Säkringen går hela tiden

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Jag har precis bytt motor på min CBR900RR Fireblade -95.
Den nya motorn är en 96a eller en 97a, vet ej säkert.

Har fått ihop allting sedan motorbytet, utom en sak.
Slår man på framlyset går säkringen direkt!

Följande säkringar har jag enligt säkringsdosan.

10A Fan
10A Ign
10A Meter, Tail, Position, Horn
10A Turn, Stop
20A H/Light
-----------------------------
30A Huvudsäkring


Alltså är det den sista, 20A H/Light som krabbar.
Allt annat utom just framlyset funkar ju.
Vad kan det vara för något fel? Jag måste ha hjälp!
Hojjen har stått stilla i 3 veckor nu utan något framsteg. :(
 
En liten ledtråd...

... Då säkringen går då du tänder framlyset..
Kan det vara en liten hint om att det kanske har med kabeln till framlyset att göra..?? ett förslag bara så där i all ödmjukhet. :lol
Den är väl knappast över 1 meter lång så det kan ju inte finnas SÅ många ställen att leta på.
Förslag: lös kabel i lamphuset? Avgnagd kabel vid styrhuvudet? Lös kabel vid ljusknapp?
 
Har satt dit nya lampor och säkringar runtom idag.
Samma problem fortfarande.

Slår på lyset så det står på halvljus. Inget lyse allt lyser.
Slår på helljuset, då säger det "smack" och säkringen går.

VARFÖR??!??!
 
Du har inget halvjus alls?
När du slår på hel så går säkringen.
Låter som en klämd kabel
Är det samma fel om du tar bort glödlampan?
 
BMW R90s skrev:
Du har inget halvjus alls?
När du slår på hel så går säkringen.
Låter som en klämd kabel
Är det samma fel om du tar bort glödlampan?

Eftersom det är en fireblade har jag ju dubbla lampor.
Jag vet dock inte om båda eller bara en ska lysa när halvljuset är på.
Innan så lös bara den ena, men jag vet ju inte om det var så att halvljuset på den andra lampan kanske var sönder?
 
20A..

20A säkring motsvarar ca 240W i effekt till lamporna. Sannolikheten att du har mer än 2x 120W i huvudstrålkastaren är inte stor...:)
Även om båda lyser har du nog max 2x60W = 120W = 10A, dvs säkringen räcker mer än väl..

Det är väl inte 2A säkringar monterade av misstag??
Dessutom är det väl nu dags för lite systematisk felsökning ??
"Måfå-felsökning" tar bara onödig tid som kan användas till hojåkande istället!

Följ kabeln och koppla ur så mycket som möjligt i kabelns väg, koppla sedan in en bit i taget. Plocka ur lampor, dela på skarvdon etc..
Så j-a lång kan den väl inte vara eller så knepig att hitta.
När säkringen går har du hittat var felet ligger.. :tummenupp
Systematik framför allt!
 
Last edited:
BMW R90s skrev:
Du har inget halvjus alls?
När du slår på hel så går säkringen.
Låter som en klämd kabel
Är det samma fel om du tar bort glödlampan?

Om jag tar bort båda glödlamporna går säkringen ändå.
Men bara när jag slår på helljuset, halvljuset verkar inte ens existera :confused:
 
elmgren skrev:
Om jag tar bort båda glödlamporna går säkringen ändå.
Men bara när jag slår på helljuset, halvljuset verkar inte ens existera :confused:

Da er der ingen tvivl: ledningen sidder i klemme et sted, og er blevet klemt så meget at 1) ledningen til halvlyset er knækket mens 2) ledningen til hellyset er kortsluttet til stel.

Søg mellem kontakten på styret og lygten.
 
Kolla så inte + och - sitter fel. Gjorde faktiskt exakt samma sak igår. Testa att byta plats på 'polerna' framme vid lampan och kolla så du inte jordar + för i så fall går säkringen direkt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top