sänka hoj går det?

• Thread starter Thread starter -dB
  • Start date Start date

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
går det att sänka hojar och isf hur mkt, problemet är att jag vill nå ner bättre till marken vilket jag inte gör på de flesta hojar jag provat. räcker det att säkna bak eller både fram o bak? någon som har erfarenhet o gjort detta.

Ja,
det går men kan vara mer eller mindre komplicerat
beroende på modell.
Sänka bara fram lr bak förändrar geometrin och
därmed köregenskaperna - rekommenderas inte.

Bäst är att du försöker hitta en MC som passar dig.
En lättare maskin gör att höjden har mindre
betydelse då det känns som mindre risk att tappa
den.

Last edited:
Tja!

Det går att sänka hojen, men gör bara en sak i taget så du inte får en tråkig överraskning:)
Kolla med andra som har samma hoj hur dom har ställt in sina hojar.
Bra att ha styrdämpare när man leker med stöt + fjädrar.
höjer du bak blir hojen lätt styrd, som ökar chansen för att hojen ska wobbla....be careful

Problemet är att på dom lägsta hojarna (sitthöjd <800mm) så når jag bara ner med ett ben, försöker jag nå ner med båda blir det tåspetsarna i bara.

Tja, går det att sänka skepp så :D

Hursomhelst, har för mig att BMW hade nåt slags färdigt sänkningskit el. dyl. till sin F650 GS. Iaf visade de en sänkt sån hoj på mc-mässan i Götet i januari. Får hålla ögonen öppna, för nästa år e det dax för tjejen (=< 160 cm) att ta hojkort :tummenupp

Jag tror du oroar dig i onödan,
sällan står man med båda fötterna
i backen även om man når ner.

Stanna vid rödljus/utfart,
höger fot i backen,
vänster foten på växelspaken.

Parkera,
höger fot i backen,
vänsterfoten lägger i friläge och
fäller ut sidostödet,
tippa sen åt vänster och kliv av.

Om du inte ska köra dragracing lr
köper en jättetung blysläde så är det
inga problem.

Ducati Monster är ett exempel på en
måttligt hög och lätt gatmaskin.

Visst kanske man inte har bägge fötterna i, men jag skall börja övningsköra o vill gärna ha full kontroll.
Exiteme gjorde du sänkningen själv eller lämnade du in hojen till nån verkstad? Förresten så slår jag dig e 162cm över havet.

-dB_mike skrev:
Visst kanske man inte har bägge fötterna i, men jag skall börja övningsköra o vill gärna ha full kontroll.
Exiteme gjorde du sänkningen själv eller lämnade du in hojen till nån verkstad? Förresten så slår jag dig e 162cm över havet.

Vi gjorde det själv. (jag har en händig gubbe med egen vekstad) :tummenupp
Vill du komma o testsitta hojen, så hör av dig (Nu menar jag inte för att jag ska få sålt den, utan bara för att du ska kunna testa...Vet hur pissigt det är när man e kort)

Last edited:
Varför inte kolla på "glidare", dom är ju låga. Men det kan ju inte va så kul att sitta med fötterna framåt, tycker det verkar nästan farligt.

-dB_mike skrev:
Jag är 1.62 cm och kör zx9r som har en sitthöjd på 810mm inga problem, oftast så sätter man ju ner bara en fot i taget, förstår om du ska övningsköra att du vill ha mer kontroll. kan tilllaläggas att jag oxå bara når ner med mina tåspetsar när jag har båda fötterna nere men det funkar!! Lycka till! :squid

gthyni skrev:
Ja,
det går men kan vara mer eller mindre komplicerat
beroende på modell.
Sänka bara fram lr bak förändrar geometrin och
därmed köregenskaperna - rekommenderas inte.

Bäst är att du försöker hitta en MC som passar dig.
En lättare maskin gör att höjden har mindre
betydelse då det känns som mindre risk att tappa
den.

men bakänden sjunker ju ner olika beroende på hur tung man är, hade jag vägt mer hade ju problemen minskat, alltså borde det inte spela så stor roll me nån cm bak,
enligt ditt resonemang så borde ju geometrin ändrasberoende på hur tung man är oxå, eller?

iaf så har jag faktiskt köpt en lätt, låg hoj, just pga det.

Finns sänkningssatser till flertalet sporthojar i kombination med att dumpa ner gaffeln en bit så ska det funka bra för dom som är lite korta i rocken.

Men man bör ha i åtanke att markfrigången blir lägre och den är redan låg på den typen av hojar....

Jag sänkte min ZX9 en bra bit när jag skulle köra lite dragracing (nå ner gör jag sååå bra ändå :D ) Jag gjorde nya stag till länkaget i bak, kolla vid pilen. Det går skitlätt att göra, bara borra hål i plattjärn och det tar 10 minuter att byta tillbaka till original. I fram kan du ju skicka upp gafflerna i kronan en bit. Jag spände ihop mina med spännband men så ska man ju inte åka på gatan. Det gick faktiskt bra att köra med såpass mycket sänkt hoj. Klart bättre än jag trodde!

Bifogat

• tierp sidasänktme pil.jpg
    tierp sidasänktme pil.jpg
    93.2 KB · Visningar: 135
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden