Eller så vill jag gärna lägga den på lådan så jag vet att de blir gjort och på så vis undvika att massa parkeringsböter och liknande drabbar mig.
Har fått för mig att de är säljaren som brukar posta ägarbeviset, men jag kan ha fel?!
Ja. Det är rätt. Det är säljarens ansvar att se till att ägarbeviset blir postat då det ju är denne som annars riskerar att få en massa parkeringsböter och annat tjafs som nästa ägare kanske drar på sig.
Så har det varit samtliga gånger jag köpt eller sålt en bil.
Det egentliga kvittot på att man köpt bilen eller motorcykeln är ju det kvitto som man skriver vid köpet att man mottagit si och så mycket pengar för bil med regnr. XXX123. Har man kvittot har man papper på att man köpt fordonet och sedan är ju ändringen i trafikregistret formalia för att myndigheterna ska veta vem som äger fordonet i fråga.
Vad gäller betalning i samband med köp så är det ju lite olika alternativ med lite olika nackdelar och fördelar.
Postväxel är ju relativt säkert och man vet att man fått pengarna. Det går dock fortfarande att spärra en postväxel då det ju kan hända att en sådan blir stulen och den som stulit den försöker lösa in den. Dock är det nog ganska osannolikt att någon går tillväga på det sättet då det ju ganska säkert blir en förlust för den lurande parten vid en sådan rättegång.
Alternativet internetbank är ju supersmidigt om man har samma bank. Då trillar pengarna över på direkten och båda parter kan se att pengarna gått över. Har man olika bank så tar det ju upp till ett dygn innan pengarna gått över. Det ligger som en väntande transaktion hos sändande bank ett tag och under den tiden så kan en illvillig person faktiskt gå in till sin bank och stoppa överföringen men jag finner även detta för väldigt osannolikt då det ju får samma följder för den som vill luras som ovanstående resonemang.
Så båda alternativen är ju egentligen väldigt säkra men det är klart. Bortsett från risken att man blir rånad när man går där med 100 000 i kontanter i fickan så är ju kontanter säkrast. Då vet man säkert att man fått pengarna men det är ju såklart skitjobbigt att räkna och det blir garanterat trassel när man kommer till banken och plötsligt vill sätta in så mycket pengar på kontot.