Sälja bilen, vad att tänka på?

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Ska sälja bilen och priset ligger runt 100.000:-

Vad ska jag tänka på?

Främst är det betalningssättet jag funderar över.
Om man har samma bank, fungerar ju att köra internetbanken.
Postväxel känns lite konstigt, men det kanske bara är för att jag inte fattar hur det fungerar.

Om man åker till personens bank och gör en överföring över disk, kan personen stoppa överföringen i efterhand? (samma dag dvs)

Andra tips mottages också tacksamt.

En postväxel köper man på banken. Dvs. om man vill ha en postväxel på 100.000:- så får du pynta in den summan och då får man en lapp istället. När lappen är påskriven går den att lösa in av vem som helst OM den inte är utställd på t.ex dig. Då kan endast du personligen hämta ut den.

Jag tror inte att man kan stoppa en sådan betalning?

Postväxel e bra. Det finns alltid teckning på såna, om du mot förmodan inte råkar ut för en riktigt fiffig förfalskare. Kontanter funkar oxå fast då kanske du blir rånad om det är mycket pengar.:gnissla

Har sålt en massa bilar och visst postväxel är lite scary, gick en hel helg med 150 tusen på en postväxel, skön känsla att växla in på måndagen. Internetbank funkar ju väldigt bra, då kan du se direkt att pengarna är inne på kontot. Går ni till en bank och gör det kan köparen inte ta tillbaka sina pengar, va jag vet ?? Sen tänk på att ta något i pant eller viss del kontant om du låter köparen provköra, bästa är ju såklart att följa med. Ta med en polare oxå, känns skönare att vara två vid en affär. Lycka till :):)

Håller på att sälja min bil jag med så jag undrar lite samma sak.

Om man nu inte har samma bank och gör en internetöverföring så brukar de ju ta några dar. Borde inte de enklaste vara då att jag skickar in ägarbeviset när jag fått pengarna? På så vis borde de vara ganska safe för mig eller? För om han då skulle jävlas och stoppa utbetalningen så borde jag ju rimligtvis kunna stöldanmäla bilen eftersom jag fortfarande är ägare?
Rätta mig gärna om jag har fel i de här tänket.

Håller på att sälja min bil jag med så jag undrar lite samma sak.

Om man nu inte har samma bank och gör en internetöverföring så brukar de ju ta några dar. Borde inte de enklaste vara då att jag skickar in ägarbeviset när jag fått pengarna? På så vis borde de vara ganska safe för mig eller? För om han då skulle jävlas och stoppa utbetalningen så borde jag ju rimligtvis kunna stöldanmäla bilen eftersom jag fortfarande är ägare?
Rätta mig gärna om jag har fel i de här tänket.

Köparen brukar vilja vara med när lappen postas så han\hon är säker att bytet blir gjort.

Köparen brukar vilja vara med när lappen postas så han\hon är säker att bytet blir gjort.

Eller så vill jag gärna lägga den på lådan så jag vet att de blir gjort och på så vis undvika att massa parkeringsböter och liknande drabbar mig.

Har fått för mig att de är säljaren som brukar posta ägarbeviset, men jag kan ha fel?!

Eller så vill jag gärna lägga den på lådan så jag vet att de blir gjort och på så vis undvika att massa parkeringsböter och liknande drabbar mig.

Har fått för mig att de är säljaren som brukar posta ägarbeviset, men jag kan ha fel?!

När jag sålde min bil gick vi gemensamt till postlådan så att bägge parter såg att det blev gjort. Vi var båda ganska överens om att när det gäller 100 papp har man rätt att vara lite nojjig.

Ja. Det är rätt. Det är säljarens ansvar att se till att ägarbeviset blir postat då det ju är denne som annars riskerar att få en massa parkeringsböter och annat tjafs som nästa ägare kanske drar på sig.
Så har det varit samtliga gånger jag köpt eller sålt en bil.

Det egentliga kvittot på att man köpt bilen eller motorcykeln är ju det kvitto som man skriver vid köpet att man mottagit si och så mycket pengar för bil med regnr. XXX123. Har man kvittot har man papper på att man köpt fordonet och sedan är ju ändringen i trafikregistret formalia för att myndigheterna ska veta vem som äger fordonet i fråga.

Vad gäller betalning i samband med köp så är det ju lite olika alternativ med lite olika nackdelar och fördelar.
Postväxel är ju relativt säkert och man vet att man fått pengarna. Det går dock fortfarande att spärra en postväxel då det ju kan hända att en sådan blir stulen och den som stulit den försöker lösa in den. Dock är det nog ganska osannolikt att någon går tillväga på det sättet då det ju ganska säkert blir en förlust för den lurande parten vid en sådan rättegång.

Alternativet internetbank är ju supersmidigt om man har samma bank. Då trillar pengarna över på direkten och båda parter kan se att pengarna gått över. Har man olika bank så tar det ju upp till ett dygn innan pengarna gått över. Det ligger som en väntande transaktion hos sändande bank ett tag och under den tiden så kan en illvillig person faktiskt gå in till sin bank och stoppa överföringen men jag finner även detta för väldigt osannolikt då det ju får samma följder för den som vill luras som ovanstående resonemang.

Så båda alternativen är ju egentligen väldigt säkra men det är klart. Bortsett från risken att man blir rånad när man går där med 100 000 i kontanter i fickan så är ju kontanter säkrast. Då vet man säkert att man fått pengarna men det är ju såklart skitjobbigt att räkna och det blir garanterat trassel när man kommer till banken och plötsligt vill sätta in så mycket pengar på kontot.

Har man olika bank så tar det ju upp till ett dygn innan pengarna gått över. Det ligger som en väntande transaktion hos sändande bank ett tag och under den tiden så kan en illvillig person faktiskt gå in till sin bank och stoppa överföringen men jag finner även detta för väldigt osannolikt då det ju får samma följder för den som vill luras som ovanstående resonemang.

Pratade med banken (SEB i det här fallet) och hon sa som du att i och med det tar ett dygn innan transaktionen sker (eller mer om det är ver helgen) så var det inte något hon kunde rekomendera. Fast det hela hänger på förtroendet man har för köparen. Men som svar från banken fanns det inga garantier att transaktionen kunde stoppas i efterhand.

Går man till banken under dess öppettider och gör transaktionen från säljarens bank "över disk" så får man kvitto på att pengarna är skickade och kan vara lugnare.

Pratade med banken (SEB i det här fallet) och hon sa som du att i och med det tar ett dygn innan transaktionen sker (eller mer om det är ver helgen) så var det inte något hon kunde rekomendera. Fast det hela hänger på förtroendet man har för köparen. Men som svar från banken fanns det inga garantier att transaktionen kunde stoppas i efterhand.

Se till att du har ett idiotsäkert sätt när pengarna ska växla ägare. Det är ofta som bedragarna inger väldigt mycket förtroende. Mitt tips är postväxel. Går inte det så kontanter, och ett par personer som kan eskortera dig till banken.

Se till att han har postväxel med sig och kommer och kollar på bilen när banken är öppen så är allt lugnt. Om man inte gillar kontanter, jag föredrar det framför allt annat men en del ogillar att komma med 100 000:- i kontanter.

När jag sålde en bil för länge sedan så var jag också lite harig ang postväxel så jag ringde Handelsbanken i stan någonstans, något av de stäörre kontoren där den var utställd och pratade med en gammal kärring som jobbat där sedan 60-talet säkerligen och hon hade aldrig stött på en förfalskad postväxel så risken att någon sokm skall sälja en bil för 100k gör det är nog försumbar.
Om jag kunde och ville förfalska postväxlar och tänkte lura till mig varor skulle jag inte satsa på gamla begagnade bilar i alla fall.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT