Sälja hoj till företag, problem??

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Jag är på gång att sälja hojen men killen som jag haft kontakt med
vill i så fall köpa in den via ett företag. Jag frågade honom hur han i så fall
skulle betala och det var antingen kontant eller med en banköverföring.

Finns det några fallgropar för mig som jag ska passa mig för?

Att jag eventuellt kommer att få frågan var pengarna kommer ifrån på banekn är jag helt införstådd med.

Tacksam för svar.

/Flyerflash

Inte konstigare än att sälja till en privatperson. Varje gång någon byter in en hoj på en firma säljs den ju oxå till ett företag.

Har du låsta pengar i en firma och känner att du klarar av diskussionen med skatteverket så blir det ju bara lite dyrare att göra manövern för honom.
inget som påverkar dig då du redan fått pappren påskrivna (om han är firmatecknare) och pengar i handen :-)

ser inget hinder för din del där.

Har du låsta pengar i en firma och känner att du klarar av diskussionen med skatteverket så blir det ju bara lite dyrare att göra manövern för honom.
inget som påverkar dig då du redan fått pappren påskrivna (om han är firmatecknare) och pengar i handen :-)

ser inget hinder för din del där.

Vet ej varför han vill gå genom ett företag men försöker luska i det. Vet ej heller om han är firmatecknare men jag har klargjort att det är pengar i handen eller på mitt konto innan några papper skrivs och nycklar lämnas över.

Han har heller ingen möjlighet att komma och provköra utan vill skicka en person att hämta hojen.

Han har heller ingen möjlighet att komma och provköra utan vill skicka en person att hämta hojen.

Den raden tillsammans med resten fick i alla fall en massa små klockor att börja pingla här! :fakta

Det är i 99 fall av hundra inget bra alls att köpa beghoj i firman,
så varför vill han ändå göra så? :va
Ekonomiskt/skattemässigt värdelöst.

Men visst, får du riktiga pengar i handen/riktiga pengar de facto på kontot,
ett riktigt köpekontrakt+kvitto och sedan själv lägger ägarbytespappret
på lådan så skall väl allt vara grönt.

Varje avvikelse från det och det är bara att tacka nej! :fakta

Företagscheck, bankstrul, paypal, pengarna syns om ett par timmar etc yada yada?
Ta hojen och spring! Eller kör! :rolleyes:

Varit med om scams där det köpts in grejer till företag där pengarna strulat och segat
och efter tjat har varorna släpps. Sedan har det visat sig att företaget varit konkursmässigt
och en mängd varor köpts in utan att betalas. Som oprioriterad fordringsägare står man då
där med skägget i brevlådan. Just sayin.... :(

Lycka till! :hej

/e

Last edited:
Cash is king...

låter väldigt struligt i mina öron .... skulle nog bara acceptera att affären görs upp på bank-kontor , säljaren har en påse pengar som sätts in på ditt konto , papper skrivs å köparen åker därifrån med sin nya hoj

annars som Engström skrev ALLT som avviker så e det bara tacka och säga nej ... det ÄR redan 2 rätt stora avvikelser (firma samt "skickar en kompis")

låter väldigt struligt i mina öron .... skulle nog bara acceptera att affären görs upp på bank-kontor , säljaren har en påse pengar som sätts in på ditt konto , papper skrivs å köparen åker därifrån med sin nya hoj

annars som Engström skrev ALLT som avviker så e det bara tacka och säga nej ... det ÄR redan 2 rätt stora avvikelser (firma samt "skickar en kompis")

Han jobbar som verkstadschef och har inget A-kort. Han kan ordna någon form av finansiering på sitt arbete och betalar mig kontant. Därav att han vill köpa den via företag.

Jag tackar för tipsen och följer dem. Och som sagt avviker något blir det ingen affär

Han jobbar som verkstadschef och har inget A-kort.
Och vad har det med saken att göra?
Varför berättar han inte att han är
tunnhårig och har en yngre syster också?
Också helt ovidkommande fakta. :fakta

Han kan ordna någon form av finansiering på sitt arbete och betalar mig kontant.
Därav att han vill köpa den via företag.
I min bok finns det inget ärligt/lagligt upplägg som blir billigare för honom än en ren privat kontantaffär.
Har han inte kontanterna blir det fortfarande billigare att låna privat till hojen än att gå via någon slags löneförmån. :fakta

I alla fall när det gäller en begagnad momsad hoj.
Hade han köpt flång nytt från handlare hade man kunnat få ihop ett leasingavtal
som eventuellt kunde vara aningen bättre än ett rent privatköp. Tveksamt dock.
Har tittat på detta i min egen firma (med revisor) med kom fram till att det blev dyrare.

Men jag blir gärna motbevisad. :rolleyes:

:hej

/e

Edit, en sak till bara:

Vad är det för hoj?
Pris?
Har han prutat något?
Har man tänkt scamma behöver man inte pruta.
Man kommer ju ändå inte att betala.

/e

Last edited:
Frågan är vet du vem killen är, har du riktiga kontaktuppgifter tel, adress mm. Hur har kontakten sett ut, har ni träffats eller är det bara mail & tel kontakt? Bor han långt bort. Vad heter firman har du kollat upp den. Går du bara på hans uppgifter eller har du gjort en egen kredit & "företags" koll (Ratsit)
Problemet är att du lämnar hojen till en annan person än köparen. Men har du redan fått pengarna insatta på ditt konto så - go for it.

Och vad har det med saken att göra?
Varför berättar han inte att han är
tunnhårig och har en yngre syster också?
Också helt ovidkommande fakta. :fakta

Att han inte har A-kort kan väl vara en förklaring så gott som någon till att han inte kan hämta den själv.

I min bok finns det inget ärligt/lagligt upplägg som blir billigare för honom än en ren privat kontantaffär.
Har han inte kontanterna blir det fortfarande billigare att låna privat till hojen än att gå via någon slags löneförmån. :fakta

I alla fall när det gäller en begagnad momsad hoj.
Hade han köpt flång nytt från handlare hade man kunnat få ihop ett leasingavtal
som eventuellt kunde vara aningen bättre än ett rent privatköp. Tveksamt dock.
Har tittat på detta i min egen firma (med revisor) med kom fram till att det blev dyrare.

Låter som du har erfarenhet i ämnet. Han påstår att han kan få ett amorteringsfritt lån på jobbet och således bara betala någon form av ränta. Ja, jag håller med. Det låter skumt. Har bara pratat med honom i telefon. Man skulle kanske kolla med firman han jobbar för eller??

Men jag blir gärna motbevisad. :rolleyes:

/e

Edit, en sak till bara:

Vad är det för hoj? Cbr 900 97:a
Pris? Runt 27000krRunt 27000kr
Har han prutat något? Nej
Har man tänkt scamma behöver man inte pruta.
Man kommer ju ändå inte att betala.

/e

Tack för tipsen.

Last edited:
Frågan är vet du vem killen är, har du riktiga kontaktuppgifter tel, adress mm. Hur har kontakten sett ut, har ni träffats eller är det bara mail & tel kontakt? Bor han långt bort. Vad heter firman har du kollat upp den. Går du bara på hans uppgifter eller har du gjort en egen kredit & "företags" koll (Ratsit)
Problemet är att du lämnar hojen till en annan person än köparen. Men har du redan fått pengarna insatta på ditt konto så - go for it.

Bara telkontakt än så länge. Han bor enligt eniro ca 5 mil bort. Har inte haft möjlighet att kolla vilken firma det är än.

Hur gör man med ägarbytet om personen som ska stå som ägare inte är med???

Hur gör man med ägarbytet om personen som ska stå som ägare inte är med???

Går inte, han måste skriva på personligen.
Möjligen skulle det kunna funka med en fullmakt, men tveksamt.
'Kompisen' kommer att få ta med sig papprena för påskrift.

Hur kommer kompisen till dig för att sedan köra hem hojen? :va

Att inte orka åka 5 mil för att kolla på en hoj man tänkt lägga 27 papp på är sjukt och snett. :fakta
Samtidigt skulle kompisen slippa ta bussen till dig för att hämta hojen, det vore väl snelt? :rolleyes:

Amorteringsfritt lån från firman? :arsele
Kallas för lön/lönerförmån av skattemyndigheten och i så fall behöver inte hojen stå på firman alls.
Han kan ta lånet för att köpa starköl, bröstförstoring eller guldhamster, spelar ingen roll! :fakta

Att skriva hojen på firman är bara dåligt, både för honom och firmaägaren! :fakta
Inte ens om det är en renodlad skumrask och svartfirma.
Hoj på firman drar bara oönskad uppmärksamhet från skattemyndigheten.
Om det nu ens är en riktig firma per se. :crash

/e

Är inte ägaren med och gör upp affären på plats så skulle jag inte gå vidare med försäljningan av hojen ifråga,
Ägare med,cash på plats,kompis kör hem hojen.
Tycker det verkar ovanligt mycke strul för o köpa en beggad hoj.
Hoppas det går bra för dej.:)

kopplar inte riktigt.... VARFÖR i hela fridens namn vill man ha ett ammorteringsfritt lån på 27k för att köpa något som bara kommer sjunka i värde med tiden ??? :va

Å tar man ett enkelt blancolån på 30k på typ 10 bast så ammorterar man bara en fimp i månaden endå , whats the deal ?

Samtidigt VARFÖR kämpa å scamma å göra bus för så lite som 27k ?? :va

Luktar surt lång väg :fakta

Det måste vara ett räntefritt lån han menar, vissa företag erbjuder sina anställda det, men det brukar vara inom finanssektorn. Amorterings fria lån ges bara när säkerheten förväntas stiga mer i värde än lånesumman, över tid t.ex. en bostadsrätt i innerstan. Inte till en beg. hoj för 27 K.
Men varför ska han diktera villkoren det är ju ändå han som är spekulant. Stäm träff med honom på din bank & gör upp affären som brukligt, han kan ju skjutsa sin polare i bil till dig. Börjar han tjafsa är det bara säga att du har fler spekulanter så det är Now Or Never som gäller.

Det här luktar nästan lika illa som ett sms från england.
Vem köper en gammal sporthoj osedd?

Nä du! backa ur och hoppas på en annan köpare.

Nu har jag översiktligt läst igenom tråden och kan konstatera följande:

1. Köparen kan inte komma själv
2. Ska skicka en "kompis" som tar hand om alla papper
3. Hojen ska skrivas på ett företag på grund av ett "lån" (vilket fortfarande inte förklarar varför hojen ska stå på firman vilket blir mycket dyrare än att äga den privat)
4. Prutar inte.

Luktar rätt skumt enligt mig... Snart när du blivit riktigt sugen på att sälja hojen till honom kommer troligtvis nästa steg i blåsningen, t.ex. att de skickar en skärmdump på betalningen (som dragits tillbaka), betalning via PayPal osv.

Be om namn och organisationsnummer på bolaget. Då kan du kolla upp det på t.ex. allabolag.se.

Kan det inte vara så att firman som skall köpa hojen är en bilfirma eller mc-handlare och dom kan förmedla lånet till personen ifråga och på så vis sätta hojen i säkerhet/pant för lånet?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT