Sälja allt man har och flytta till en stuga mitt ute i skogen?

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Sitter och läser om folk som säljer av allt och reser jorden runt.

Och då slog det mig.
Ponera att man är en "normalsvensson" med radhus och bil. Lever som singel så du har ingen att egentligen ta ansvar för mer än dig själv.

Du har det bra ställt med ordnat budget, och äter blodpudding istället för uteservering...

Om man då skulle ta och sälja av allting, inkl. plastraketen och byta in den mot en mindre cross och radhuset mot en liten stuga ute i ingenstans.

Hur länge skulle en modern person klara av detta? Leva utan elektricitet och enbart av det som du själv kan fånga.
Själv så känner jag abstinens om jag inte har en teknisk apparat på om eller med mig vart jag än rör mig.
Inte allt för sällan så händer det att man läser av mailen på vägen hem från jobbet, där man precis kollat den.
Enbart för att komma hem och öppna Outlook. :näsblod

Jag ger mig själv max 3 dagar innan jag dör av inaktivitet. :va

Vad kör du crossen på för bränsle? Du skrev ingen el så jag antar att du inte kommer ha något soppa heller? =)

Finns en programserie på Discovery om ett liknande scenario. En packe vanliga människor, allt från programmerare till sjuksköterska, som ska bo en period uppe i Alaska. Det verkar vara allt annat än en dans på rosor.

http://dsc.discovery.com/tv/out-of-the-wild/out-of-the-wild.html

Överleva skulle man garanterat så länge man har lite koll och rätt utrustning samt får jaga/fiska året runt.

Det är rätt skönt och avkopplande på sommaren om man bor i en sommarstuga utan el, TV och Internet. Det tar några dagar att komma ned i varv, men sen så vänjer man sig.

Men att leva på kaninkött, blåbär och tallbarrs-te ledsnar man nog rätt fort på.

Lida brist på aktiviteter tyder bara på brist på fantasi och anpassningsförmåga. Dessutom lär det ta rätt lång tid att jaga och fixa maten.

Last edited:
Det är rätt skönt och avkopplande på sommaren om man bor i en sommarstuga utan el, TV och Internet. Det tar några dagar att komma ned i varv, men sen så vänjer man sig.

Men att leva på kaninkött, blåbär och tallbarrs-te ledsnar man nog rätt fort på.

Lida brist på aktiviteter tyder bara på brist på fantasi och anpassningsförmåga. Dessutom lär det ta rätt lång tid att jaga och fixa maten.

..och fälla/kapa/hugga ved och bära vatten och.. och.. och.. Man behöver nog inte oroa sig över sysselsättning. Känns som den mentala omställningen kommer vara jobbigast.

En ordentlig jaktutflykt är otroligt välgörande för både psyke och fysik. Men inte som vardag.

Jag skulle klara mig bra i 3 dagar.

Sen måste jag ladda mobilen.

Men med solceller och en vindsnurra som laddar en batteribank så skulle jag klara mig ganska länge, om jag hade mat och pengar.

För utgifter har man ju ändå.

Men folk klarar jag mig utan.

..och fälla/kapa/hugga ved och bära vatten och.. och.. och.. Man behöver nog inte oroa sig över sysselsättning. Känns som den mentala omställningen kommer vara jobbigast.

Människan är väldigt bra på att anpassa sig och klarar man bara av första veckan så tror jag att resten kommer av sig självt.

Att gå tillbaka till stenåldern hade nog vart svårt. Men att vrida tillbaks tiden till 50talet dvs ingen tv men telefon, el, vatten i kranen osv hade nog bara varit gott.

Det finns billiga hus i Norrland...

Det fungerar inte rent praktiskt efterssom du inte kommer undan att betala skatt.

Om det hade gått så hade jag gärna bott i en stuga i skogen.

Har träffat en sån gubbe. Han bode ute i skärgården i en eget timrad stuga med egen potatis, ingen el, vatten ur egen brunn. Och gjorde han timmerstugor och sålde några per år så han fick pengar till att salta sitt troligen tjuvskjutna kött.

Hjälpe en kompis för att plocka ner en timrad stuga han köpt av gubben. Under lunchrasten filosoferade jag att så borde man ju bo, men med el, en mobiltelefon och kanske en tv och...
Jomen sa gubben, då står du ju där med kostnader så du måste jobba också. :näsblod

Man skulle nog bli galen på ungefär en vecka.
Man behöver inte flytta till en stuga i skogen för att bli galen på kort tid.

Samma sak skulle hända mig bara jag flyttade utanför tullarna :D

Så länge man är upptagen med at överleva skulle jag stå ut tror jag, men sitta syslolös 1 timme i sommarstugan knäcker mig..

Iof samma sak i stan.

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger