/parallellporten och för mig har de funkat fint.
De kretsfamiljer jag rekomenderar är AVR eller Picmicro. Picarna kan jag, men jag har precis börjat lära mig AVR eftersom de är snabbare och det finns en bra gratiskompilator.

Googlade lite, hittade megasquirt, men väldigt lite om megaspark. Var hittar man 'ett färdigt programmerbart' ?
Når spec. sånt du tänkte på ?

Nån som vet mer om megaspark ? Eller nåt liknande ?
Megaspark är vad jag har förstått en megasquirtlåda med annan kod. Likaså megasquirt'n'spark, men den koden klarar insprutning på samma gång.
http://autos.groups.yahoo.com/group/megasquirtnspark/

Tror det kostar runt 1500 kr att bygga ihop en megasquirtlåda. MS2 är på gång också.

Att bygga egen elektronik kostar kanske 500 kr men tar nog betydligt mer tid.

Kolla på http://www.xrstuff.co.uk/ under products, power train, vortex cdi!

Där är tändboxar till XR 600, står att de har 10 färdiga tändkurver att välja på och att man ansluta till en pc.

Kostar ju endel men det blir nog ändå billigare än att utveckla ett eget med en pic om man räknar in sin egen arbetstid.

MVH Björn

Är det CDI på den? Megasquirtkusinerna klarar inte CDI vad jag vet, det är TCI på dom. Isåfall kanske det ändå blir bättre att göra ett eget system eftersom CDI-system ger högre tändenergi.

Jag hittade en sida där står det hur man kan göra ett eget CDI-system. Visserligen utan TPS, men man kan ju enkelt lägga till den elektroniken och koden.
http://perso.wanadoo.fr/transmic/gbindex.htm

Jag ska göra ett insprutningssystem med tändning till en enstånka i sommar. Det blir visserligen med TCI, men om det duger för dig eller om du moddar hårdvaran lite för CDI kan du få kopiera det du behöver av mig. Koden lär inte behöva ändras mycket iaf.

Vet inte vilket sorts tändsystem det är på XRen. (CDI = Capacitor..., TCI ?? Transistor .....?).

Tänkte mig att man kunde använda befintlig tändbox o manipulera triggen till
den bara. Antar att den inte är så smart utan bara använder pulsfrekvensen för
att räkna ut aktuellt varvtal och därmed bestämma förtändningen.

Tror att boxen drivs direkt från en egen lindning direkt från 'generatorn'.
(Lyse o annat går nog helt separat via en parallellt inkopplad (ac)spänningsregulator.)
/u

Sökte lite och det verkar vara CDI på XRen. CDI = Capacitor Discharge Ignition, TCI Transistor Controlled Ignition. Står mer om det här: http://ourworld.compuserve.com/homepages/JET_AV8R/Vision/IgnitionFAQ.Html#a7p2

Det kanske inte är så dumt att behålla orginal tändsystem eftersom det går lätt att byta tillbaka (i skogen) om det skulle behövas.

På länken i mitt förra inlägg kan man läsa att på Yamaha XT 600 används två sensorer för tändsystemet. De ligger 12° resp. 36° f.ö.d. 12an används bara vid start och 36an vid höga varvtal, annars förskjuts gnistan till där emellan.

Om vi antar att ditt fungerar på samma sätt och du vill öka förtändningen vid lågt gaspådrag måste systemet "ligga ett varv efter hela tiden". Dvs om du vill ha 4° mer måste systemet fördröja pulsen 356° grader. Det kanske funkar, tror att megasquirt'n'spark gör så. Men om nästa varv går snabbare/långsammare borde ju pulsen komma fel. Dessutom kommer ju befintliga boxen tro att varvtalet ökat när pulsen kommer tidigare. Vet inte hur stor påverkan detta ger, kanske inte spelar så stor roll? Och det kanske man kan kompensera för genom att ta hänsyn till det när man mappar.

Last edited:
Tror Mega* ville ha tändpulsen vid en tidpunkt före max förställning, just för
att slippa skicka ut pulsen innan den kommit in. Om jag läste o kom ihåg rätt.
Tabellen f tändning innehöll alltså sänknings/fördröjningsvärden.

Skulle gissa att cdi:n har filtrering på varvtalsberäkningen och begränsning på
hur snabbt den höjer tändningen. (Motorn kan ju inte öka varvtal snabbare
än vad vridmoment och tröghetsmoment tillåter.) Om den nu är så avancerad
att det är möjligt. Men vissa mått o steg borde dom ha vidtagit för att den
inte ska ge för hög tändning i något läge.

Så skicka ut pulsen i förväg vid nästa varv borde funka. Fast det är ju svårt att veta utan att prova.
/u

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back