Sälja till finne?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Hur funkar det? Sälja hojen till en finsk medborgare alltså. Som bor i Finland.

Last edited:
finns trådar om dethär, tror viktigaste grejen är att behålla nummerplåtarna för att kunna avregistrera den ur svenska bilregistret sen

Har för mig att Robban_C sålde till en Ålänning, samma lika?

1. Säg åt dem att hämta den med släp/skåpbil.

2. Ställ av hojen, du står som ägare ända tills finska vägverket registrerar hojen och innan det måste den gå igenom besiktningen. Kan ta tid om det är mycket att fixa på hojen...

3. Skruva av plåtarna och skicka in till vägverket, du kan skicka in ägarbytespappret också, finska vägverket ringer till vv om de vill ha några uppgifter på det.

4. Säg åt köparen att skicka in tullintyget till vv. Går även att skriva en egen lapp där man intygar att hojen är exporterad och inte reggas in av dig själv.

Klart.

Har sålt två bilar till Finland, det kan ta lite tid men finnarna är inte mer opålitliga än svenskarna när det gäller affärer.
De vill nog ha kvitto på köpet för att kunna bevisa att de äger hojen som de vill regga i Finland.

Såld!

Finnen måste visa upp regbeviset i tullen, vilket innebär att jag måste beställa nya papper som jag sedan kryssar i exportrutan i och skickar in tillsammans med nummerplåten. Sedan måste jag skicka in tullpapperen när köparen skickar dem.

hmmm.....
Två grabbar från Rovaniemi?(nordfinland)

Jag sålde husan till en kille i finland. Det tog ett jävla tag innan jag fick hem brev om att den var avregad i Sverige, så jag blev lite orolig innan att han struntat i att besiktiga den där nere och använde den till tävlingshoj.

Regplåten har jag kvar, har inte fått något brev att jag ska skicka in den, men det sa dom innan att jag skulle göra, men att jag skulle få papper på det.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick