Säsong 2007; Uppföra oss på vägen?

Polo

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Hoj
snart en k1200s..?
"Tänk efter varför du kör MC; för det sociala (vilket mc handlar om) eller endast för att leka av dig i brist på annat roligt i ditt liv?"

Gillar idén med att lägga upp en påminnelse om att folk ska ta det lugnt. Dock kan jag inte hålla med om att att köra mc handlar om att vara social.. för mig handlar det om att köra mc. Att det finns sjysta personer och grym samhållning är väl snarare en ren bonus? Och självklart vill man hålla efter sina polare, lyckligtvis var det många år sen nu nån av mina polare omkom i trafiken..

Hade jag varit sugen på något socialt så hade jag joinat en syjunta. Vi ska nog inte hymla om att det är känslan att köra mc som ändå gör att vi sysslar med det vi gör? Förhoppningvis kan vi förmedla den känslan till andra grupper i samhället som förstår vår situation bättre då.. (och tja, "några" av oss kmr väl alltid ligga och köra på gränsen och strax däröver, så det är väl smällar vi får ta)

Ha det gr8 därute, har hört rapporter om att det är grym vår hemma, tänk bara på gruset i Häckeberga :tummenupp

Självklart handlar det om att även köra just MC. Men jag tror att det fina i MC är just antalet nya vänner man får av att bara köra. Det är det jag menar med det sociala. :)

....hmmm ! Va ute igår och lufta "Moppen" på vägar av väldigt skiftande kvalité, allt från ren sandlåda till fantastiskt "rent" dock alldeles för kallt i backen för ngn mer avancerad körning ! Kom hem med enormt blandade känslor, visst har jag tyckt att gatåkat i jämförelse med bana inte går och jämföra men som sagt att träffa folk och åka på vägavsnitt som man vet är underhållande har ändå varit ett härligt komplement till tiden på bana !

Igår så undrade jag vad "vi" sporthojsfolk håller på med egentligen ??? Killen med svarta K6:an i Brottby som genar över min vägbana HELT OCH HÅLLET så trots att jag ligger vid vita strecken på min sida så får vi problem att mötas !!!!!!!!! Bogesund sista avsnittet efter hästgården där tre av "oss" kommer och ligger på OCH TOTALT har lämnat sin körbana vid ett skymt krön OCH sväng och genar... Vad tänker man på då och framför allt MED !!!

Precis som alla ni andra/dom flesta här på forumet så är man/vi inte guds bästa barn men just det här och ta varandras körbanor har ökat markant, antingen så går det så mkt fortare på dom vanliga vägarna så folk inte klarar att hålla sig i egen fil och måste gena, eller så är folk MKT sämre på och köra ..... Tror nog dom allra flesta här har upplevt mer än en gång i sitt liv att man har genat när man tycker sikten är fri/bra och så kommer en hojbroder från andra hållet i + tempo och då är marginalen inte lika bra helt plötsligt...... lägger man därtill att det är krön och skymt...

Vill egentligen bara säga att man/vi ska väl fan inte behöva se varandra som det största hotet på vägarna, räcker det inte och slåss mot alla bilisters dumheter ???

/M

På Bogesund är jag mer på min vakt för mötande hojåkare än ngt annat.
Så har det varit så länge jag kan minnas.

/J
....hmmm ! Va ute igår och lufta "Moppen" på vägar av väldigt skiftande kvalité, allt från ren sandlåda till fantastiskt "rent" dock alldeles för kallt i backen för ngn mer avancerad körning ! Kom hem med enormt blandade känslor, visst har jag tyckt att gatåkat i jämförelse med bana inte går och jämföra men som sagt att träffa folk och åka på vägavsnitt som man vet är underhållande har ändå varit ett härligt komplement till tiden på bana !

Igår så undrade jag vad "vi" sporthojsfolk håller på med egentligen ??? Killen med svarta K6:an i Brottby som genar över min vägbana HELT OCH HÅLLET så trots att jag ligger vid vita strecken på min sida så får vi problem att mötas !!!!!!!!! Bogesund sista avsnittet efter hästgården där tre av "oss" kommer och ligger på OCH TOTALT har lämnat sin körbana vid ett skymt krön OCH sväng och genar... Vad tänker man på då och framför allt MED !!!

Precis som alla ni andra/dom flesta här på forumet så är man/vi inte guds bästa barn men just det här och ta varandras körbanor har ökat markant, antingen så går det så mkt fortare på dom vanliga vägarna så folk inte klarar att hålla sig i egen fil och måste gena, eller så är folk MKT sämre på och köra ..... Tror nog dom allra flesta här har upplevt mer än en gång i sitt liv att man har genat när man tycker sikten är fri/bra och så kommer en hojbroder från andra hållet i + tempo och då är marginalen inte lika bra helt plötsligt...... lägger man därtill att det är krön och skymt...

Vill egentligen bara säga att man/vi ska väl fan inte behöva se varandra som det största hotet på vägarna, räcker det inte och slåss mot alla bilisters dumheter ???

/M

på tal om Bogesund har jag ett erkännande att göra :huvet

Låg bakom en äldre hoj, en röd Porsche och en fossil på vägen tillbaka från Waxholm. Hojen kör jag om utan problem, men när det var dags för Porschen blev jag lite ivrig :tungan Precis innan en halvskymd kurva såg jag min chans då jag inte kunde urskilja något stort föremål genom den tunna vegetationen. Under den korta tiden jag låg jämsides med Porschen ser jag en svart gixxer komma knäskrapandes genom kurvan i nästan överljudshastighet och helt plötsligt var vi tre fordon som delade körfilen...

Dumt av honom, och dumt av mig. Om du på gixxern läser detta; förlåt :pannkyss

Bra att vi tar upp detta. Vi sporthojsåkare måste nu INSE att vår dyra hobby är hotad. Det är inte bara tomma hot som läggs fram.

Det börjarde med ökad ålder för tung mc. Nu vill man höja trafikskatten. Generell ökning av hela försäkringspremien är på förslag.

Swedies april-skämt från i går ska vi inte bara ta som ett skämt, det är nog ett hot som inte ligger alltför långt bort om den negativa utvecklingen fortgår inom vår kategori.

Personligen är jag innerligt trött på att läsa om alla hojolyckor, speciellt där en sporthoj är inblandad. Sporthoj har numera blivit ett skällsord i tidningarna.

Läste denna artikel i Aftonbladet precis: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1036503,00.html

Står att de misstänker att föraren har kört betydligt snabbare än de 50km/h som var tillåtet. Detta är MYCKET dålig reklam för vårt intresse.

Dags för en seriös dialog nu grabbar & tjejer. Vi måste reagera & visa att vi tar vårt ansvar!

När jag är ute och kör räknar jag alltid med möte i skymda kurvor. Det har förmodligen räddat livet på mig ett antal gånger. Ser du inte att det är fritt ÄR det inte fritt. Chansa inte.

Det vore kanonbra om vi kunde visa upp en bra olycksstatistik till hösten. En nollvision är en utopi men en minskning av olyckorna tror jag vi kan fixa om vi tänker ( vilket dom flesta ändå gör ) säkert när vi är ute och kör.

Kör med insidan och ha kul i sommar!
Vi ses på vägarna!

/Krille

Lyssna....

Tack!:tummenupp

Läs noga och respektera! Vi är utsatt och har många ögon på oss när vi åker i trafiken...har själv åkt 140 mil i år och har sätt mera en vad jag gillar...
Tenk Till!!
Det enda vi uppnår med hensynslös köring på allmena vägar är vrede och negativ omtale...visa att vi kan framföra våra sporthojar som vettiga och ansvarsfulla förare..
Tar vi inte ansvaret så ödlegger vi bara för oss själva, var med om att skapa en attityd som gynnar alla..:tummenupp

Mvh
Sverre Raddum
R1-bull,
Sandviken

Denna också
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=145797&highlight=SWT+racing
Tillför en hel del insikt i hur en stor del av mc åkare fungerar...
Jag tycker ni ska köra och ha kul så länge ni kan jag tänker iaf göra det. Man kommer aldrig att kunna förbjuda en mentalitet och adrenalinsökande genom att förbjuda vissa maskiner som politikerna försöker med. Det enda som händer är att fler kör olagligt och tragedierna blir än värre när de väl sker. Antingen får man acceptera att olyckorna händer eller förbjuda att 2 hjuliga fordon framförs på väg. Självklart är det dock bra att utbilda hojåkarna så mkt som möjligt men jag tror ett bårhus är en bättre utbildningsplats än en bana. En bana lär ju trots allt bara föraren att köra bättre det lär inte hans medtrafikanter ett dyft. Lär inte heller vägverkat att sopa vägarna bättre eller cyklisten att inte cykla rakt ut i vägen. Bårhusen skrämmer nog en till försiktighet iaf, påverkar mentalitetet inte körtekniken.

Det är inte roligt att smälla med dom här bilarna som bara svänger ut i sina vänstersvängar, har själv kört in i en sådan och jag klarade mig lindrigt men har inget minne av hela dagen och vet fortfarande inte idag vad fan jag gjorde på den vägen.
Varje bil är din fiende, i varje backe och kurva kan där finnas en annan som inte klara kurvan så bra och är i ditt körfält.
Ska man gasa gör man det med huvudet, ge fan i att göra de i städer och byar osv.
Står där 70kmh gör det de pågrund av en anledning och står där 50kmh gör de DEFINETIVT det av en andledning. Bara sakta ner på de ställena kan inte vara så jävla svårt?
Bilar tar kurvor i städer och byar mycket bättre än en motorcykel (så här års) så bli inte hetsade av dom, de behöver inte tänka på rullgrus i samma mån som vi. Så ge fan i bilar i städer och byar, ska ni piska skiten ur dom gör det på motorvägen eller landsväg.

Jag vill gärna kunna behålla min sporthoj för jag tycker den är skön att köra för precis som admin till denna sidan säger, det kanske blir som så att vi alla måste en dag köra klass 5 hoj i framtiden.

(och tja, "några" av oss kmr väl alltid ligga och köra på gränsen och strax däröver, så det är väl smällar vi får ta)

Det är å ena sidan sant - å andra sidan borde "vi" gemensamt kunna göra det "fult" att ta ut 10/10 (eller för den delen 12/10) av vår potentiella kapacitet på allmän väg. Om allmänheten visste att det bara var enstaka squids samt en hojtjuv då och då som buskörde på allmän väg, skulle det vara mycket lättare att acceptera oss andra.

Nu kommer det alltid att finnas janteparagrafryttare som stör ihjäl sig på att ett fordon kör några km snabbare än aktuell begränsning (nu snackar jag inte i 30-zoner runt dagis - där borde varenda person som innehar ett körkort veta att man inte kan vara tillräckligt försiktig), men om vi kunde få fler av de icke mc-körande invånarna på vår sida skulle det vara skönt, och det gör vi enklast genom att ingjuta respekt och en känsla av professionalism i vår hantering av våra hojar.

De va inte dåligt vad ni rackar ner på klass 5 då. Har ni mindervärdeskomplex eller vad är det frågan om? :P

Tack!:tummenupp

Läs noga och respektera! Vi är utsatt och har många ögon på oss när vi åker i trafiken...har själv åkt 140 mil i år och har sätt mera en vad jag gillar...
Tenk Till!!
Det enda vi uppnår med hänsynslös körning på allmänna vägar är vrede och negativ omtale...visa att vi kan framföra våra sporthojar som vettiga och ansvarsfulla förare..
Tar vi inte ansvaret så ödelägger vi bara för oss själva, var med om att skapa en attityd som gynnar alla..:tummenupp
Mvh Sverre Raddum R1-bull, Sandviken
Jag, (i bil, med stort högt släp bakom) blev för ett par dagar sen i mitt samhälle, passerad av en svart hoj, i uppförsbacke på 30-sträcka, framför en skola och i en skarp högerböj (=noll sikt..). Gick inte i några 30 precis..
Hade det kommit ett möte hade det blivit köttfärs på vägen.. :huvet
Förstår att en del är k-ta på att köra så här tidigt på säsongen, men MÅSTE man gjuta olja på elden genom att bära sig åt som en idiot och skapa badwill för mc-folk hos mera vanliga trafikanter??

Jag måste säga att den här tråden är en av de bättre som startats upp sedan jag "joinade" :tummenupp

Det är ämnet här som är själva kärnan i det vi håller på med.
Det är så lätt att skylla på andra för allt ont som händer oss.
För det är den enkla vägen.

Men som jag skrev i olyckstråden i dag!
Det handlar fanimej om att vi, du och jag måste ta ett större ansvr för det vi håller på med.
Visst! Bilar kan ses som fienden..
Men till syven och sist..
Vägen är till för fordon.
Det innefattar bilister, cyklar och andra fordon.
Kan vi som kör sporthoj inte respektera det och framförallt dom mest fundamentala reglerna i trafiken..
Då är det an rätt att förbjuda spothojar..
För då förtjänar vi inte att vara i trafiken.

Så kan vi inte gemensamt..
Vi alla här komma överens om att åtminstone tänka en endaste enda gång extra innan vi suktar efter att få se en tvåa först på hastighetsmätaren??

Over ´n out!

Helt rätt, vi avgör till stor del vårt eget öde, både rent fysiskt, och politiskt. Det dör många många fler av alkohol, våld, tobak, självmord mm varje år än det dör i samband med mc-olyckor, i synnerhet om man bara räknar singelolyckor. Men vi syns, dör någon hemma i badkaret så blir det inte ens en tidningsnotis. Men om samma person hade voltat av Bulten så blir det riksnyhet, och den lilla, men starka grupp, i medierna som hatar oss får vatten på sina kvarnar och kan skriva hatkrönikor. Och vem lyssnar politikerna mest på, oss eller media, egentligen?
Jag kan erkänna att jag inte alltid är en ängel, men jag försöker välja mina tillfällen.
Härom dan blev jag ifatthunnen av en hoj i köerna. Han vinkade, men sen drog han i 150 mellan bilarna i halvköer, han verkade inte kunna hålla jämn fart med hojen. Vid ett rödljus körde jag om honom, för han verkade inte kunna hantera hojen i lägre farter än 50. Självklart drog han om mig efter rödljuset, 150++ mellan bilarna, det var 1-2 dm mellan bilarna. En nysning så hade det smällt! Självklart hade han inga skyddskläder, förutom ryggskydd. Jag tror han kan skippa pensionsförsäkringen...

Å appropå vem som bär ansvaret för olyckor:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117257
Ja, bilisten kanske har juridiskt ansvar, men vem riskerar att bli invalid, eller kanske tom dö? Och ska allmänheten egentligen behöva anta att det kan komma en sporthoj i 3-4 ggr gällande hastighetsgräns? :va 180 km/h = 50 m/s, på 50-väg har man sällan mer än 100m sikt, och det tar lätt 2s att titta åt båda hållen och hitta dragläge...
Så ja, lev livet, njut av känslan att köra hoj, det ska jag göra i sommar! Gasa ur er, det kommer jag också att göra. Men tänk efter var ni gör det någonstans, vänta tills ni är borta från 50-sträckor, korsningar, bilister och andra faror. Håll er dom extra fem minutrarna, så kanske vi är några fler som får njuta av hela sommaren :tummenupp

Personligen är jag innerligt trött på att läsa om alla hojolyckor, speciellt där en sporthoj är inblandad. Sporthoj har numera blivit ett skällsord i tidningarna.

Läste denna artikel i Aftonbladet precis: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1036503,00.html

Står att de misstänker att föraren har kört betydligt snabbare än de 50km/h som var tillåtet. Detta är MYCKET dålig reklam för vårt intresse.

Dags för en seriös dialog nu grabbar & tjejer. Vi måste reagera & visa att vi tar vårt ansvar!

Jag har läst en del vad ni har skrivit & det är mycket klocka ord & det är ju naturligtvis mer än hög tid för oss alla att tänka en extra gång med nuvarande regering! (Och självfallet för våran egen & våra nära & käras skull med).

Finns det ingen som känner nån/jobbar inom media? :confused:
Visst, det har hänt för många olyckor än sålänge av året & det är klart att 1 olycka är 1 för mycket, men det kommer alltid ske någon form av olyckor inom alla olika hobby's, brancher, jobb osv oavsett vad.. Ett särskilt problem för oss är just att det enligt mig känns som att media verkligen är emot oss & det är direkt obra!

Läste just den artikeln & den är väll inte direkt unik i sättet i sig, hur många artiklar har ni läst eller reportage har ni hört där inte MC-föraren beskylls/målas upp som problemet? :va

Det kanske är dags att nåt TV-bolag, eller nån tidning följer upp & tar fram det som är bra hos oss! Folket som läser om alla olyckor verkar ju inte fatta för fem öre varför vi gillar att köra hoj.. "Alla dör ju bara" ..Bara som ett exempel när jag gav mina nära & kära nyheten att nu är det dags för mig att skaffa hojkort & hoj, vad är det absolut första ni tror att en större del av dem tänker!? :va

"Åhh neej du kommer dö i trafiken!", "varför måste du?!", "Du kommer att köra ihjäl dig!", "Kan du inte göra nåt annat istället?!"..

Vart kommer den bilden ifrån?

Jag har inte läst nån statistik om följande; Men dagen man ville ta b-körkort då? eller varje dag man bestämt sig för att cykla? Osv.. Ni förstår nog vad jag menar...

Hur många förolyckas inte av annat!?!

(Många gånger är ju naturligtvis inte MC-föraren oskyldig i en olycka, just det är det dags att vi ändrar på)

När det väl händer en olycka, för det kommer det att göra, får vi nu allesammans kämpa för att se till att vi inte är den som har orsakat olyckan!

Last edited:
Detta inlägg var ett av d bästa jag läst!!! Många kloka ord! Har du inte läst det gör det så kommer vi ha många historier att berätta i vinterns mörker :)

Helt rätt, vi avgör till stor del vårt eget öde, både rent fysiskt, och politiskt. Det dör många många fler av alkohol, våld, tobak, självmord mm varje år än det dör i samband med mc-olyckor, i synnerhet om man bara räknar singelolyckor. Men vi syns, dör någon hemma i badkaret så blir det inte ens en tidningsnotis. Men om samma person hade voltat av Bulten så blir det riksnyhet, och den lilla, men starka grupp, i medierna som hatar oss får vatten på sina kvarnar och kan skriva hatkrönikor. Och vem lyssnar politikerna mest på, oss eller media, egentligen?
Jag kan erkänna att jag inte alltid är en ängel, men jag försöker välja mina tillfällen.
Härom dan blev jag ifatthunnen av en hoj i köerna. Han vinkade, men sen drog han i 150 mellan bilarna i halvköer, han verkade inte kunna hålla jämn fart med hojen. Vid ett rödljus körde jag om honom, för han verkade inte kunna hantera hojen i lägre farter än 50. Självklart drog han om mig efter rödljuset, 150++ mellan bilarna, det var 1-2 dm mellan bilarna. En nysning så hade det smällt! Självklart hade han inga skyddskläder, förutom ryggskydd. Jag tror han kan skippa pensionsförsäkringen...

Å appropå vem som bär ansvaret för olyckor:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117257
Ja, bilisten kanske har juridiskt ansvar, men vem riskerar att bli invalid, eller kanske tom dö? Och ska allmänheten egentligen behöva anta att det kan komma en sporthoj i 3-4 ggr gällande hastighetsgräns? :va 180 km/h = 50 m/s, på 50-väg har man sällan mer än 100m sikt, och det tar lätt 2s att titta åt båda hållen och hitta dragläge...
Så ja, lev livet, njut av känslan att köra hoj, det ska jag göra i sommar! Gasa ur er, det kommer jag också att göra. Men tänk efter var ni gör det någonstans, vänta tills ni är borta från 50-sträckor, korsningar, bilister och andra faror. Håll er dom extra fem minutrarna, så kanske vi är några fler som får njuta av hela sommaren :tummenupp

Jag har läst en del vad ni har skrivit & det är mycket klocka ord & det är ju naturligtvis mer än hög tid för oss alla att tänka en extra gång med nuvarande regering! (Och självfallet för våran egen & våra nära & käras skull med).

Finns det ingen som känner nån/jobbar inom media? :confused:
Visst, det har hänt för många olyckor än sålänge av året & det är klart att 1 olycka är 1 för mycket, men det kommer alltid ske någon form av olyckor inom alla olika hobby's, brancher, jobb osv oavsett vad.. Ett särskilt problem för oss är just att det enligt mig känns som att media verkligen är emot oss & det är direkt obra!

Läste just den artikeln & den är väll inte direkt unik i sättet i sig, hur många artiklar har ni läst eller reportage har ni hört där inte MC-föraren beskylls/målas upp som problemet? :va

Det kanske är dags att nåt TV-bolag, eller nån tidning följer upp & tar fram det som är bra hos oss! Folket som läser om alla olyckor verkar ju inte fatta för fem öre varför vi gillar att köra hoj.. "Alla dör ju bara" ..Bara som ett exempel när jag gav mina nära & kära nyheten att nu är det dags för mig att skaffa hojkort & hoj, vad är det absolut första ni tror att en större del av dem tänker!? :va

"Åhh neej du kommer dö i trafiken!", "varför måste du?!", "Du kommer att köra ihjäl dig!", "Kan du inte göra nåt annat istället?!"..

Vart kommer den bilden ifrån?

Jag har inte läst nån statistik om följande; Men dagen man ville ta b-körkort då? eller varje dag man bestämt sig för att cykla? Osv.. Ni förstår nog vad jag menar...

Hur många förolyckas inte av annat!?!

(Många gånger är ju naturligtvis inte MC-föraren oskyldig i en olycka, just det är det dags att vi ändrar på)

När det väl händer en olycka, för det kommer det att göra, får vi nu allesammans kämpa för att se till att vi inte är den som har orsakat olyckan!

Kloka ord!

Media har förvisso stort inflytande..
Men fortfarande är det du och jag som har det största.

Genom att visa lite mer hänsyn..

Jag känner med mig själv just nu att alla mina inlägg här i dag fokuserar mycket på vårt eget ansvar.

Hur får vi positiv publicitet??
Inte genom ord!!!
Genom handlande.

Det krävs inget geni att förstå omvärldens reaktioner när man ser bilar som är topederade av motorcyklar.
Det krävs inte heller nåt geni att förstå att det är rätt stor rörelse energi det handlar om när man ser skadorna på bilarna.

Så i enlighet med det som står skrivet i rubriken för tråden, så tror jag att vi helt enkelt måste uppföra oss på vägen.
Vi kan inte förvänta oss några "vågor" varese från press eller medtrafikanter i första hand.

Genom ansvarsfullt handlande så som fzsfredde skrev..
Så har vi mycket skoj att prata om i vinter..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT