sänka ventilsäten

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
husaberg 450 -07
har kommit fram till att de schims som finns till min hoj är för tunn för att täcka mitt ventilspel. så imorrn ska jag sänka avgas ventilsätena 1.5 mm för att få rätt spel. finns det något mer jag bör göra när jag ändå ska göra detta ? alla tips om detta välkomnas !

Hur kunde det bli så? 1,5mm är ju en del? Eller du har köpt nya ventiler som är lite korta kanske.. Is är det ju an annan sak! Se till att få ett snyggt sätesjobb med ett riktigt radiestål och en smal tätningsvinkel. Sen brukar jag vilja lägga en 30gradersvinkel innanför tätningsvinkeln på ventilen. det gör susen, speciellt om ventilen är lite tjock!

Antar du isf bör shimsa fjädrarna så att fjädertrycket blir detsamma.
Vid närmare eftertanke, kanske inte; beror ju på vad som hänt.
Inspänningslängden (och därmed fjädertrycket) bör ju förbli oförändrat i vilket fall som helst.
/u

husqvarnan skrev:
har kommit fram till att de schims som finns till min hoj är för tunn för att täcka mitt ventilspel. så imorrn ska jag sänka avgas ventilsätena 1.5 mm för att få rätt spel. finns det något mer jag bör göra när jag ändå ska göra detta ? alla tips om detta välkomnas !

men vänta nu,,, nånting måste vara RIKTIGT på tok,, spel ökar liksom inte bara sådär över en natt med 1,5 mm, vad gjordes egentligen på den där topp renoveringen??? bytt ventiler? bytt säten? om inget av dessa, så har du antingen mätt fel eller gort nått annat galet..

ulf_lundin skrev:
Antar du isf bör shimsa fjädrarna så att fjädertrycket blir detsamma.
Vid närmare eftertanke, kanske inte; beror ju på vad som hänt.
Inspänningslängden (och därmed fjädertrycket) bör ju förbli oförändrat i vilket fall som helst.
/u

Många spekulationer på detta forum...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey