Sälja min Triumph Bonneville T100 -03

Gick med
30 Jun 2020
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Bonneville T100
Har en Triumph som jag tänkte sälja. Tänkte mig 30k men problemet är att den inte riktigt fungerar. Det startar men går väldigt ojämnt på låga varv med smällar från avgasröret. En kille kom och kollade på den idag och det han påpekade förutom att den går dåligt är möjlig rost på en dämpare fram, möjlig oljeläcka från växellådan, nött kugghjul bak. Han gav 20k, ska jag ta erbjudandet eller är det dumt. Vad skulle ni göra?
 
Har en Triumph som jag tänkte sälja. Tänkte mig 30k men problemet är att den inte riktigt fungerar. Det startar men går väldigt ojämnt på låga varv med smällar från avgasröret. En kille kom och kollade på den idag och det han påpekade förutom att den går dåligt är möjlig rost på en dämpare fram, möjlig oljeläcka från växellådan, nött kugghjul bak. Han gav 20k, ska jag ta erbjudandet eller är det dumt. Vad skulle ni göra?
Inte ta budet. En kvinna i min grupp har en sån och hade samma symtom. Tändstift och förgasarengöring löste det (inte dyrt). Sen övrigt så är det "möjligt". Nä, fixa det med hur den går och sälj för det du tänkt dig.
 
Det är en säljares marknad just nu.
Håll i, håll ut.

Har du kört själv nånting i år?
Annars kan du alltid ta den på en tur och sen se om den fortfarande går knackigt på låga varv.
Kör en stund, byt bensin och dra i en fuel injector cleaner eller liknande från STP.
Kan ju vara värt att chansa.
 
Bild på hojen? Bild på "felen"?
Skick i övrigt? Miltal? Servad?

Svårt att ha någon åsikt annars.

EDIT: Menar att om den är riktigt risig är det en sak, men är den fräsch i övrigt är 30' (för?) billigt.
 
Nä har inga bilder. oljeläckage är nog bara en tro. Den är ju från -03 så finns skavanker. Men skulle den funka så skulle den nog vara värd 30k eller mer. Svårt att testköra för den går typ inte att köra. Den är väl servad tidigare men lite mindre på senare år. Den är genomgången av en duktig mekaniker dock. Den står på 4750 på mätaren.
 
När han räknade upp alla sakerna han hittade fel på kändes det som att det kommer bli svårt att sälja den om jag inte lyckas fixa så att den åtminstone fungerar. Men det kan ju inte vara helt kört eftersom han ändå bjöd 20k. Kan ju vara så att det är lätt att fixa för den som har kunskap eller känner någon som kan skruva i den. Kan ha varit ett knep från hans sida för att få ner priset. Det är ju liksom förståeligt.
 
Återigen, med risk för att låta tjatig.
Vill du ha någon form av bedömning av rimligheten i 20 000 eller 30 000 så behövs bra bilder, tagna på nära håll. Och en ordentlig lista över vad köparen tycker sig se vara fel. Annars bli det bara gissningar från Den Samlade Klokskapen här på SH.

"oljeläckage är nog bara en tro" - läcker den eller inte?
"går typ inte att köra" - går inte att köra? eller går att köra, men det blir inte bra?
"möjlig rost på en dämpare fram" - är det rost eller inte?

Finns det ingen i din närhet som är (duktig) mc-mekaniker? Umeå är ju ingen håla utan en halvstor stad. Det borde finnas någon mindre verkstad som kan hjälpa dig. Du skriver att är genomgången av en duktig mekaniker. Kontakta mekanikern och be om ett utlåtande!

För 20 000 kr för en Bonneville -01 är väldigt lite. Det skall du inte nöja dig med om den inte är väldigt nedgången. 4750 mil är ingenting på en sådan maskin. Det finns de som kört både 10 000 och 15 000 mil.

För 20 000 kr hade jag nästan själv kunnat tänka mig att köpa den! Trots att det är långt bort. 99 mil från mitt hem till Umeå enligt Google... :)
 
men nu är det så att han tänkar sej 30 pap för den,
o ska han lämna in den o få den lagad, det blir dyrt.
säg runt 10 pap.
då det bättre att sälja den som den står o bli av med problemet
köpa en annan mc o gå vidare
ibland får man stanna upp o tänka innan man gör något dumsnållt
 
Precis som ni båda skriver så tänker jag också, därför är jag så kluven.

Att lämna in den är inte aktuellt så då blir det att kolla lite själv, har en som kan kolla på den men han har bara viss kunskap. Det kan ju vara en del saker som gör att den går såhär dåligt. Men frågan är om det är värt att lägga ner tid på det eller som team toker skriver, bara sälja och gå vidare. Det är också dumt när man inte exakt vet vad som är felet eller inte.

Jag ska försöka ta några kort så kan ni få se vad ni tror/tycker.
 
Sen är det väl intressant (Ur din synvinkel) hur länge du har haft hojen och vad du själv betalade för den.

Sen kan du ju alltid ta den till en handlare och fråga vad du får i inbyte, då får du ju en indikation på vad den är "värd"
 
Sen är det väl intressant (Ur din synvinkel) hur länge du har haft hojen och vad du själv betalade för den.

Sen kan du ju alltid ta den till en handlare och fråga vad du får i inbyte, då får du ju en indikation på vad den är "värd"
Jag har bara ägt den sen maj förra året. Hann köra 3.5 månad innan den började krångla. Jag betalade 35k och har blivit erbjuden 20k i det skicket som den är nu.
 
Jag har bara ägt den sen maj förra året. Hann köra 3.5 månad innan den började krångla. Jag betalade 35k och har blivit erbjuden 20k i det skicket som den är nu.

20 låter som ett vettigt pris tycker jag, bor utanför Umeå och kan befria dig från dina problem för 20.000
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top