Sänka en XTX

ZinX

behöver körkort :(
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
Honda 125 XR
Hej min syster ska ta MC kort och behöver en låg hoj för hon är bara 152cm lång... min polare Mr Emcom gav då förlaget att en XT skulle passa eftersom dom är låga redan från början, men vi tror att den måste sänkas i varje fall.

nån som kan ge några tips på hur man kan göra?
gärna bilder på baksvingen så man kan se om man kan justera nått där..

Tack på förhand!

ZinX skrev:
2447158 Hej min syster ska ta MC kort och behöver en låg hoj för hon är bara 152cm lång... min polare Mr Emcom gav då förlaget att en XT skulle passa eftersom dom är låga redan från början, men vi tror att den måste sänkas i varje fall.

nån som kan ge några tips på hur man kan göra?
gärna bilder på baksvingen så man kan se om man kan justera nått där..

Tack på förhand!
Kan ju hända att det går o sänka bakdämparen en aning. Köra upp gafflarna i styrkronan en aning. Köpa stövlar med lite högre sula. Byta däck på den till ett par med lägre profil. Lite jag kom att tänka på iaf :tummenupp

Lundgren skrev:
2447164 Kan ju hända att det går o sänka bakdämparen en aning. Köra upp gafflarna i styrkronan en aning. Köpa stövlar med lite högre sula. Byta däck på den till ett par med lägre profil. Lite jag kom att tänka på iaf :tummenupp
tack :Bugar men kom gärna me mera förslag.. läste i en Bike tidning på olika sätt att sänka hojar.. men jag undrar om det går att göra det på en XTX dvs det där me bakaxeln.. ( på min XR gick det inte, den va svätsad)

biobloom.jpg

Gondala skrev:
DEN VA LÅG!:P

ZinX skrev:
2447171 tack :Bugar men kom gärna me mera förslag.. läste i en Bike tidning på olika sätt att sänka hojar.. men jag undrar om det går att göra det på en XTX dvs det där me bakaxeln.. ( på min XR gick det inte, den va svätsad)
Det e väl bara ta vinkel slipen korta av bakaxeln och svetsa ihop skiten igen?

Last edited:
ZinX skrev:
2447194 Korta av bakaxeln?? vad hjälper det?
Ursäkta vimsigheten^^ Vad jag menade va ta bort svetsningen så går det väl att göra den säkningen från bike ellerhur?

Madrock skrev:
2447217 Ursäkta vimsigheten^^ Vad jag menade va ta bort svetsningen så går det väl att göra den säkningen från bike ellerhur?
nej men asså fästet till bakdämparn är svetsad.. asså ja vet inte riktit vad det heter det va snubben på Honda som att det hette "hundbenet".. :va jag vette fan

ZinX skrev:
2447236 nej men asså fästet till bakdämparn är svetsad.. asså ja vet inte riktit vad det heter det va snubben på Honda som att det hette "hundbenet".. :va jag vette fan

Yeä. Hundbenet är grejen som går från svingen till bakdämparen. Folk brukar göra en egen som är lite större när dom vill höja hojen, tvärtom måste ju funka också.

Madrock skrev:
2447190 DEN VA LÅG!:P

men inte lika lågt som det här :fakta

http://www.glocalnet.se/main.jsp?Private

:felämne

Jag har sett att det finns två lägen på bakdämpen på min xt men den är på lägsta nivån orginal så jag antar att din också e det. Men man kan ju alltid ta bort lite sånt där gult skumgummi i limpan, då kan man få ganska mycket lägre sadelhöjd tror jag.

Satsa på en motardhoj, dom är ju i regel ofta låga, eller är XTX en motard? dåligt insatt i de där. Sen som någon tidigare sa så kan ni skicka upp gaffelbenen så långt de bara går, kan du nog tjäna ett par cm på.

jo dom är ju motard.. men kan man inte köpa ett "hundben" som är mindre då, så den blir lägre..

Saabmosare skrev:
2451259 Satsa på en motardhoj, dom är ju i regel ofta låga, eller är XTX en motard?
Du är fel ute - supermoto och offroadhojar är högre än andra "vanliga" hojar.
ZinX, är det en ny hoj ni har tänkt köpa så kan ni ta en titt på YBR 125 (eller en gammal RD125), den är liten.

KalleNorton skrev:
2451357 Du är fel ute - supermoto och offroadhojar är högre än andra "vanliga" hojar.
ZinX, är det en ny hoj ni har tänkt köpa så kan ni ta en titt på YBR 125 (eller en gammal RD125), den är liten.
men inte allt för vacker... :gnissla

KalleNorton skrev:
2451357 Du är fel ute - supermoto och offroadhojar är högre än andra "vanliga" hojar.
Och pinsam att köpa ny..

KalleNorton skrev:
2451376 Därför tog jag även med alternativet RD125. :rolleyes:
ok.. men hon vill ha en Off Road/Motard
+ att det är 100 gånger tuffare.. enligt mig.. asså att en tjej bränner runt på en motard... :drool

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!