Sätta tillbaka gaffelbenen.

Race ace

Killen med de röda stövlarna
Gick med
14 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
GSX750R -97
Hej har haft mina gaffelben inlämnade för att byta packboxar. Nu när jag ska montera tillbaka dom undrar jag hur hårt jag ska fästa dom? :va
 
Har du momentnyckel och vill ha en siffra eller vill du ha ett allmänt utlåtande?
 
Fan också, jag har ju ingen siffra att ge dig. Fast du kunde fått ett allmänt utlåtande.. :D

Men hör med verkstan som grejade packboxarna till dig, de lär ha specar på hojen.
 
URRninja skrev:
Fan också, jag har ju ingen siffra att ge dig. Fast du kunde fått ett allmänt utlåtande.. :D

Men hör med verkstan som grejade packboxarna till dig, de lär ha specar på hojen.
Haha! Du hade 50% chans att klara dig ur situationen. Det sket sig! :D
 
Det är väl bara tt glo i din handbok där bör det stå i torque table hur mycket du skall dra. Annars är det bara att dra på känsla :)
 
Lite har det med bultstorlek och fästgods att göra. Om det var AVA eller DinMc skall de kunna tala om åtdragningsmomentet. Har inte spec till GSXR750 men på min B12:a var det 23Nm med M8 bultar och aluminumgods. Samma fabrikat så risken är stor att det är samma. De flesta drar för hårt rent generellt om man kör på "känsla".
 
Vår käre mek hjälpare Andres Brink skrev en liten men ack så bra moment lista. :Bugar Bara att skriva ut och ha hängandes i garaget.
Jag citerar.

"Stålskruv i Aluminiumgänga:
M6-skruv, 10 Nm
M8-skruv, 20 Nm
M10x1.25-skruv, 30 Nm
M12x1.25-skruv, 40 Nm
Dvs generellt mellan arslet och pekfingret...
För stålskruv i stålgänga, lägg till 50%. Dvs 15 Nm för M6 etc.

Är du orolig, dra INTE hårdare än ovanstående, använd istället Loctite gänglåsning. Skruvar i aluminium gängar väldigt sällan ur sig. Jag har
aldrig varit med om att någon har dragit åt någonting FÖR löst, aldrig.
Well, förrutom Lelles i Uppsala som glömde dra åt en himla massa saker
på en ny hoj jag köpte för länge sen.

Om du tror att du dragit åt för löst så är det med 99.9% chans att det
är för hårt draget - dvs om du inte använder momentnyckel."
 
HanneZ skrev:
vad är det för årsmodell på 750'n?
Den är en -97:a och handboken är ju rolig att ha " Kör lungt " och " kontakta din suzukileverantör " är de mest återkommande orden i hela boken. Tack alla för hittils inkomna svar.
:Bugar
 
Gör inte som jag, läste fel i mekboken och drog för det moment som var anpassat för en blade i tidigare årsmodell, vilket hade en M10 istället för mina 2 mindre bultar.. så jag droga av skiten... huva, det skulle jag ju försöka glömma....

är det två bultar lär det ju ligga runt 25Nm är det en större så dra lite mer, men som ovan skrivet, följ den däringa tabellen...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top